"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 4. března 2019

Zhubni - Stephen King

Po nějaké době se vracím k mému oblíbenému autorovi a zároveň si tím splním jeden bod ve čtenářské výzvě 2019 na Databázi knih - kniha v rozkazovacím způsobu. A zde je to opravdu doslova. Zda mě král hororů potěšil či zklamal - uvidíme.

Název: Zhubni
Název v originále: Thinner
Autor: Stephen King
(pod pseudonymem Richard Bachman)
Překlad: Ivan Němeček
Rok vydání: 2012
Počet stran: 242
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
ISBN: 978-80-7306-493-8


Billy Haleck zažije nepříjemnou věc - srazí autem starou cikánku a zabije ji. Po soudu, který ho osvobodí, se střetne s dalším cikánem z klanu, ten se ho dotkne a přitom pronese slovo "zhubni". Je to sice podivný zážitek, ale mávne nad tím rukou, protože jako člověk s docela velkou nadváhou toto slyší často. Slovo nabere jiný význam ve chvíli, kdy i přes neměnný životní styl začne skutečně hubnout. Vše se snaží řešit nejprve racionálně vědecky, podstoupí mnoho vyšetření, žádné však neukáže příčinu. Poté, co se setká s dalšími účastníky procesu (policistou a soudcem), kterým vstoupil tentýž cikán do života, dojde mu, že je to reálná kletba, která ho má zabít. Okolí mu nevěří - manželka ho má za blázna a chce s ním i tak zacházet, dceru drží stranou, lékaři mu také nevěří. Vydává se hledat cikánský klan, aby vše objasnil a požádal o sejmutí kletby. Cikáni však mají několikatýdenní náskok a jediný, kdo mu věří je italský mafián a ten jediný se mu také rozhodne pomoci. Podaří se mu cikány dohonit a vyjednat si zpět svůj život?


Na knihu od Stephena Kinga jsem se moc těšila, po dlouhé době jsem se vrátila do svých teenagerských let a ihned se ponořila do příběhu. Bohužel se mi vůbec nedařilo začíst. Nevím zda to bylo způsobeno trochu chaotickým vyprávěním, nebo ne úplně dostatečným uvedením do děje, ale zmítaly mnou rozporuplné pocity. Přes úvod jsem se prokousala a pořád čekala, co bude následovat. Přibližně do třetiny knihy jsem se docela nudila. Ve chvíli, kdy se Bill vydal na cestu pronásledování cikánů, začala i akce a tehdy se mi podařilo do příběhu proniknout a začetla jsem se. Během celé knihy mi však nedělalo problém kdykoliv knihu odložit.

Textově je kniha zvládnuta docela pěkně, přehledný text bez chyb, příjemné řádkování i hezky oddělená přímá řeč dost usnadňuje samotné čtení. Kurzivou rozlišené Billovy myšlenky mě vyloženě potěšily. Překlad je milý, nekostrbatý a uhlazený, určitě patří k povedeným. Dělení do kapitol je zde provedeno jak číslováním, tak i slovným názvem, který leckdy prozradí, na co se můžeme těšit. Potěšující byla absence obsáhlých nudných popisů osob i prostředí. To dalo příběhu trochu více dynamiky, protože jednoduchý a uhlazený text sám o sobě byl až moc obyčejný.

Co mě ale vyloženě štve je zařazení knihy mezi horory. Já se ráda bojím, mám ráda horory a třeba u Zimních lidí jsem měla opravdu husí kůži, Zde se efekt nedostavil vůbec, ani na chvilku. Téma je určitě nápadité - cikánská kletba ohrožující život, ale podle mě absolutně hororově nevyužité. Žádný překvapivý vývoj děje, naopak jsem očekávala či tušila, co najdu na další straně a tak se postupně dopracovala i k rozpletení a rozřešení příběhu. Velmi očekávaný závěr mě osobně dost naštval - nemám ráda otevřené konce a zde toho zůstalo nevyřčeno skutečně mnoho. A po takovémhle prokousání se více jak 200 stranami jsem měla pocit, že si čtenář zaslouží vědět, jak to autor myslel. Ale otevřené konce jsou čistě můj problém, i když se s nimi jen tak asi nesmířím ještě. Jen informace pro ty, kteří to vnímají stejně jako já.

Ještě jednu zajímavost bych ráda zmínila a toho jste si možná už všimli v úvodních informacích o knize. Stephen King ji nevydal pod svým jménem, ale pod pseudonymem Richard Bachman. Hledala jsem o tom něco víc na Googlu a trochu více pochopila proč. Mátlo mě totiž, že na obálce je obrovským písmem uvedeno Stephen King a pod tím malým písmem, že je vydána pod pseudonymem Richard Bachman. Jedná se totiž o trochu jinak zpracované knihy, někteří ho nazývají "bachmanovským stylem" a spoustou důležitých bodů se liší od klasických děl Stephena Kinga. Po přečtení informací jsem konečně pochopila, proč to tak je a že jsem měla špatná očekávání.

Anotace
Billy Haleck má všechno, co si může přát - drahý dům, hezkou rodinu a výnosné zaměstnání v advokátní kanceláři. Má však také silnou nadváhu a jeho doktor ho varuje před infarktem. Ve chvíli nepozornosti za volantem přejede cikánku, jejíž starý otec nad ním vysloví podivnou kletbu: "Zhubni," řekne mu a pohladí ho po tváři. Jedno jediné slovo, ale za šest týdnů je Billy o třiadevadesát liber lehčí a naprosto zoufalý a vyděšený. Vsadí všechno na jednu kartu a dostává se do souboje se silami zla, které způsobují, že dál nedobrovolně hubne.

Zhubni

Moje hodnocení: Zhubni je kniha, která většinu asi k jásání nepřivede, pokud očekáváte horor. Já jsem bábovka, ale u tohohle jsem se nebála ani chvilku. Příběh je příjemný, druhá polovina rychle plyne, ale ničím moc nepřekvapí díky předvídavosti vývoje v ději. Po dočtení jsem měla hodně smíšené pocity a nevěděla, co si mám myslet. Ale asi se mi kniha líbila, celkově působí dobře, není to však nic, co by si člověk hrdě vystavil v knihovně a pravidelně se ke knize vracel. Slovo, které pro mě vystihuje knihu je - obyčejná. Myšlenka, kterou asi autor zamýšlel vyzdvihnout v knize "Každému se dostane toho, co si zaslouží" není úplně jasná, protože se týká hlavního hrdiny, ale těch ostatních už moc ne. Alespoň už vím, že Bachmanovi se mám příště vyhnout a sáhnout po klasickém Kingovi. Není to kniha hodná zatracení, to určitě ne, za přečtení stojí. Vracet se k ní já ale určitě nebudu, proto uděluji 4 hvězdičky.

4 komentáře:

  1. Myslím, že jsem kdysi viděla film podle této knížky Kinga mám ráda,ale dlouho jsem si od něj nic nepřečetla...

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Ano, existuje film dle této knižní předlohy https://www.csfd.cz/film/4431-zhubni/prehled/ z roku 1996. Ten jsem ještě neviděla, ale myslím si, že ve filmovém zpracování by mohl být příběh příjemnější.

    OdpovědětVymazat
  3. na túto knihu sa chystám, ale tým, že je od Kinga budem mať zas prehnané očakávania a potom budem sklamaná ..

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Bohužel si myslím, že u této je to dost pravděpodobné. Zkuste něco od Kinga, co nezklame - Dračí oči, Pytel kostí, To, Řbitov zvířátek a nebo povídkovou knihu Mrtví se někdy vracejí - tam je od každého kousek

    OdpovědětVymazat