"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 22. března 2019

Rekonstrukce v plném proudu

Dlouho jsem váhala, zda takový článek vůbec vytvořit a zveřejnit. Je to mnohem větší zásah do soukromí, než když se vám tu a tam svěřím s něčím, co se mi stalo. Navíc vše bude zdokumentováno fotografiemi a je možné, že někteří určití lidé ty fotky poznají. Na druhou stranu je tohle článek a retrospektiva i pro mě, až se na to za pár let podívám - budu tam už bydlet a budu si říkat, jaká to tehdy byla náročná hrůza. Nakonec o něj tedy nepřijdete a koho to nezajímá, nečte a přeskakuje (ono těch článků bude ve finále asi více).

Předem chci upozornit na situaci, ve které jsem - starý kamenný baráček jsem dostala od tatínka (já domeček, sestra byt) a jelikož byl v neobyvatelném stavu, musel se rekonstruovat. Neobyvatelný stav znamená stará rozklížená dřevěná špaletová okna, žádná teplá voda (jen malý průtokový ohřívač), žádné topení - jen dvoje kamna na uhlí, prakticky žádná koupelna, kuchyň bez sporáku splácaná ze starých linek z bytů od babičky a našich, plesnivá dřevěná podlaha polepená linem či kobercem a kvůli tomu, že tam více jak 3 roky nikdo nebyl ani přes léto, tak do metru a půl totálně promočené zdi, stará elektřina (4 zásuvky v celém domě) natahané cik cak před 50 lety. S tím bylo prostě nutné něco udělat, nešlo se do toho jen tak nastěhovat. A protože jsem s rekonstrukcí počítala asi 5-7 let, šetřila jsem si tak dlouho i pár korun právě na opravy. Veškeré formality jsou také vyřízené - opět ráda poradím, co a jak je třeba zařídit - a proto započala rekonstrukce, kterou s největší pravděpodobností zvládnu ufinancovat z vlastních úspor. Proto se mě na hypotéku a půjčky zatím neptejte, nezařizovala jsem a nemám to ani v plánu.

Baráček mám na okraji Prahy, bude to rozložením 3+kk, přesné rozměry teď nejsou známé, protože se srovnávají zdi do roviny a dělají se nové podlahy. Domeček má obdélníkový tvar, spíš podlouhlý. Rozvržení místností bude z chodby (která je víceméně přesně uprostřed domu) napravo velká místnost kuchyň + obývák, uprostřed koupelna a kotelna = užitková místnost, nalevo dvě místnosti za sebou, průchozí - dětský pokoj a ložnice. A abyste viděli, jak to bylo u mě a co by vás třeba v podobné situaci mohlo potkat, nebudu vůbec stručná. Vezmeme to postupně, nejprve nějaká fakta - co, kdy a jak se stalo.


V létě loňského roku (2018) jsme vše vystěhovali, nábytek rozbili a odvozili vše na sběrný dvůr. Pro ten účel jsem nechala na své autíčko namontovat tažné zařízení a zapůjčili jsme si u mamky přítele vozík. Ponechalo se jen pár kusů nábytku a lehce vybavená kuchyňka, aby mohli dělníci uvnitř fungovat (ohřát a sníst jídlo, občas jim něco upeču). V tu dobu padlo rozhodnutí, že se musí začít téměř hned a padl mi do oka moc šikovný člověk v práci, který mi udělal kalkulaci a slíbil, že se to přes zimu a do léta vše stihne, má na to firmu a pod sebou pár šikovných chlapů. Ihned začalo zařizování, protože do baráčku chci zavést plyn - na kotel a vaření, což je dnes hrozně náročné a všichni od toho spíš ustupují. Já však nechtěla tuhá paliva a elektřinu už vůbec ne.


Na podzim se provedla výměna oken, poté hned nastoupili topenáři, kteří nacenili topení a kotel, a hlavně se musel připravit komín - vyvložkovat, přivést ještě trubku na odsávání z kuchyně nad sporákem. A především na to vše sehnat kulatá razítka. Hned v závěsu za nimi elektrikář kvůli elektřině. V tu dobu jsem musela mít už představu, jaká světla chci mít (zvolila jsem stropní bodová), kde chci zásuvky, kolik a jakou barvu. Rozkreslení proběhlo jak na papír, tak i fixou na zeď. Započalo se zadními místnostmi najednou. Jak bylo toto hotové, vykopaly se podlahy do hloubky více jak půl metru - tam se dal písek, štěrk, "želvy" na odvětrávání, a dvě vrstvy betonu. Vše je napojené na odvětrávání zvenku a do komína.



Pak se zedníci vrhli na zdi - seškrábali starou omítku, na strop dali sádrokarton a vykroužili světla. Vše se vyštukovalo, natáhlo do lepidla, perlinkou začistilo a natřelo na bílou barvu (můj požadavek byla barva s příměsí vápna, aby to lépe vysychalo i chytalo). Nedávno mi nainstalovali do těchto dvou začištěných místností topení a parapety na okna. Z toho jsem opravdu hodně nadšená, protože když pominu beton na podlaze, dalo by se hned bydlet. A jsme prakticky v současnosti - ano tohle všechno se zvládlo za něco přes 3 měsíce.




Nyní jsou všechny věci přestěhovány v těchto zadních místnostech a to samé se děje ve velké přední místnosti. Oškrábané zdi, vykopaná podlaha a čeká se na instalaci plynu. Už někdy v záři jsem si podávala žádost o připojení k distribuční síti u Pražské plynárenské a s potvrzenou smlouvou mi poslali i technické parametry připojení. Chybělo ještě sehnat plynaře, který by vše zařídil, posvětil, připojil a hlavně mi dal kulaté razítko. Vypadá to, že je to už zařízené a opět se pohneme někam dál. Hodně se teď těším na to, až se budou bourat dveře z chodby do velkého pokoje, protože tam ve 40. nebo 50. letech můj pradědeček s prababičkou něco zazdili (dveře tam dříve bývaly) - tatínek se zmiňoval o dokumentech, vzorcích peněz, hmoždíři, nářadí a fotografiích! Pokud tam něco najdeme, stane se to ozdobou samotného domečku.



V tuhle chvíli tedy víc nevím, sama už ale pár týdnů spím obložená katalogy kuchyní a koupelen a nemůžu si nic vybrat. Na 90% si zvolím kuchyně Oresi, kteří mi vytvoří návrh a já si pak už vše jen poskládám, jak budu potřebovat. S koupelnami je to horší, Siko sice nabízí koupelnu na klíč, ale já bych ráda obkladače, které mám už ozkoušené. Je spoustu drobností, které nevím a nebo se nemohu rozhodnout - například co na zadní stěnu kuchyňské plochy. Tvrzené sklo? Dlaždice? Stejný materiál jako je pracovní plocha? Nebo mozaiku se skleněných kostiček? Nevím nevím nevím a proto potřebuji poslední dobou vysokou dávku čaje na uklidnění a dobrý spánek, který si okořením 20 kapkami kozlíku lékařského ☺

>

Určitě se brzy podělím s tím, jak vše pokračuje a co se událo nového. Fotografie jsou převážně mé, ale ty s horší kvalitou jsou od dělníků, kteří mi tam pracují. Je to z doby, jak jsem byla nemocná a nemohla jsem tam sama dojet, proto jsem jim moc vděčná, že mé prosbě vyhověli a všechny fotografie mi poslali. A vy se na ně nyní můžete podívat. Plán je momentálně takový, že do konce června bude hotová hrubá stavba + doufám koupelna. My si o prázdninách položíme podlahy do všech tří místností, tatínek mi slíbil vyrobit velké vestavěné skříně do zadních místností, objednám si kuchyň na míru a začne se vybavovat - podle toho, kolik mi zbyde financí.

Pokud by vás cokoliv zajímalo podrobněji, určitě mi napište buď do komentářů, nebo v Menu je Napsat autorovi, přijde mi to na email a můžeme zabrousit i do konkrétních věcí. Budu ráda napomocná, hlavně pro ty, co řeší stejné věci a neví si třeba rady kam s čím se obrátit a jak to či ono zařídit.

Přeji všem nádherný den a určitě dám dohromady brzy další článek o tom, jak práce postupují, tak se těšte.

27 komentářů:

  1. no páni držím palce:)taky rekonstruujeme ale ne takhle starý domek

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Klávesničko, děkuju moc, že jsi se přišla ke mě podívat. Náš domek je opravdu hodně starý - přes 100 let a také to dle toho vypadalo, navíc si sama nepamatuju, že by tam někdo žil nastálo. Tedy více jak 25 let, jezdili jsme tam maximálně na letní prázdniny. Já si zvolila plyn, protože mi na vaření vyhovuje asi nejvíc a ohledně topení jsem to zvolila i ke stavu komínu.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky obdiv. Pustit se do takové rekonstrukce. A vypadá to, že vše jde podle plánu. Tak držím palce, ať i ta kuchyň a koupelna vyjde tak, abys s ní byla maximálně spokojená.

    OdpovědětVymazat
  4. Miluju staré domy, přestavby a budování. My jsme si před zhruba třiceti lety stavěli rekreační domek. První řemeslník na stavbě byl klempíř. Jinak jsme všechno dělali s manželem a švagr nám vyzdil hrubou stavbu.Dnes už jen udržujeme co jsme stvořili a užíváme si na chaloupce penzi. Budovali jsme v době, kdy na trhu nebylo nic. Obkladačky a dlažba byla k nesehnání. Žádný výběr. To dnes je radost budovat. Ale má to jeden háček, že pak nevíš co si vybrat.

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Děkuji. My zatím osobně moc ne, zatím pracují více dělníci, protože tohle bychom nedali, i když plánování a rozhodování toho všeho mi stačilo. Ale brzy započne období toho, kdy přiložíme ruku k dílu - podlahy, nábytek, malování a tak dále. To si teprve natužíme svaly

    OdpovědětVymazat
  6. Rekonstrukce bytu je neskutečná fuška. Přeju pevné nervy a ať všechno vyjde podle vašich představ.

    OdpovědětVymazat
  7. Páni, tak to klobúk dolu, púšťať sa do takej veľkej rekonštrukcie. My dom staviame, ale tiež je to občas o držku Pevné nervy prajem

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Naprostý souhlas, rekonstrukce bytu jsou hrozné - s našimi v bytě jsem zažili čtyři větší. Rekonstrukce takhle starého domku se spíš rovná sebevraždě, jak jsem pochopila. Občas jsem si říkala, jestli nebude lepší to srovnat se zemí a postavit znova Ale citové pouto je silné a jsou to jen takové výkřiky vzteku

    OdpovědětVymazat
  9. Máte za sebou obrovský kus práce Snad to i nadále půjde dobře

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Děkujeme, snažíme se všichni, co to jde. Dobře to půjde, dokud to bude nahrubo. Jakmile se začne vybavovat - začne peklo. S přítelem máme zcela odlišný vkus, takže se možná i pozabíjíme kvůli gauči

    OdpovědětVymazat
  11. Zažil jsem už pár rekonstrukcí a není to nic hroznýho. Co se týče kuchyně, tak nechával jsem si obložit kuchyň klasicky kachličkama, ale po čase se do spár dostal olej ze smažení a bylo to nepěkný. To je moje praktická rada. Možná, že stačí jen "vymazat" spáry olejem celé, ale k tomu u mě nikdy nedošlo.

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Děkuji za radu, počítám s tím. Přesně tomu se chci vyhnout, takže sestavuju rozpočet, jestli ufinancuju tvrzené sklo, nebo budu sahat po ztenčeném materiálu pracovní desky. Kachličky tedy určitě volit nebudu, v bytě je to totiž to samé

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Nebojte, muži to zvládnou. Chápu, že když jste nikdy nerekonstruovala, takže těch otázek je asi hodně, ale věk už máte "vyzrálý" na rozhodování co a jak bude. Nevěřím, že to nezvládnete.

    OdpovědětVymazat
  14. Jinak teda plyn na vaření schvaluju, na ohni se vaří dobře. Akorát to topení, chápu, že radiátory jsou malý. Bohužel když chce člověk kondenzační spalování, tak musí být velký (dimenzování třeba 35/55, 45/55) a nebo podlahovka (úspora deset procent plynu cca) a v tu chvíli bych se rozmýšlel jestli všude podlahovka a tepelný čerpadlo a nebo ten plyn. Ale volba je volba. Tu Vám rozmlouvat nebudu.

    OdpovědětVymazat
  15. [16]: Takže zaplatit za den topení 100,- Kč a nebo 90,- Kč je rozdíl.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: [16]: Musela jsem si právě najmout chlapi, ale i taťka říkal, že je vidět, že tomu rozumí a na vše si berou osvědčené odborníky. Proto jim věřím a právě ohledně topení nemám vůbec páru, o čem mluvíte. Jelikož mi betonovaly nové podlahy a barák není podsklepený, vyhnula jsem se podlahovce (jak z praktických důvodů oprav, tak i choulostivosti). Ale jaké topení mám, to nevím My nepotřebujeme nijak extra teplo a jelikož je barák kamenný - dokáže dlouho udržet jak teplo, tak i chlad. Vychladnout ho ale po nastěhování už nenecháme

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: To byla jen rada jak ušetřit nemalé finanční prostředky za topení. Protože náklady se v čase sčítají, tak Vám to za 10 let může "našetřit" na pěknou dovolenou. Proto bych si pohlídal navrhované řešení. Chápu, že tomu nerozumíte. Ale kamenný dům bude potřebovat hodně tepla, aby v něm bylo příjemně.

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Vytiskla jsem to a prokonzultuji v sobotu s topenáři. Je možné, že to mám jak píšete, ale nevím o tom Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  19. Jsem nadšená, že jste se do takové rekonstrukce pustili. Náš dům by to také vyžadoval, jsme ale už staří a do nutného odvodňování se majitel - můj přítel - už nechce pustit. Celý dům je vlastně po naší rekonstrukci, až na ty promokřené stěny. Takže - klobouk dolů, že jste na to dva a mladí

    OdpovědětVymazat
  20. [21]: Chápu a děkuji moc za uznání Snažíme se oba, ale bez pomoci odborníků a toho šikovného šéfa bychom to asi nezvládli za tak krátkou dobu a už vůbec ne tak dobře a propracovaně, jako to dělají oni. Hlavně bude všechno hotové najednou a ne postupně. To se prý nikdy nedodělá úplně...

    OdpovědětVymazat
  21. [22]: To je pravda. Je důležité najít si odborníky, dát jim důvěru a kontrolovat je. Vůbec nejlepší je jít na doporučení těch, kteří s nimi mají výborné zkušenosti. Oni potom mají odpovědnost - děláte to dobře!

    OdpovědětVymazat
  22. My si nedávno koupili byt tady https://www.eurobydleni.cz/byty/ a zjistili jsme, že budeme muset měnit okna. No což, je to potřeba. Navíc se byt pěkně odhluční. Ale bude to stát nemalé peníze. Doporučení na nějakou dobrou firmu, která udělá kvalitní okna? V minulém bytě jsme měnili okna taky a firma nám ty okna doslova zmršila.

    OdpovědětVymazat
  23. [24]: Já mám okna od firmy Holický s Chalupa http://www.holickychalupa.cz/ a jsem maximálně spokojená. Dělají i práce kolem, parapety, žaluzie či rolety. Mě stálo pět oken kolem 50 tisíc i s prací, ale záleží na rozměrech atypech a dalších věcech (já mám třeba do ulice tvrzené s ochrannou fólií a to bylo dražší). Jejich práci si nemohu vynachválit a stejně tak kvalitu. A také hodně udělá vzdálenost a doprava. Kdybyste měli ještě další otázky, klidně napište, ráda poradím a pomůžu

    OdpovědětVymazat
  24. A vyplatila se Vám celková rekonstrukce? My nevíme, jestli začít rekonstruovat starý byt nebo ho prodat a koupit nový byt. Už máme tedy něco vyhlídnutého tady http://novostavby.com/. Jen teda se pořád nějak nemůžeme rozhodnout.

    OdpovědětVymazat
  25. [26]: Rekonstrukce ještě není hotová, peníze začínají docházet, ale měli bychom tam v listopadu již bydlet. U mě vím, že se mi rekonstrukce vyplatila. K místu (baráčku) mám silný citový vztah, trávila jsem tam od malička celé prázdniny s babičkou a dědou. A jelikož to nikdy nebyl objekt plně k bydlení, spíš jako klidná chalupa na okraji Prahy, od začátku jsem počítala s vysokou částkou na rekonstrukci a šetřila skoro deset let, abych to ufinancovala sama. Proto  mě se určitě vše vyplatilo, protože domeček zůstane v rodině

    OdpovědětVymazat