"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

úterý 10. července 2018

Rybízový sirup

Jelikož se nám letos urodilo opravdu hodně červeného rybízu na naši spotřebu, musela jsem najít řešení jak ho spotřebovat. Podělila jsem rodinu i kolegyně v práci, něco zamrazila na koláče, zavařených "brusinek" z červeného rybízu máme ještě zásobu, musela jsem hledat řešení. Napadly mě dvě věci - rybízový sirup a likér. A právě dnes vám ukážu, jak jsem dělala sirup.


Hledala jsem na internetu recepty a našla jich nepřeberné množství, ale znáte mě a nebyla bych to já, kdybych si vše nepřizpůsobila své potřebě. A o ten první se s vámi dnes podělím.


Budete potřebovat:
  • červený rybíz - množství záleží na vás, na začátku se nic neodvažuje, dá se použít i zamražený
  • cukr krystal / krupici (co je doma nebo v akci) - já si nakoupila 5 kilo, je to co litr šťávy, to 1,7 kg cukru
  • kyselinu citronovou - stačí si koupit jeden 40g sáček, pokud to nechcete dělat z půl tuny rybízu, bude to stačit :-)
  • voda dle potřeby

Celkem mi sirup trvalo připravit tři dny, z toho první dva dny je to pohodička.

Vezměte si obraný rybíz (jen ty kuličky) a dejte do velké nádoby, já použila velkou skleněnou zapékací mísu. Nasypejte rybíz a buď mačkadlem na brambory nebo rukama (bacha z lednice opravdu hodně studí :-D) ho rozmačkejte, je dobré rozmačkat co nejvíce kuliček, aby se uvolnila šťáva, ale nemusí být úplně každá. Dolijte vodou tak, aby byl byl rybíz ponořený. Já dávala na celou mísu asi půl litru čisté studené vody.

Nechte v lednici celkem dva dny, občas promíchejte, v lednici by se neměl rozjet kvasící proces, pokud byste po čichu třeba druhý den cítili, že to kvasit začíná, je nutné sirup dodělat hned. Mě se tedy nerozjel ani po dvou dnech. Ale při míchání vidíte, jak to uvolňuje červenou šťávu.

Třetí den mísu vyndejte minimálně 3 hodiny před tím, než sirup začnete dodělávat, aby měl pokojovou teplotu a lépe se šťáva uvolňovala. Teď je nutné scedit čistou šťávu. Na to jsem si vzala měrku, protože potřebujeme zjistit kolik šťávy nakonec budeme mít - od toho se odvíjí množství cukru a kyseliny citronové. Do litrové odměrky jsem si dala velké sítko a cedila čistou šťávu, to co mi zbývalo jsem sbírala do misky a nakonec to ještě všechno vymačkala přes hrubší plátýnko, dá se i přes gázu. Naměřila jsem si, že mám 2,4 litru čisté rybízové šťávy.


Dejte jí do hrnce a zahřívejte. Nemám teploměr, ale udělala jsem to tak, aby se z ní lehce kouřilo a při ponoření prstu mě trochu pálila. Na moje množství jsem přidala 4,1 kg cukru a 15 g kyseliny citronové. Vychází to na 1,7 kg cukru na litr a neco přes 6 g kyseliny citronové na litr. Množství kyseliny se řídí tím, jak moc jste přidali vody na začátku, čím více vody, tím více kyseliny, dá se dát až 10 g na litr, pro jistotu.

Dejte si pozor, množství opravdu hodně nabyde tím cukrem, takže si vezměte ten největší hrnec, co doma budete mít. Měla jsem asi 1/3 hrnce šťávy na začátku a pak se mi to tam sotva vešlo.
Zahřívejte jsem téměř k bodu varu - pozná se to podle toho, že po okrajích začne směs lehce vřít. Celou dobu je nutné opravdu poctivě a jemně míchat, aby se cukr rozpustil rovnoměrně a neudělal u dna hrudky. Neděste se, chvíli to trvá než se rozpustí.

Plnila jsem ještě horké do sklenic a lahví pomocí trychtýře, zavíčkovala a nechala zchladnout - to trvalo až do rána.


Výsledkem bude hooodně hustý sirup, který má krásnou barvičku, je opravdu chutný jak do vody na osvěžení, tak i třeba na lívance.



V případě jakýchkoliv nejasností, či potřeby upřesnění se na mě určitě obraťte. Všem podarovaným moc chutnal a jsou z něj nadšení, tak snad vydrží dost dlouho, abychom ho stili spotřebovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat