"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

sobota 20. ledna 2018

Tampa - Allisa Nutting

A další recenze je tu a je to asi poprvé, co opravdu nemám po dočtení vůbec dobrý pocit. Tato kniha na mě vykoukla na databazeknih.cz a poté jsem shlédla video youtuberky Foxí, která o ní mluvila po přečtení. A v obou případech mě kniha opravdu zaujala. Půjčila jsem si jí v knihovně ("ano já vím, že už toho mám půjčenýho a přitom nedočtenýho dost") a hned to zkusila, byla jsem fakt natěšená. Ovšem po prvních asi 50 stránkách jsem byla znuděná a trochu zhnusená zároveň. Abych to uvedla na pravou míru - já přečetla i celou knihu od markýze de Sade 120 dnů sodomy a to bylo silný kafe, přesto jsem ho přečetla a nedělalo mi to nijak velké problémy, takže fakt nejsem cíťa. Ale tohle? To bylo krapet moc, asi také o to víc, že se to odehrává v dnešní době, ne před x sty lety. Takže nyní už recenze, uvidíte sami.

Název: Tampa
Název v originále: Tampa
Autor: Alissa Nutting
Překlad: Martin Pokorný
Rok vydání: 2014
Počet stran: 224
Nakladatelství: Odeon
ISBN: 978-80-207-1545-6

Kniha vypráví příběh Celeste, mladé a velmi silně atraktivní ženy, která v sobě nosí deviaci na mladé kluky. Nepřitahují ji muži (ačkoliv je vdaná za bohatého policistu Forda), ani děti, ale chlapci ve věku 14-16 let přibližně. Jakmile začne mít dospělé vystupování, zhrubne mu hlas, vystoupí mu svaly, tak o něj ztratí zájem. Nejděsivější je ale to, že pracuje jako učitelka a tyto chlapce má ve své třídě. Vyhlíží si je jako oběti, velmi pečlivě, aby bylo riziko prozrazení co nejmenší. Nakonec si vyvolí ze své třídy Jacka, který se jí zdá nejvhodnější. Začnou se scházet a ona ho zasvěcuje do tajů, které mu byly doposud cizí - sexuální život. On se do ní však bláznivě zamiluje a shodou okolností nechá zemřít jeho otce na infarkt, což ho psychicky zlomí. Musí se odstěhovat k matce a tak se vídají jen občas, to jí ale nestačí a brzy si najde ve třídě náhradu, kterou si vodí do Jackova prázdného domu. Ten jí tam ale jednou objeví a to přímo inflagranti s novým chlapcem. Jeho zmlátí a uteče, ihned potom jí udá na policii. Rozbíhá se ohromná aféra a ona bojuje o svou svobodu, její trestné činy jsou velmi závažné. Nakonec přijde o vše, o luxus, o manžela, o peníze, učitelskou kariéru, přátele a podporu i o "své chlapce". Avšak jako nepoučitelná deviantka nemůže přestat s tím co dělá.

Anotace:
Celeste je šestadvacetiletá středoškolská učitelka. Její zálibou jsou nezletilí studenti. Při výběru ideálního kandidáta má určitá kriteria: Nesmí být moc sebevědomý. Nesmí mít vysportovanou postavu. Nesmí mít akné. A brzy se její představy splní… Kritika román ohodnotila termínem "sexuálně explicitní", autorka dopodrobna popisuje všechny sexuální scény. Zároveň nastoluje jízlivou otázku: Kdo by v patnácti dokázal odolat svodům atraktivní učitelky?

Tampa

Upřímně dvakrát jsem knihu odložila, ale pak jsem si říkala, že zase nemá tolik stránek, abych to nedokázala dočíst, ačkoliv se mi do toho moc nechtělo. Chvílema to bylo nudné, chvílemi nechutné a chvílemi předvídatelné, nejhorší na tom asi byl ten styl, jakým to je napsáno / přeloženo. Občas jsem se opravdu ztratila, myšlenky tam přeskakují, prolíná se realita a Celestiny myšlenky s myšlenkami jiných i s popisem situace jako takové. Na druhou stranu to, jak autorka vystihla myšlenky sexuálních deviantů je úžasné. Autorka se totiž prý inspirovala příběhy a skándaly amerických učitelek. Každopádně je to suché, docela i nezáživné a rozhodně ne pohodové či oddechové čtení. Navíc mi docela vadilo, že jsem v knize našla celkem dost pravopisných chyb a jednou nebo dvakrát dokonce popletená jména v popisu situace. Na druhou stranu zase obdivuji to, jak autorka vystihla nastalé situace, popis prostředí i chování jak Celeste, tak i ostatních. Myslím si, že kdyby se to mělo opravdu stát, stalo by se to nejspíš dost podobně tak, jak to bylo napsáno.

Moje hodnocení: Styl napsání se mi opravdu nelíbil, stejně tak mě štvaly ty pravopisné chyby, téma bylo zajímavé, pocity z toho mám opravdu rozporuplné a celkově se mi kniha spíš nelíbila než líbila. I když mám radost, že jsem jí nakonec po dvojím odložení přeci jen dočetla. Nikdy už knihu znovu číst nebudu a ani se mi jí nechce moc doporučovat. Koho zajímá tématika sexuálních deviací, asi by ho to mohlo bavit, ale čtenářům jako jsem já, no řekněme, že mi to nic nedalo ani nevzalo. Proto dám 2 hvězdičky a to jen proto, že téma bylo skutečně zajímavé.


Zaujala vás kniha více než mě?
Podělte se o váš názor buď v komentářích a nebo v menu ve zprávě pro mě.

Žádné komentáře:

Okomentovat