"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 26. března 2018

Saeculum - Ursula Poznanski

Včera jsem dočetla knihu od Ursuly Poznanski, moc jsem se na ní těšila, mám v knihovničce od této autorky ještě knihu Erebos, ale nejprve jsem se chtěla pustit do této. A dobře jsem udělala, téměř 500 stran knihy jsem přečetla za 3 dny a nemohla jsem se odtrhnout. Takže se pustíme do popisu.

Název: Saeculum
Název v originále: Saeculum
Autor: Ursula Poznanski
Překlad: Vladana Hallová
Rok vydání: 2014
Počet stran: 480
Nakladatelství: Fragment
ISBN: 978-80-253-2226-0

Příběh začíná na středověkém jarmarku, kde se Bastian setkává se Sandrou a středověkou skupinou Saeculum, která se věnuje nejen boji s mečem, ale také larpům. Odjíždí do odlehlých končin bez civilizace, mají každý svou vlastní roli a středověké jméno, mohou u sebe mít jen a pouze věci, které se mohly vyskytovat ve 14. století a žijí 5 dnů po starých způsobech, zároveň hrají hry a plní úkoly. Bastiana pozvou na další larp a on tedy s nimi velmi brzy odjíždí. Dora, zaujímající ve skupině místo a roli čarodějnice, když se dozví, kam mají namířeno, se zhrozí a přemlouvá ostatní, aby nejezdili. Dané místo prý zatěžuje kletba, která je má dostihnout a nenechat je odejít zpět.

Vypráví si tedy příběh o dvou bratrech, z nichž jeden podvede druhého a pod záminkou ho v pasti zabije. Ještě předtím ale umírající bratr vyřkne kletbu, aby nejen on, jeho a otcova duše, ale ani celé panství nenalezlo klid. Poté celé panství opravdu postupně upadá, až všichni zapomenou, kde leželo. Lidé se těmto končinám vyhýbají a právě proto je tak vhodné pro Saeculum jako útočiště pro larp.

Hned poté, co jsou dopraveni na místo a odevzdají všechny výdobytky moderní doby, se vydává celá skupina do svého tábora, kde stráví následujících pět dní. Civilizace je neskutečně daleko, nemají u sebe ani telefon ani jiný komunikační prostředek. Bastiena si vybrali prý pro jeho lékařské vědomosti, ihned jsou vyzkoušeny jeho zkušenosti. Jedinou spojkou se světem jim je vedoucí tým, který pro ně vše plánuje a organizuje. Avšak prakticky hned první večer se ztrácí první z nich, při jeho hledání se ztrácí druhý člen a během noci i Sandra, která sem Bastiena přivedla. Všichni se začínají bát a navíc neustále nacházejí vzkazy na kůře odkazující na kletbu, ke kterým se ale organizační tým nezná. Dojde k několika těžkým zraněním a nakonec jsou všichni tak vyděšení, že neví co dál, tak se uchýlí do jeskyní, kde zjistí, jak moc je bratrská kletba pravdivá. Nebo v tom nakonec má přeci prsty pouze člověk?


Je těžké knihu popsat, protože je opravdu hodně obsáhlá, je tam mnoho detailů, které vás přímo přenesou do nitra skupiny, tušíte jak ostatní přemýšlí, co si asi myslí a co se tam odehrává. Navíc se střídá vyprávění z pohledu několika osob, ale toto vyprávění se nepřekrývá. Nejčastěji je to z pohledu Bastiana nebo Iris. Díky tomu knížka není chaotická, je přehledná a prakticky se čte sama. Avšak já jako milovnice středověkých románů a detektivek, jsem se nedočkala klasické středověké atmosféry ani jeho náznaku, což mě trochu mrzelo.

Myslím si, že autorka využila potenciálu příběhu úplně na 100%, vytěžila z toho maximum a ze závěru jsem si prakticky sedla na zadek, ačkoliv mi toto řešení několikrát problesklo hlavou, pořád jsem věřila, že to bude jinak a že to nedává smysl. Nakonec to do sebe ale všechno zapadlo a mísilo se ve mě zadostiučinění a spokojenost, že to dopadlo zrovna takhle.
Díky popsaným detailům a celkově stylu, kterým je kniha psaný, má člověk skutečně pocit, že tam je a řeší záhady současně s členy skupiny. Plně si uvědomuju, že nejsem až tak úplně cílová skupina, pro kterou byla kniha napsána a vydána, ale i tak se mi moc líbila a jsem ráda, že jsem si jí přečetla. A co chci nejvíc zdůraznit, je to po delší době kniha, ve které jsem nenarazila ani na jednu pravopisnou chybu, za což určitě tleskám.

Anotace

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako
výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí
na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře. Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…

Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně?

Nechá je les vůbec odejít?


Moje hodnocení: Po nějaké chvíli jsem z knihy opravdu nadšená a zažila jsem zase ten pocit, když jsem dočítala poslední stránku, že je hrozná škoda, že už je konec. Určitě bych si dovedla představit i pokračování, ale to už je jiná kapitola. Pokud se vám dostane kniha do rukou, nenechte se odradit ani tloušťkou, ani měkkou vazbou, ničím a pusťte se do ní. Určitě stojí za přečtení. Proto nemůžu jinak, než 5 hvězdiček, protože z této knihy jsem opravdu byla nadšená a unesená zároveň.

Žádné komentáře:

Okomentovat