"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 17. srpna 2018

Slaný závin se zelím a cibulí

Měli jsme chuť na zelí, ale udělat si v těhle vedrech knedlo, zelo, vepřo není úplně dobrý nápad a tak jsem zvolila cestu méně násilnou. Jeden recept už vyšel nedávno - zelné placky se slaninou - a nyní přináším druhý recept, který se dá jíst i za studena. Jde o závin se dvěma různými náplněmi - zelnou a cibulovou. Můžete udělat jednu, nebo dvě. Stejně tak lze toto seskládat i jinak. Minule jsem z toho samého těsta dělala koláč s cibulovou náplní a slaninou, posypané sýrem. Vše najdete dole v receptu. Pojďme na to!

Suroviny na těsto:
  • 500 g hladké mouky
  • 42 g droždí (je to cca jedna kostka)
  • 350 ml teplé vody
  • 2 lžičky soli
  • 3 - 4 lžíce oleje

Zelná náplň:
  • 1 plechovka zelí (770 g pevného podílu)
  • 1 cibule
  • klobása - množství a typ dle chuti (já dávala kolem 100g)
  • slanina - množství dle chuti (já dávala kolem 100g)
  • sůl, cukr, kmín
  • olej

Cibulová náplň:
  • 8 středně velkých cibulí
  • klobása - množství a typ dle chuti (já dávala kolem 100g)
  • slanina - množství dle chuti (já dávala kolem 100g)
  • sůl, pepř
  • 1 vejce
  • sýr
  • olej

Nejprve je nutné si připravit náplně, protože ty musí opravdu úplně vychladnout.



Zelná náplň:

Orestujeme na drobno nakrájenou cibuli, přidáme dvě lžíce cukru a necháme zkaramelizovat. Musíme míchat a když cukr zhnědne, přidáme zelí, podlijeme vodou, přikryjeme pokličkou a dusíme asi 20 minut do měkka. Odklopíme, necháme vydusit veškerou vodu a nakonec přidáme prohřát slaninu a na kostičky nakrájené klobásy - množství a druh dle chuti.


Cibulová náplň:

Nakrájíme si veškerou cibuli na větší kostičky, nemusíme se s tím nijak moc patlat, nakrájela jsem to, jak se mi podařilo. Do pánve dáme olej a začneme pomalu cibuli restovat. Přidáme sůl a pepř a pomalu na mírném ohni restujeme, dokud cibule nezačne hnědnout. Nesmí se smažit, protože pak začne hořknout, my jí potřebujeme pomalu dělat, aby zesládla. Trvá to asi 20 minut. Při tom často promícháváme, aby se nepřipálila. Nakonec přidáme koření dle chuti, já nechala jak je a dáme do cibule prohřát klobásu a cibuli. Opět množství a typ dle chuti. Vypneme a necháme úplně zchladnout.

Když je náplň vystydlá, přidáme syrové vejce a strouhaný sýr, zamícháme dohromady a i druhá náplň je připravená.


Příprava těsta je rychlá, stačí odvážit mouku, přidat olej, vzít odměrku se 400 ml teplé vody a v ní rozmícháme sůl a droždí. Zamícháme těsto a v rukách propracujeme v hladký bochánek. Ten dáme do mísy vysypané moukou a necháme kynout. Já osobně přikryju utěrkou a dávám kynout do mikrovlnky NEZAPÍNÁT! - jen tam těsto zavřete, je to malý prostor a rychle kyne.



Když jsou hotové obě náplně a těsto vykynuté, rozdělíme těsto na 3 kusy a vyválíme placku. Jde to těžko, já napůl válela a napůl vytahovala, důležité je, abyste nedělali placku moc tenkou, jinak by těsto v troubě prasklo. Když máme placku, poklademe náplní a zavineme, okraje před koncem zahneme dovnitř, tím se nám nerozlezou.

Dáme na plech s pečícím papírem, já udělala chybu, že jsem je dala blízko k sobě a bokem se mi trochu nalepili na sebe. Lepší je mít větší mezery. Potřeme rozšlehaným vejcem.


Pečeme v troubě asi 45 minut na 180 °C, je nutné to hlídat, aby byly záviny do zlatova a dole se nepřipálily.


Po upečení necháme vychladnout a krájíme stejně jako sladký jablečný závin. Dá se jíst vlažný i studený z lednice, těsto je sice kynuté, ale docela lehké a chutné.




A pokud vám zbyde nějaké těsto, nebo si chcete udělat obměnu, udělejte si těsto z poloviční dávky.
Mě zbyla cibulová náplň, udělala jsem si z poloviční dávky těsto a připravila si cibulový koláč se sýrem.


Stačí těsto natlačit do koláčové formy, nandat na něj vybranou náplň, posypat sýrem a péct na 180 °C do zlatova - přibližně 40 minut.


4 komentáře:

  1. e taky vypadá moc dobře ale docela pracné:) no jako pracné zabere to čas:)

    OdpovědětVymazat
  2. Mmm, ten koláč vypadá teda hodně luxusně! :)

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Je to trochu časově náročnější, než vykyne těsto, než si uděláš náplně, než vychladnou...je to půlka odpoledne, ale když si náplně uděláš den dopředu (večer) a druhý den si zaděláš jen těsto, vyválíš, naplníš a upečeš, bude to rychlejší Ale patlačka to je, výsledek stojí za to Naši nechtěli a nechtěli, dala jsem jim to pomalu násilím k večeři a nakonec měli prý málo

    OdpovědětVymazat