"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 10. dubna 2019

Dědictví Lauensteinů - Ricarda Jordan

Po delší době jsem v knihovně sehnala dualogii Hrabství Lauenstein od Ricardy Jordan. Od chvíle, kdy jsem četla sérii Tajemství porodní báby od Sabine Ebert, jsem tyto knihy toužila přečíst, protože se tyto dvě série dost porovnávají a prý jsou si podobné. Tešila jsem se, že si užiju historické romány a zde máme první díl.

Název: Dědictví Lauensteinů
Název v originále: Das Geheimnis der Pilgerin
Autor: Ricarda Jordan
Překlad: Jarmila Doubravová
Rok vydání: 2013
Počet stran: 520
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-3921-7

Gerlin z Flakenbergu byla vychovávána na královském dvoře, u Eleonory Akvitánské a jejího syna Richarda, jako dvorní dáma. Její krása byla pověstná a známá. Když však zemřela její matka, byla povolána zpět na Falkenberg, aby se ujala hospodaření na panství. Její mladší bratři byli zatím moc mladí a její otec se strachoval, že pro ní nenalezne vhodného manžela. Když však dorazil židovský dohazovač Salomon z panství Lauenstein, otec zaslíbil její ruku mladému Dietrichovi, který teprve bude pasován na rytíře a jeho společenské a dědické postavení je zatím velice vratké. Ona jako mnohem starší a moudřejší mu má s tímto problémem pomoci. Po příjezdu na panství se však zakoukala do rytíře Floríse, který ji má chránit, avšak i k Dietrichovi pociťuje jakousi lásku, hlavně po svatbě. Po nějaké době se jim narodí syn Dietmar, ale Dietricha dožene jeho od dětství chatrné zdraví a umírá. Florís se Salomonem přísahají paní Gerlin věrnost a oddanost, kterou potřebuje především v boji proti Rolandovi (Dietrichovu strýci), který chce uzurpovat Lauenstein pro sebe. Jsou nuceni uprchnout a nejen bojovat o svůj život, ale hlavně o Dietmarův a protože Florís je nemůže následovat hned, cestují mezi židovskými i křešťanskými karavanami, kde nejsou v bezpečí ani jeden. Nesmí být odhaleni a potřebují se dostat do bezpečí příbuzných.



Hrozně moc jsem se na knihy těšila, jak jsem zmiňovala, mají být velmi podobné mé oblíbené sérii Tajemství porodní báby od Sabine Ebert. A s tím jsem také počítala. Brzy po začtení jsem však pochopila, že to byla velká chyba. Autorka nedostahuje ani v nejmenším té samé čtivosti. Nedařilo se mi začíst do příběhu, neutíkaly mi stránky, místy jsem se musela docela dost nutit k pokračování. Neříkám, že by kniha nebyla pěkná, napínavá nebo náročná na čtení - to vůbec. Avšak bylo tam hodně hluchých míst, kdy jsem se nudila, děj se neposouval, hodně popisů a celkově velký rozsah.

Tomu příspívala i er-forma vyprávění v minulém čase, kdy jako čtenář nemáte vyprávění z pohledu hlavní postavy, ale jako nezaujatého pozorovatele. To není zrovna má nejoblíbenější podoba knihy a i to, že tam probíhá jen pár změn prostředí, které nám mají doplnit vyprávění z pohledu osob mimo hlavní dějovou linii, mě moc nenadchlo. Bylo to totiž až ke konci, takže větší část knihy sledujeme čistě jen Gerlin a nevíme co se děje s ostatními.

Líbila se mi jednoduchost příběhu a celého děje - jasná zápletka s příjemným řešením. Vývoj postav byl také dobře zvládnutý, dobře propracovaný. A přestože se to celé odehrává ve velkém časovém rozpětí, nebyly tam zmatky, bylo to jasné a každá část byla ještě hezky uvedená časovou a místní informací. Kapitoly byly řazené v rámci každé této části, ale podle mě nehrály moc velkou roli v příběhu, bez nich by se to četlo téměř stejně. Já ráda dočítám při odložení kapitoly, takže mě to lehce pomohlo. Postavy mě nijak moc nepřirostly, ani neštvaly, Gerlin i Salomon mi byli sympatičtí, s Florísem jsem měla místy problém.

Rozsah mi přišel až přehnaně velký. Stala se tam velká spousta událostí, situací i komplikací a je mi jasné, že by se to nevměstnalo do dvousta stran. Ale bylo tam dost nudných míst, které jsem měla chuť a tendenci přeskakovat a stálo mě to hodně ovládání, abych to neudělala. Dost se střídaly nudné a napínavé části, i proto jsem se bála, aby mi něco neuniklo. Hodně oceňuji to, že se tam nic moc neopakovalo, ačkoliv vyřešení situací a bojů nemá moc různých možností. Avšak na druhou stranu jsem za celou knihu byla překvapená pouze jednou - v Paříži u mikve, i když zpětně jsem to možná čekala, dostalo mě to. To bylo jednou jedinkrát, jinak bylo vše předvídatelné, velká škoda.

Čtivost příběhu byla příjemná, ale jako na houpačce. V celkovém shrnutí jsem měla z knihy spíš pozitivní než negativní pocit. Svůj podíl na tom má i to, že autorka se v historii určitě vyzná a proto tam zapojila spoustu zajímavých věcí. Na konci pak najdete i doslov, kde vysvětlí mnoho otázek historie versus její kniha, mnoho věcí objasní i z oblasti společenských vztahů v té době. To mě osobně potěšilo, protože já sice studovala pár semestrů historie, ale ne každý to tak má a zná i pozadí doby, kdy se děj knihy odehrává. Prostě odpočinkový historický román s trochou červené knihovny.

Anotace
Dobrodružný útěk ženy, která riskuje všechno pro svou životní lásku.
Píše se rok 1192. Na hradě Falkenberg v Horním Falcku se Gerlin z Falkenbergu na přání svého otce provdá za dědice hrabství Lauenstein, kterému je teprve čtrnáct let. Ačkoli její srdce náleží jinému muži - rytíři Florísovi, svého manžela má ráda a brzy mu porodí syna. Když však mladý hrabě nečekaně zemře, obrátí se osud ke Gerlin zády; vzdálený příbuzný jejího muže dojde k závěru, že nadešla příhodná doba k tomu, aby se zmocnil Lauensteinu. Pokud by Gerlin a jejího malého syna potkala smrt, jeho mocenský nárok by byl zajištěn. Gerlin nezbývá než se dát s dítětem na útěk. Čeká ji daleká cesta plná nebezpečí

Dědictví Lauensteinů

Moje hodnocení: Nebyla jsem z kniha úplně nadšená, opravdu jsem bohužel čekala víc, je to ale také má chyba. Nelíbila se mi tak, jako Tajemství porodní báby či jiné historické romány. Bylo to docela čtivé, ale roztahané, předvídatelné a pokaždé, když se v ději objevila výraznější změna, dalo se čekat, co bude dál. I přesto byl příběh milý, propracovaný a jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Ihned se vrhám na další díl - Návrat na Lauenstein, což nám předčasně ukazuje na to, kam se bude děj vyvíjet. Rozhodně se do opakovaného čtení této knihy nepustím, znám mnoho lepších historických románů. Zde také poprvé udělám výjimku a zatímco na DK jsem
udala 4 hvězdičky, protože tam poloviny nejdou, chci ukázat aspoň vám, že to nebylo srovnatelné s jinými knihami hodnocenými 4 hvězdičkami. Proto dávám 3,5, jinak se nemohu rozhodnout.

Žádné komentáře:

Okomentovat