"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 6. srpna 2018

Žítkovské čarování - Jiří Jilík

Není to úplně dávno, co jsem četla knihu Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkové - recenze ZDE. Románové zpracování témata žítkovských bohyní bylo krásné, ale úplně moc jsem z knihy radostí neskákala. Můžete si přečíst recenzi. Každopádně na tuto knihu, která je faktografickou publikací věnující se bohyním v opravdovém světle, jsem se moc těšila.

Název: Žítkovské čarování
Autor: Jiří Jilík
Rok vydání: 2013
Počet stran: 242
Nakladatelství: Computer Press
ISBN: 9788026402848

Faktografická publikace věnuje veškerou svou pozornost žítkovským bohyním a jejich fenoménu, který je bohužel v dnešní době již mrtvý. Kniha je rozdělena na dvě části, první se věnuje popisu, výzkumu a jejich historii, druhá část jsou konkrétní záznamy, rozhovory s bohyněmi i historické záznamy setkání s nimi. Vše doplněno seznamem literatury, černobílými fotografiemi v textu a barevými fotografiemi v příloze a slovníčkem pojmů z nářečí. Kapitoly se věnují i různým tématům - čarování, léčení, vidinami budoucnosti, odléváním vosku, zaříkávání bouřky, přičarovávání lásky apod. V druhé části je pak mnoho těchto fenoménů logicky vysvětleno a popsáno. Ačkoliv kniha nás malinko naklání k tomu, že bohyně byly pouze ženami se silně vyvinutou empatií a smyslem pro psychologický přístup a nic nadpřirozeného v tom není, tak já si pořád myslím, že nějaký kousek nám neznámého v tom určitě je.
Najdeme tam i záznamy toho, kdy se lidé ve 20. století za bohyněmi vypravili a měli zájem s nimi udělat rozhovory, natočit videa a celkově je uvést do moderní doby. Najdeme tam několik rozhovorů s bohyněmi, dokonce i s tou poslední, kterou bohyňování vyhynulo.


Knížka je menšího formátu, skvěle padne do ruky a také nemá nijak moc stran textu. Na téměř každé dvoustraně navíc najdete černobílou fotografii, díky tomu tedy čtení jde opravdu rychle. Text je čtivý, příjemný, hlavně první část. Vše je rozděleno na kapitoly a přehledně se k sobě hodí, vzájemně se kapitoly prolínají a některá témata se probírají ve více kapitolách. Je to opravdu příjemné rozšíření obzorů nejen pro ty, co už přečetli knihu Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkové, ale zároveň i pro ty, co se na knihu teprve chystají, protože je to nádherné seznámení s tématem, ale i prostředím, ve kterém se vše odehrává. Znovu ještě upozornňuji, že se jedná o faktografickou knihu, nedá se tedy její čtivost srovnávat s beletrií, avšak přečetla jsem mnoho odborných publikací a faktografických studií a tato je z nich rozhodně nejpříjemnější a nejčtivější.

Druhá část je na čtení malinko náročnější a to hlavně z toho důvodu, že se v něm nachází podrobné popisy "čarování" a rozhovory s bohyněmi, které jsou přepsané buď dle záznamu, nebo z pramenů a to v jejich nářečí. Na konci se sice nachází slovníček pojmů s překlady, já však neměla s porozuměním problém. Velmi mě to bavilo, četla jsem to pozorně a opravdu se místy bavila. Na druhou stranu nám tato část dala možnost nahlédnout pod pokličku jejich bohování. Opravdu byly bohyně kouzelnice?

Nemyslím si, že by měly nadpřirozenou moc, jen se vyznaly v člověku, dokázaly odhadnou situaci, měly silně vyvinutou empatii a byly to takové základy psychologie, jak jí známe dnes. Ne vše byl zázrak, měly schopnost dedukce, vyznali si v lidech a jejich trápení a co nevědli a s čím si neuměli poradit - věděly, jak to zjistit. Jejich andělé (já jím říkám naháněči) byly lidé, kteří vodili na odlehlé samoty "zákazníky", kteří potřebovali pomoc bohyně, vše od nich vyzvěděli a poté nenápadně sdělili bohyni, ta poté mohla udělat první dojem tím, že vše věděla. V případě, že neměla anděla, měla jiné nápady, jak z lidí dostat odpovědi, aniž by si to uvědomovaly.

Nemyslím si, že by to ale byly podvodnice. Daly lidem to, co od nich chtěli - odpovědi, i když kolikrát na to přišli sami a bohyně je jen pošťouchly. Navíc například na nemoci, které byly problémem stravy, dokázala kdejaká bohyně léčit přibližně stejně, jako by se léčily dnes - přísnou dietou, která je dodnes velmi podobná. Co se týče jejich rituálů, které předepisovaly na různé věci - dojivost krav, hledání zloděje, uřknutí, prokletí a podobně - ty jsou kolikrát tak složité, že je lidé nemohli správně splnit a tudíž nemohli říct, že bohyně nepomohly, tím se ony samy jistily, kdyby došlo ke konfliktu. Navíc i dnes je známý takzvaný "placeboefekt", který umožňuje lidem se uzdravit jen díky víře, že to co dělají, jim pomůže.

Jejich konec je smutný, bohužel jsme si je zlikvidovaly sami a to naší neschopností věřit v cokoliv, co nelze logicky vysvětlit. Jejich řemeslo se muselo prodrat skrz náboženství, odstup lidí, nedůvěru, moderní medicínu a to vše jen proto, aby vymřelo. Je mi to líto, na druhou stranu stejně, jako byly bohyně v nebezpečí během inkvizic, během komunismu, tak stejně tak by asi přišla brzy doby, kdy by opravdu nebyly žádané.

Kniha je průvodcem po světě bohyní a je úžasné, že existují pořád ještě lidé, co se s bohyněmi setkaly. Byly to úchvatné ženy a tato kniha je ukazuje ve světle úplně jiném, než beletristiká kniha Kateřiny Tučkové. Četla se mi opravdu krásně, neměla jsem s ní problémy, moc mě bavila a zpracování je opravdu neskutečně povedené. Je škoda, že je vydána jako paperback, protože přeci jen je náchylnější k poškození. Navíc má kniha klopy, které samy o sobě nemají žádný význam, jako záložky se použít nedají, protože se pak listy pomačkají. Myslím, že by si kniha zasloužila pevnou vazbu a trochu větší rozměr. Nelituji přečtení a ráda se k ní vrátím ještě někdy v budoucnu, protože člověk má tendenci zapomínat, na toto ale zapomenout nechci.


Anotace

Na moravských Kopanicích, v kraji bělokarpatských lesů a horských planin, se protínají siločáry minulosti a budoucnosti. Jen tak si lze vysvětlit, že některé ženy z osady Žítková uměly nahlédnout do dějů, které teprve nastanou. Říkalo se jim bohyně a jejich umění nazvali lidé bohyňováním. Činnost těchto bohyní se ovšem zdaleka nesoustřeďovala jen na předvídání budoucnosti. Jejich úkol byl mnohem praktičtější - pomáhat a poskytovat rady tam, kde člověk pro svoji omezenou zkušenost nevěděl, jak dál.Vydejte se spolu s námi po stopách lidové magie v Bílých Karpatech, nahlédněte do skutečného života žítkovských bohyň, žen, které uměly pomáhat a poskytovat rady tam, kde člověk pro svoji omezenou zkušenost nevěděl, jak dál. Nahlédněte do dnes již zaniklého fenoménu, jehož kořeny sahají do pradávné minulosti.

Knížka je souborným vydáním autorových titulů Žítkovské bohyně (2005) a Žítkovské čarování (2006).



Moje hodnocení: Jsem moc ráda, že jsem si knihu přečetla, je pro mě opravdu okouzlením. A určitě jsem jí nečetla naposledy. Ačkoliv problematiku žítkovských bohyní znám přibližně půl roku, přirostly mi k srdci a věřím, že to není poslední kniha, kterou jsem o nich četla. Moc se mi líbila, navíc byla čtivá, takže jsem s ní neměla problém, není nijak obsáhlá a přináší mnoho nových faktů a zajímavých identických popisů. Obrazová příloha je nádherná a výstižná. Knihu rozhodně doporučuji a doufám, že vás pohltí a bude bavit stejně jako mě. Je nutné ale brát v potaz, že je to kniha faktografická, tudíž žádná beletrie. Za mě plné 4 hvězdičky.


4 komentáře:

  1. Po knize se rozhodně podívám, viz můj předešlý komentář u Tučkové.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Není zač, budu ráda, když se tato kniha rozšíří mezi čtenáře mnohem více než kniha Tučkové. Tato je faktografická, je napsaná krásně a ty recepty a popisy rituálů jsou opravdu božské

    OdpovědětVymazat
  3. Opravdu smutné, že přečkaly mnohé ústrky, ale zlikvidovali je až komunisti. V dnešní době by jejich praxe už zase nepřišla nikomu divná, ale stačilo pár desítek let a nemá v tom kdo pokračovat.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Děkuji moc, cením si doporučení, protože jsem již hledala nějaké další knihy na podobné téma. Ale doporučení je vždy nejlepší způsob získání nových nápadů a zdrojů Určitě se pokusím vyhledat v knihovně a přečíst, pokud se mi to podaří, určitě tu vyjde recenze

    OdpovědětVymazat