"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

sobota 6. ledna 2018

Tajemství porodní báby - Sabine Ebert

Pentalogie od Sabine Ebert, o které jsem mnohokrát četla různé recenze, z nichž některé byly nadšené, druhé hodně kritické. Celkově mě ale téma i námět docela zaujaly. Proto jsem se rozhodla si sérii pořídit, bohužel zatím mám jen 4 díly, pátý se mi nedaří sehnat. Každopádně celou pentalogii mám v mobilu jako eknihu, takže číst mohu dále. Knihu jsem dočetla těsně před Vánocemi. Tento článek ale bude jen o prvním dílu a ten nese název celé pentalogie Tajemství porodní báby.

Název: Tajemství porodní báby
Název v originále: Das Geheimnis der Hebamme
Autor: Sabine Ebert
Překlad: Ivana Führmann-Vízdalová
Rok vydání: 2011
Počet stran: 552
Nakladatelství: Ikar, Knižní klub
ISBN: 978-80-242-2976-8

Příběh o mladičké Martě, porodní bábě a skoro až zázračné léčitelce, která je donucena uprchnout ze svého domova se přidává k osadníkům, kteří putují osídlit oblast kolem Saska. Skupinu vede rytíř Christian. Ihned jsou jim však do cesty zasáhnou nepříjemnosti i problémy, nástrahy i ohrožení života, a v poslední řadě i smrt. Přesto v pořádku dorazí na místo a tam začnou stavět přístřešky a pěstovat plodiny pro obživu. Brzy je však na místě vesnice Christiandorf (jak lidé vesnici pojmenují) nalezeno stříbro. Na místo správce stříbra je jmenován Christianův úhlavní nepřítel rytíř Randolf a začne lid tyranizovat, poté se mu podaří dokonce Christiana uvěznit a ostatním namluvit, že je mrtev. Marta s panošem Lukasem a věrnými přáteli se podaří Christiana na poslední chvíli téměř mtvého osvobodit a Marta ho dokáze i uzdravit. Na konci příběhu je rytíř Randolf potrestán, Christian očištěn a ještě pár úžasných překvapení.
Takhle to zní docela jako obyčejný historický román, ale není to jen román, ani červená knihovna, celým příběhem totiž prostupuje krutost středověku, hlad, boj o život, nicotné zatracení žen, ale na druhé straně to vyvažuje láska, věrnost, odvaha, oddanost i přátelství. Mě kniha dostala prakticky hned po úvodu a tím, že jsem četla v mobilu, četla jsem pořád. Při cestě do práce, z práce, o polední pauze, při vaření, na záchodě, v posteli, prostě pořád a přečteno jsem měla za necelé 4 dny - a to prosím téměř 600 stran a i s Vánočními přípravami, pečením, vařením a úklidem.

Prostě jsem knize propadla. Už dlouho se mi nestalo, že bych si po přečtení stírala slzy dojetí a celé dopoledne v práci cítila ten tíživý pocit hrůzy, nebo radosti, který ve mě kniha vždy zanechala. Nevím jak se to autorce podařilo, ale odrovnala mě, psychicky. Já s postavami žila, jakékoliv příkoří jsem cítila, jakoby mne přímo týkalo, jakákoliv radost a štěstí, jako by bylo i mé. Nechápu to doteď moc, ale posunula jsem si knihy mezi své nej (k panu mistru Vondruškovi a Sirotčinci slečny Peregrinové - tedy k mým top nad top).

Anotace:
Hradní pán Wulfhart chce dát mladé porodní bábě Martě useknout ruce a nohy, protože se jeho syn narodil mrtvý. Na poslední chvíli se dívce podaří uprchnout z rodné vesnice. Aby na útěku přežila, přidá se k výpravě kolonistů směřující na východ země, do dnešního Saska. Osadníci si tam chtějí zúrodnit půdu a vybudovat nový, svobodný život. Vede je statečný a čestný rytíř Christian, kterého Marta okamžitě okouzlí. Ale její krása a léčitelské schopnosti vzbudí pozornost také proradného rytíře Randolfa, Christianova úhlavního nepřítele. V Christianově vesnici jsou navíc objevena bohatá naleziště stříbra.

Tajemství porodní báby


Moje hodnocení: Jsem moc ráda, že jsem se nenechala odradit negativními a kritickými recenzemi, ano místy byl příběh možná předvídatelný, možná trochu přitažený za vlasy a možná i malinko infantilní, ale o tom to není. Příběh hlavně nebyl nudný a dokázal ve mě zanechat stopu, na kterou dlouho nezapomenu. A to je to, co se počítá. Proto nemohu hodnotit jinak než 5 hvězdičkami a kdyby to šlo, dám jich 10 :D

2 komentáře:

  1. [1]: Ano, je to opravdu super, už jsem dočetla 2. díl, takže připravuji recenzi i na ten druhý a musela jsem si dát chvilku pauzu a číst něco jinýho. Nevím jak je to možné, ale ten příběh na mě působí psychicky tak silně, že to fakt prožívám :)

    OdpovědětVymazat