"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

čtvrtek 1. března 2018

Tužka v ruce? Dnes?

Další článek s nadsázkou a ironií mou vlastní.

Kód by chtěl mít tužku v ruce? Dnes? V dnešní době přeci není vůbec obvyklé něco psát rukou, máme každý po ruce přinejmenším smartphone / tablet / PC / notebook, kam si můžeme psát poznámky, vzkazy, dopisovat si s lidmi po emailu, Facebooku, WhatsUpu, Messengeru, SMS zprávách nebo sdílet své zážitky na Twitteru nebo Instagramu. Psaní dopisů tužkou či propiskou už není ani v nejmenším obvyklé. Pošta sice funguje, ale dnes je v 99% využívaná k zasílání dokumentů, předmětů či nákupů přes e-shopy. Dopisy či pohledy jsou dnes v minimální míře a využívají ho převážně jen starší generace, které se úplně nesžily s moderními technologiemi.
Co si lidé dnes mohou psát tužkou? Nevím, jak moc ostatní, ale já si tužkou soukromě poznamenávám jen vzkazy doma na nákupy, občas vzkaz pro přítele, když se doma míjíme, nebo nějaké plánování do diáře. V práci tužku používám jen k podpisu dokumentů, zaznamenávání úkolů nebo popisu dokladů, jak je dále zpracovávat. Papírová evidence již prakticky neexistuje, většina toho, co se eviduje, jsou vlastně sjetiny nebo tisky z programů, kam se vše zadává elektronicky.
Když si vzpomenu, jak jsem se s rodiči, babičkou a dědou učila psát a číst. Jak mě hrozně bavilo si do bloků a na papíry poznamenávat myšlenky, příběhy, nápady na povídky a básničky. A o to vše je tato a i budoucí generace připravená.
Například chyby - ty byly vždy evidentní. Dnes stačí přemazat, opravit a původní chyba je pryč. Což v některých může evokovat, že se z chyb nepoučí, protože mají jistotu, že vše se dá opravit.
A poslední věcí, které se chci věnovat, je pravopis, což tak trochu souvisí i s tím, čím jsem končila poslední odstavec. Vím, že se s tím poslední dobou roztrhl pytel, ale to, co poslední dobou vídám na sociálních sítích, mě nenechává chladnou. Lidé si myslí, že pokud píší v elektronické formě, chyby každý přehlédne, nebo se jim nemusí věnovat a hledět na to, co ze sebe vyplodí. Když člověk psal na papír, musel u toho přemýšlet, to při elektronické formě není, takže mají asi lidé pocit, že nemusí přemýšle vůbec. Ano, někteří samozřejmě mají lehké ospravedlnění ve formě dokladu na dyslexii, dysgrafii a podobně, ale ani to mi nepřijde jako omluva. Naposledy mě zarazil tento příspěvek: "hledam pracy brygadu s viplatou dene, nabydky do sprav". Upřímně jsem se zhrozila, kdo takového člověka vůbec zaměstná, pokud člověk udělá sem tam chybu, nemám problém to tolerovat. Pracuji ve školství, takže vím, jak to děti a dospívající s pravopisem mají. Ale že to dokáže udělat plnoletý člověk a ještě se obhajovat, že jen hledá práci a nezáleží na tom, jak veřejně napíše žádost? Co to je? To už lidé nemají pud sebezáchovy či nějakou formu sebereflexe či sebekontroly? Nebo už je jim prostě všechno jedno? Kam tohle jednou dojde?

5 komentářů:

  1. Jak propiska, tak i tužka je pro mě běžně k použití, skoro každý den.

    OdpovědětVymazat
  2. Pravopisné a gramatické chyby mi neskutečně vadí...

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Pro mě také, jak jsem psala, tak tužku denně používán k drobným poznámkám. Chyby toleruji také, proto moc nechápu tvé vyjádření, že je to něco. Nejsem si vědoma žádných velkých chyb, ale ráda se nechám opravit

    OdpovědětVymazat
  4. Všichni nemáme smartfony a jiné psací náhrady. Je víc těch, kdo je k vyjádření nepotřebují. Tužka (jakákoli psací potřeba) je vynález, který vede myšlenku po papíru a neodbývá přitom myšlení. Ručně psané dopisy existují a adresáti se na ně těší - ještě jsem neviděla babičku, která si dá za skla kredence nějaký tablet s pozdravem od vnuka

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Jal píšu v popisu blogu, vše je psáno pro pobavení a s nadsázkou. Já sama si s láskou vzpomínám, kdy jsem psala své první příběhy propiskou, zaznamenávala své myšlenky, pocity a plány. Článek ukazuje právě na povrchnost a na to, o co jsou dnes většinou lidé ochuzeni. Škoda je, že to někteří nepochopí To je mi líto.

    OdpovědětVymazat