"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

úterý 6. února 2018

Žít svůj život nebo ne?

Nechat se ovládat? Proč? Protože chci žít svůj život a ne život někoho jiného.
Jsem už přeci dost stará, není mi už 5 a mám skvělou práci, krásné bydlení a vše, co bych si mohla přát. Nebo ne?
Co víc člověk potřebuje k životu? Co hlavně potřebuje? Blízkost někoho, komu věří, komu se může svěřit, s kým je mu dobře a koho může milovat. Obvykle tím bývá rodina, ale co když rodina není? Kdo převezme tuto úlohu? Přátelé nebo partner? A jak moc by měl partner zasahovat do našich vlastních rozhodnutí?
A naopak, co když rodina až moc zasahuje za hranice vlastního života a snaží se ovládat i to, na co nemá právo? Kdo určuje tu hranici? To by přeci měl dělat každý sám, ukázat, kam někdo jiný zasáhnout může a kam už ne. Ale ne každý to pozná a je schopen danou hranici vymezit.
A mohou děti zasahovat do života svých rodičů? Jsou staří rodiče vůbec schopní danou hranici určit a udržet své děti za danou mezí?
Kolik lidí, které denně potkáváme, je nuceno přijímat zásahy do svého soukromí? A kolik lidí, kteří jsou nám nablízku, zasahují svým blízkým za dané hranice?
Těžko se nad tímto vším zamyslet a neudělat si na mozku uzel, ale ŽÍT SVŮJ ŽIVOT je vlastně daná svoboda, kterou ne každý využije, ale také jí téměř každý někdy zneužívá - "Nechte mě se rozhodnout, sakra, je to můj život!" (viz já v 19).
Ale je moc těžké se to naučit a nalézt tu pravou rovnováhu a nemyslím si, že by to byla otázka demokracie, svobody, plnoletosti, či čehokoliv jiného. Střídmě, skromně a ohleduplně nastavené meze jsou přeci základem každého vztahu, jak s rodinou, tak s partnerem.
Nikdo nám nemůže určovat, kam chceme posunout náš vlastní život a je jen otázka, zda je to v souladu s blízkými a milovanými. A pokud ne, jsme přeci lidé a musíme si to umět odůvodnit a obhájit (pokud se to od nás čeká). A pokud ani to nepomůže, pak stojí za zvážení, zda dotyčí lidé nám život spíše neztrpčují, než aby ho obohacovali.


Dala jsem se vést tématem týdne a vyšlo z toho toto. Nevím, co to je, jestli příběh, povídka, úvaha, či jen prostě pár náhodně poskládaných vět, prostě moje plynoucí myšlenky. Každopádně doufám, že si v tom každý najde to své a že to nebude úplně odsouzeníhodné :)

zdroj - google.com

Žádné komentáře:

Okomentovat