"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 31. ledna 2018

Harry Potter a prokleté dítě - J. K. Rowling, T. Thorne, T. Tiffany

Dlouho jsem odolávala, přečetla mnoho negativního, ale sem tam i něco pozitvního o tomto díle z pera autorky Harryho Pottera - J. K. Rowling. Bohužel už v tu chvíli (i když jsem věděla, že to není normální kniha), kdy jsem držela knihu v ruce a zběžně jí prolistovala, mi došlo, že tento žánr absolutně neznám. Je to scénář k divadelní hře, kde je velice pomálu textu, prakticky žádná (jak já říkám) "omáčka" okolo, prostě jen dialogy a velmi stručný popis prostředí děje. To mě v první chvíli dost zaskočilo, opravdu jsem se s tím ještě nesetkala.

Na konci jsem se pak dočetla, že jediné, co je opravdu z pera J. K. Rowling, je námět, scénář a režie je prací J. Thorna a J. Tiffanyho. Na jednu stranu jsem ráda, že jsem se s tímto žánrem setkala, seznámila a docela mě i bavil, ale na druhou stranu je to pro mě moc velká "jednohubka". Přečetla jsem knihu prakticky za jeden večer a tím pádem odpadlo takové to těšení se na konec, možnost si příběh pořádně promyslet a pouvažovat nad ním dřív, než se dozvím, jak to skončí. Každopádně mě ale příběh jako takový moc zaujal.

Název: Harry Potter a prokleté dítě
Název v originále: Harry Potter and the Cursed child
Autor: J. K. Rowling, J. Thorne, J. Tiffany
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2016
Počet stran: 432
Nakladatelství: Albatros
ISBN: 978-80-00-04429-3

Vše začíná prakticky tím, čím končí 7. díl Harryho Pottera. Na nástupišti 9 a 3/4 King´s Cross se vypravují do Bradavic děti Harryho a Giny - James a Albus, a dcera Rona a Hermiony - Rose. Už ve vlaku se Albus seznámí se Scorpiusem - synem Draca Malfoye a po příjezdu do školy se dokonce Albus dostává spolu s kamarádem do Zmijozelu. Harry i Ginny pracují na Ministerstvu kouzel, Hermiona je ministryní kouzel a Ron vede krám s žertovnými předměty. Najednou se v tom všem zmatku objeví obraceč času a v domě Pottrových se zjevuje Amos Diggory, otec zemřelého Cedrica a prosí ho, aby mu pomohl s pomocí obraceče zachránit syna. Harry to odmítá, avšak vše si vyslechne Albus a nechá se zmanipulovat Amosovou ošetřovatelkou a neteří Delphie.

Poté se Albus rozhodne, že když to nechce udělat otec, udělá to sám a se Scorpiusem utečou z vlaku do Bradavic, najdou Delphi a s její pomocí ukradnou z Hermioniny kanceláře obraceč času. Vrátí se na Turnaj tří kouzelnických škol a znemožní Cedricovi získat zlaté vejce s nápovědou k druhému úkolu. To však změní budoucnost a oni se ocitají v realitě, která je sice všemu dost podobná a přitom jiná. Když chtějí tyto chyby napravit a vypraví se k úkolu, který se odehrával v Černém jezeře, kde Cedricovi znemožní se potopit, aby ho uchránily úkolu v Labyrintu. Zpět do současnosti se však vrací jen Scorpius - jeho realita se změní na tu nejhorší noční můru, Voldemort nebyl poražen, naopak pořád vládne a on jako zmijozelský student je obávaným tyranem. Jediný, s kým se mu podaří spojit je Severus Snape (v této realitě je naživu) a s pomocí jeho a uprchlíků skrývajících se před světem - Hermionou a Ronem, se Scorpiusovi podaří napravit škody v minulosti. To však není konec, obraceče času se zmocní Delphi, která není Digorryho příbuzná, ale naopak potomek Pána zla a chce mu pomoci se pomocí věštby dostat znovu k moci. A tomu musí Albus, Scorpius, Harry, Rona, Hermiona, Ginny a Draco zabránit za každou cenu. Velké finále se odhraje v den smrti Harryho rodičů přímo v Godricově dole.

Úryvek

JEDNÁNÍ PRVNÍ OBRAZ PRVNÍ

NÁDRAŽÍ KING´S CROSS

Rušná nádražní hala plná lidí, kteří se pokoušejí někam prodrat. Ve všem tom zmatku a lomozu na dvou vrchovatě naložených vozících rachotí dvě rozměrné klece. Vozíky tlačí dva chlapci, JAMES POTTER a ALBUS POTTER. Za nimi kráčí jejich matka GINNY. Sedmatřicetiletý HARRY nese na ramenou dcerku LILY.

ALBUS
Tati! Ať to pořád neříká.

HARRY
Jamesi, nech toho…

JAMES Já jen říkal, že ho možná zařadí do Zmijozelu. A to je pravda, takže... (uhne před otcovým přísným pohledem) no dobře.

ALBUS (dívá se na matku)
Budete mi psát, viď že ano?

GINNY
Každý den, jestli budeš chtít.

ALBUS
To ne. Každý den ne. James povídal, že většina lidí dostává dopisy z domova jen jednou za měsíc. Já nechci...

HARRY
Jamesovi jsme loni psali třikrát týdně.

ALBUS Cože? Jamesi!
ALBUS se na JAMESE vyčítavě podívá.

GINNY
Ano. Možná bys neměl věřit všemu, co ti o Bradavicích navykládá. Víš přece, že rád vtipkuje.

JAMES (s potutelným úsměvem)
Můžeme už prosím jít?
ALBUS se podívá na oba rodiče.

GINNY
Stačí vyrazit přímo proti zdi mezi devátým a de- sátým nástupištěm.

LILY
To je vzrůšo!

HARRY
Nezastavuj a neboj se, že narazíš, to je moc důležité. Jestli jsi nervózní, tak se radši rozběhni.

ALBUS Jsem připravený.
HARRY a LILY se přidají za ALBUSŮV vozík, GINNY se připojí k JAMESOVI a celá rodina se společně rozběhne proti zdi.

JEDNÁNÍ PRVNÍ OBRAZ DRUHY

NÁSTUPIŠTĚ DEVĚT A TŘI ČTVRTĚ

Je celé zahalené v husté bílé páře, kterou chrlí SPĚŠNÝ VLAK DO BRADAVIC.
Je tu také plno, leč místo lidí, kteří v dobře padnou- cích oblecích spěchají do práce, tu postávají čarodějové a čarodějky v hábitech a povětšinou se pokoušejí přijít na to, jak se rozloučit se svým milovaným potomkem.

ALBUS
A jsme tady.

LILY
Páni!

ALBUS
Nástupiště devět a tři čtvrtě.

LILY
Kde jsou? Jsou tady? Co když nepřišli?
HARRY ukáže na RONA, HERMIONU a jejich dceru ROSE. LILY se k nim rozběhne jako vítr.
Strejdo Rone. Strejdo Rone!!!

RON se také rozběhne, ale to už se LILY přihrne až k němu a on ji zvedne do náručí.

RON
Jestlipak to není moje nejmilejší Potterová.

LILY
Uděláš zase to kouzlo?

RON
Schválně jestli znáš nosožravý fuk, specialitu Kratochvilných kouzelnických kejklí!

ROSE
Mami, táta už zase dělá to své trapné kouzlo!

HERMIONA
Podle tebe trapné, podle něj skvělé, já bych řekla... něco mezi tím.

RON
Počkejte. Jenom přežvýkám trochu... vzduchu. A teď už stačí jenom... odpusť, jestli jsem tro
chu cítit po česneku...
Foukne jí do obličeje. LILY se zahihňá.

LILY
Voníš po ovesné kaši.

RON
Bim. Bam. Bum. Mladá dámo, připrav se, že ne- ucítíš vůbec nic... Sebere jí nos.

LILY
Kde mám nos?

RON
Tadá! V ruce nic nemá. Je to trapné kouzlo. A všechny moc baví.

LILY
Jsi legrační.

ALBUS
Zase na nás všichni zírají.

RON
To kvůli mně! Jsem nevýslovně slavný. Mé pokusy s nosy vešly do dějin!

HERMIONA
To tedy rozhodně.

HARRY
Zaparkovali jste dobře?

RON
Jistě. Hermiona nevěřila, že si dokážu udělat mudlovský řidičák, viď, Hermiono? Tvrdila, že budu na inspektora muset použít matoucí kouzlo. HERMIONA Nic takového jsem neříkala, bezmezně jsem ti věřila.

ROSE A já bezmezně věřím, že to matoucí kouzlo použil.

RON Hej!

Kniha je bezvadná, hrozně se mi líbila, byla docela čtivá, že se člověk začetl, ale najednou .... konec. Ano, čekala jsem trochu víc akce, monology jsou místy i nudné, ale jak jsem nad tím přemýšlela, je úplně jasné, že většina slov tam má svůj význam. Na další film to určitě není a divadelní hra mohla být povedená, ale já jsem malinko na vážkách. Harryho Pottera miluju - knihy i filmy, mohla bych v jeho světě být pořád, ale tohle prostě není Harry Potter. Už jen to, dívat se na něj jako na otce tří dětí, jak mu to moc nejde, plácá se v tom, není vyrovnaný s minulostí a celkově to na mě nepůsobí moc dobře. Kdyby to byl román, ale by se to dalo nějak brát, ale takhle tomu nemůžu moc přijít na chuť.
Co na tom oceňuji nejvíc je nápad na pokračování a to, že máte 100% prostoru pro vlastní fantazii. Ať už se necháte inspirovat z kniha a vlastní fantazie, nebo z filmů, vždy bude ten obraz jen váš originál, a to úplně u všeho, u podoby postav, prostředí, situací a všeho. Doporučuji přečíst lidem, co mají rádi HP, ale nesmí mít očekávání, že je to další díl. Není! Je to volné pokračování, inspirované příběhem HP. Pokud do čtení půjdete s tímto přesvědčením, bude vás to určitě bavit.

Harry Potter a prokleté dítě

Moje hodnocení: Jak jsem popisovala, tento žánr mi byl doposud naprosto cizí, stejně tak spojitost s Harry Potter je pouhou isnpirací, stejně se mi to líbilo a jsem ráda, že jsem si to mohla přečíst. Příběh je zajímavý, místy i napínavý, předvídatelný až ke konci a líbí se mi, že mám jako čtenář a divák možnost maximálního zapojení své fantazie. Víc k tomu asi netřeba dodávat :) Dávám 4 hvězdičky, 5 dát nemůžu, takový top to nebyl, ale 3 by byly málo, protože přesto, že J. K. Rowling se na tom podílela úplně minimálně, je to pořád Harry Potter a s tím já jsem vyrůstala :)

Žádné komentáře:

Okomentovat