"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 26. dubna 2019

Návrat z temnoty - Liz Coley

Opět se vracím k thrillerům, už se mi stýskalo. Kniha Návrat z temnoty se hodně objevovala jak na sociálních sítích, tak i na webech knihkupectví a už vůbec nemluvím o Instagramu. Jelikož se jedná o hodně dobře hodnocený thriller, nesměl mi chybět v seznamu toho, co si chci přečíst. A konečně přišla řada.

Název: Návrat z temnoty
Název v originále: Pretty Girl-13
Autor: Liz Coley
Překlad: Milan Lžička
Rok vydání: 2013
Počet stran: 304
Nakladatelství: Fortuna Libri
ISBN: 978-80-7321-705-1


Zmizela beze stopy. Po třech letech je zpátky její šestnáctileté já, ale Angie se pořád cítí jako třináctiletá holčička. Nepoznává své tělo, co se s ní stalo, jak se sama dostala zpět domů a co se s ní dělo ty tři roky - to netuší. Má v hlavě tmu a čím dál častěji se jí stává, že má pocit mdlob. Po nějaké době se probere a zjistí, že neomdlela, jen fungovala bez svého vědomého "já". Za to mohou její ostatní "já", která se jí snaží chránit před tím vším, co prožila a na co si ona sama nemapamtuje. Snaha začlenit se zpět do kolektivu přátel se zdá neuskutečnitelná, oni jsou o tři roky ve škole výš, ona je ale nemůže následovat. Navíc se z ní po jejím zmizení stala senzace jak v místě bydliště, tak i v TV a novinách. Dokáže si Angie vůbec někdy vzpomenou na to, co se dělo? A chce to vůbec? Vyšetřování ještě neskončilo a navíc začne chodit na terapii k mladé paní doktorce, která odhalí její problém a začne ho léčit. Jak se s tím Angela vyrovná? Jak její rodiče a okolí? A jestli se jí podaří někdy vzpomenou na všechno, co prožila? To se dozvíte jen v knize.



Po thrilleru Dřív než půjdu spát, který mě nijak moc nenadchl a spíš jsem jím proplula, mě tento chytil hned od začátku. Už jen ten skok - dívka na táboře si odskočí do lesa na záchod a pak už nic neví, je o tři roky starší, nic si nepamatuje a své tělo nepoznává. Samo zjištění jejích "já" mě překvapilo a místy jsem se i pousmála. Úsměv mi však většinou rychle na ústech zmrzl.

Dost se mi líbil styl i jazyk, kterým byla kniha napsaná, hezky se to četlo bez zádrhelů. Angie je zpočátku hodně zmatená a tak i text tomu trochu odpovídá, její další "já" jsou však odlišena i graficky a tak má čtenář možnost vše pochopit dříve, než dojde k vysvětlení v ději. Tedy tak tomu bylo alespoň u mě a byla jsem za tu možnost vděčná.

Autorka vůbec netlačila děj násilně dopředu, nechávala ho volně plynout a to mi u podobných knih opravdu vyhovuje. Nemám ráda násilně tlačený děj kupředu i za cenu nereálných prvků. Zde to však nebylo, vše bylo vysvětlené a skutečně se to tak mohlo stát. Situace tedy děsivá a neskutečná, ale uvěřitelná. Až do úplného konce.

Ten mě zasáhl opravdu silně. Já vám ho samozřejmě odkrývat nebudu, ale nečekala jsem tak silný emoční závěr. I když celou knihu člověk tak nějak vnímá psychiku hlavně Angie, ale i jejího okolí. Přeci jen rodiče ji prakticky oplakali a chtěli se posunout dál a ona se najednou objeví a chce navázat tam, kde skončila. Což není proveditelné a i rodiče (především otec) to musí nějak zvládnout. Kor když se jedná o vyrovnání se i s věcmi, které se děly ještě před Angiiným únosem. Ale závěr? Celá kniha byla jen slabý odvar psychologie a emocí - oproti závěru knihy, kdy ze mě vše muselo ven.

Ano, i zde mi ukápla slza a po dočtení jsem musela jít vše rozchodit a prostě zaměstnat ruce. Hodně mě to zasáhlo. Nechám však vás, abyste si udělali názor, zda to tak bylo správné, či ne. Já s tím nesouhlasila a určitě bych jednala jinak. Kdo četl, může se mi ozvat do zprávy (ne prosím do komentářů kvůli spoilerům) a můžeme to rozebrat.

Anotace
Bylo jí třináct, když se ztratila.
Zmizela své rodině, přátelům, světu. Když se zčistajasna objevila, zjistila, že jí chybí velký kus sebe samé.
Šestnáctiletá Angie Chapmanová se po třech letech od svého záhadného zmizení vrací domů. Z toho období si nic nepamatuje, jako by jí někdo vymazal všechny vzpomínky. Musí si poskládat příběh o všech hrůzách, které prožila, aby získala nazpět svůj život.

Návrat z temnoty


Moje hodnocení: Je to velmi čtivé, silný příběh a krásně napsaný. Psychika a celkově psychologie a psychiatrie zde hrají obrovskou roli, řekla bych že tu hlavní. A netýká se to jen Angie, ale i lidí v jejím okolí. I když se jí daří splývat, ponese si s sebou následky do konce života. Závěr mě zasáhl a naštval, ale to k takovým knihám prostě patří. Co kniha slibovala - to určitě splnila a ještě možná i o kousek navíc. Autorka opravdu umí psát a doufám, že se brzy dočkáme jejího dalšího díla. Nemohu však dát plný počet hvězdiček, protože vím, že se k této knize už nikdy nevrátím. I přesto, že se mi líbila, nebyl to tak silný zážitek, abych si ho chtěla zopakovat. Proto dávám 4 hvězdičky a všechny jsou plně zasloužené.



Žádné komentáře:

Okomentovat