"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 27. dubna 2018

Neviditelný - C. D. Payne

Dočetla jsem další oddychovou humornou knihu, kterou napsal C. D. Payne a musím říct, že z této zklamaná opravdu nejsem. Konečně další kniha, která mě bavila od začátku až do konce, a u které jsem se opravdu zasmála a odpočinula si. Takže jdeme na to.

Název: Neviditelný
Název v originále: Invisibly Yours
Autor: C. D. Payne
Překlad: Richard Janda
Rok vydání: 2012
Počet stran: 286
Nakladatelství: Jota
ISBN: 978-80-7217-913-8


Příběh nás zavádí do života rozvádějícího se Axela Westona, který jednoho dne čirou náhodou objeví slovní "zaklínadlo", pomocí kterého se stává neviditelným. Tím ale vše jen začíná, protože začíná zkoumat, jak se může dostat ze své - nejen finanční - propasti. Nejprve navštíví svou ještě současnou ženu v jejím novém bytě a napadne jejího nového přítele. Poté začíná vymýšlet, jak by mohl příjít k penězům a při jedné takové akci se seznamuje v převlékací kabince se ženou Desmou a zamiluje se. Udělá pro ní první poslední a nakonec jí i dostane, bohužel po jedné vášnivé noci se povede jeho neviditelnost přenést i na ní. Když se jim to konečně podaří vyřešit zjistí, že bude muset vždy neviditelnost převést na někoho jiného, jinak se jí nezbaví. Do všeho se navíc začne plést i korpulentní dáma ze stejného domu, která mu už nějakou chvíli prohrabává věci. Během té doby se živí jako fotograf pro bulvární plátek, protože se dokáže nepozorovaně dostat prakticky kamkoliv, i na svatbu známé bavičky Tary a Richarda. Tu omylem překazí a nahraje svou smrt pádem z útesu.
Axel je nucen si změnit i jméno na Jacka, jdou po něm federálové, navíc ho Desma / Diana / Tammy (také mění jméno) nakonec opouští a v tu chvíli se setkává znovu s Tarou. Ta si chce vzít svůj zpackaný život a tentokrát je to Axel, kdo jí zachrání. Začínají se poznávat a zamilují se, to však vše vrtá hlavou federálům a nedají jim pokoj. Nakonec vymyslí plán, jak z Axela udělat znovu viditelného člověka, vše se ale pokazí a Tara není schopná s ním v té podobě žít. Vše se ale vyjasní, upraví a všichni si zvyknou. Happy End :-)


Kniha je velice humorná, vtipná a plná absurdních situací, které však nejsou úplně nemožné a v některých věcech jsem se s Axelem docela dobře ztotožnila. Určitě bych v některých věcech přemýšlela úplně stejně jako on, kdybych se stala najednou neviditelnou. Asi bych i zkoušela podobné věci a snažila se jako on využít svých schopností, jen bych si k tomu asi nevybrala dámské kabinky.

Příběh je ohromně čtivý, zábavný a stránky ubíhají rychlostí blesku. Místy je to trochu utahané, bez jiskry, ale vždy najednou dojde ke zvratu, který to vrátí do té humorné koleje a jede se dál. Kdo zná knihy od C. D. Payna ví, že tento styl je pro něj charakteristický, vše dohnané až k absurditě a všemožnými i nemožnými způsoby se z toho hrdina vyseká a dál se zamotává do prekérní situace (viz. Mládí v hajzlu). Oproti ale třeba Holubímu mambu nebo Brendě Veliké zde všechno krásně navazuje, je to opravdu zábavné a není tam nic, při čemž bych si klepala na čelo a říkala si "Jak proboha tohle autora napadlo?".

Kniha mi přišla opravdu moc čtivá a to prakticky ihned od začátku, což se mi dlouho nestalo. Líbilo se mi i zpracování postav, nenašla jsem tam ani žádné pravopisné chyby, které by mě praštily do očí. Grafická stránka je horší, text je hodně zhuštěný, hodně textu, málo odstavců, kapitoly jsem ani moc nevnímala, na druhou stranu ale má kniha téměř 300 stran, a čtení ubíhá opravdu rychle.

V recenzích jsem často četla porovnání s Nickem Twispem z Mládí v hajzlu, kde lidé tvrdili, že je to jako by Nick dospěl a stal se neviditelným, pro mě je to ale přesně naopak. Nick mě nebavil, spíš nudil, vše bylo dohnané ad absurdum až do bezvědomí a vždy za každou cenu to muselo být hrozně vtipné. Zde je to nenucené, přirozeně plynoucí a ne tak přehnané, proto se mi kniha oproti Mládí v hajzlu opravdu líbila.

Anotace
Nová kniha autora kultovní série Mládí v hajzlu. C. D. Payne tentokrát přináší lehce absurdní příběh sedmatřicetiletého chlapíka, klasického "losera", který jednoho dne v rozčilení zavolá popleteně na psa, čirou náhodou tak vysloví jakousi kouzelnou formuli a stane se neviditelným. Tato nová schopnost je pro něj velmi přínosná - může si například obstarat peníze menší krádeží v bance, špehovat manželku a mnohé další.


Moje hodnocení: Jak vidíte na mém komentáři, kniha se mi líbila, krásně jsem si u ní odpočinula po náročnějším čtivu. Bavila jsem se u ní, nezklamala mě, ale očekávání jsem neměla žádná, po předchozích zklamáních je to pochopitelné. Na druhou stranu, není to kniha, u které bych skákala radostí a od které jsem se nemohla odtrhnout, ale její čtivost mě překvapila. Proto je moje hodnocení 4 hvězdičky. Na 5 to není a kdybych dala 3, nebylo by to spravedlivé :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat