"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 6. února 2019

Srdceboly - Simona Monyová

Náhodou jsem narazila na FB, ve skupině věnované knihám, na diskuzi ohledně knih, které se věnují domácímu násilí, týrání - partner či rodiče, a podobně. Vyselektovala jsem si pár knih, které mě zaujaly a Srdceboly od Simony Monyové jsou první knihou, kterou jsem si zvolila, i díky jejímu rozsahu.

Název: Srdceboly
Autor: Simona Monyová
Rok vydání: 2011
Počet stran: 128
Nakladatelství: Belami
ISBN: 978-80-87166-09-3


Hlavní hrdinka je po rozvodu, s bývalým manželem nevychází a bohužel ani s dospělým synem. Po dlouhé době nachází o mnoho let mladšího partnera Adama, který má sám malého synka a je bohužel vdovcem. Zezačátku se zdá jako milý, starostlivý a zodpovědný, časem se v něm však projeví jeho pravé já - egoistický a sobecký muž se sklony k psychickému teroru. To, co poté hlavní hrdinka zažívá a že otec vlastního dítěte ho dokáže používat jako zbraň proti nevlastní matce, to jsem ještě neviděla. Samostatná žena se stává jen hračkou v rukách psychopata, který s ní hraje jak potřebuje a jako vodící šňůrky používá nejen dítě, ale i citové vydírání. Zda se jí z toho nakonec podaří dostat, si budete muset přečíst sami.



V první řadě musím říct, že jsem se do knihy pustila téměř hned po donesení z knihovny a to hlavně kvůli jejímu rozsahu - pouhých 128 stran vypadalo na jednohubku. Bohužel se to tak jen zdá, drobné písmo a náročnost na psychiku to dost ztěžuje. Fyzickou podobou a zpracováním mi to připomíná Zdenu Frýbovou. Avšak obsah, ten je úplně někde jinde. Autorka si vás podmaní svou čtivostí až nebudete moci přestat číst. Já musela, protože to na mě byla prostě silná káva. Vše tak realisticky popsané, dialogy jako opravdu ze života, nic přehnaného ani přihlouplého.

Chci jen říct, že autorka určitě čerpala z části ze svého soukromého života a cítím v tom část autobiografie, protože člověk některé situace a dialogy nevymyslí, to prostě musí zažít. A to nemluvím o tom, kolik citu a emocí se v knize skrývá. Prýští z ní ven jako gejzír, realita odhalená na kost a za celou knihu mi nepřišla jediná věta, které bych nevěřila. Těžko se hodnotí něco, co je takto smutné s psychologickými aspekty. Kniha je určitě hodně velkým přínosem pro vlastní obohacení, nejen tedy o to knižní, ale i o zkušenost, s kým vším a čím je možné se setkat. Myslím, že ten psychologický přínos je asi největší.

I přesto, že já sama jsem se s hlavní hrdinkou úplně neztotožnila - její představa vztahu, kdy staví sex a svou fyzickou podobu nad vše ostatní. Musím říct, že její nízké sebevědomí mě mrzelo, protože žena by nikdy neměla být takto "podřízená" muži a nechat se sebou orat. Ano, asi si budete říkat, že to jsou jen řeči někoho, kdo se s ničím podobným nesetkal. Ne v takové míře, ale sama jsem se s podobnou situací na vlastní kůži setkala a stalo se to jednou. Nikdy více.

Vím, že autorka nepsala jen tyto psychologické knihy, ale i humorné a zaměřené na jiné aspekty vztahů - mezi tchýní a snachou, matky a dítěte, milenec, láska jako taková a podobně. A proto se určitě vrhnu i na další knihy autorky, protože se mi tento styl líbí a vyhovuje mi.

Anotace
"Svatební pochod mi vždy připomíná hudbu, která se hraje, když vojáci táhnou do boje," řekl lyrický básník Heinrich Heine a nevědomky tak s předstihem naprosto dokonale vystihl obsah knihy Srdceboly. Je to příběh o manželství, které začíná okázale se vší parádou a končí na bojišti, je to příběh plný vášně, intrik, touhy, žárlivosti, sexu, paniky ze stárnutí, osobní nezralosti, lží a pomstychtivosti. Je to příběh pro všechny z Vás, kteří už vědí, že manželství není souboj. V souboji se totiž dá vyhrát.

Srdceboly

Moje hodnocení: Kniha je velmi smutná a je složitější ji číst především z té psychologické stránky. Na druhou stranu jí však určitě všem doporučuji, je to dobrá zkušenost někoho, kdo minimálně část z toho zažil na vlastní kůži. Je to hodně čtivé, připoutá vás to a nedovolí odložit, dokud nedočtete a pak vás vyplivne, abyste si s emocemi poradili sami. Určitě si přeji více takových knih, protože takhle silné poučení o tom, co se kolikrát děje v naoko šťastném manželství, jen tak jinde nenajdete. Za mě plně zasloužené 4 hvězdičky.

Žádné komentáře:

Okomentovat