"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 20. února 2019

Enter, mami! - Martin Moravec

Na tuto tenkou knihu jsem narazila náhodou v bazaru a po přečtení recenze neodolala a za 30 Kč jí koupila. Mám ráda humorné knihy a ráda se u nich pobavím a zasměju, proto byla volba jasná. Avšak nedošlo mi moc, co najdu uvnitř. Nepočítala jsem s podobou knihy, ale nějak jsem se s tím popasovala, ale není jednoduché na takovou knihu napsat recenzi, proto tahle bude odlišná od toho, na co jste zvyklí.

Název: Enter, mami!
Autor: Martin Moravec
Rok vydání: 2016
Počet stran: 196
Nakladatelství: Argo
ISBN: 978-80-257-1848-3

Kniha je velmi specifická tím, že se nejedná o příběh/y, ale o sbírku článků žurnalisty Martina Moravce, které vydal buď v novinách MF Dnes nebo na svém blogu. Proto nelze napsat jednolité shrnutí děje knihy, jeden článek zabírá vždy přibližně půl stránky, takže je jich tam opravdu požehnaně. Jsou řazené chronologicky od nejstarších po nejnovější a dá se v něm docela hezky nahlédnout i do pracovního vývoje autora, protoře zde zmiňuje své vlastní pracovní pokroky, kolegy, který přichází a odchází.

Hlavní je také říct, že to není kniha, kterou si vezmete a za večer si jí přečtete. Témata se střídají, protože články vycházely jednou týdně a ne vždy byly nějak zaměřené a tak je to skákání z emancipace žen, na počítačové problémy, problémy v restauraci, s jídlem a vařením, mladá generace a PC, česká gramatika, přes oblékání obloukem ke kolegům a kolegyním z magazínu zpět k ženám. Ačkoliv jsem autora dříve nijak moc neznala, nedokázala jsem ho úplně zařadit, jeho styl fejetonů a glosů mě zaujal. Noviny nečtu a webové portály jako IDnes také ne, proto jsem s jeho výtvory nepřišla úplně do styku. Ale jeho styl se mi moc zalíbil a je možné, že v budoucnu budu jeho články vyhledávat.

Vesměs se jedná o humorné články, ironické či nadsázkové - přesně můj styl, občas se vyskytne i nějaký ten smutný - smrt se nevyhýbá žádnému místu, ani redakci magazínu MF. I tyto články mají v sobě noblesu a jsou krásné. Pan Moravec píše tak, že máte pocit, že každé slovo tam prostě patří a je na správném místě. Opět s radostí přiznávám, že i přesto, že noviny nečtu, jeho články se mi hodně líbí.

Kniha je tedy souborem autorových článků téměř až do doby vydání knihy (rok 2016), které dohromady tvoří oddechovou humornou knihu plnou neotřelých, vtipných (i smutných) článků s pointou. Nejvíce mi utkvěl v paměti vtip z jednoho článku.
"McGyver udělá z bláta bombu. Babica pomazánku." - Jak už si ty bystřejší všimly po mém výčtu témat, kterým se pan Moravec věnoval, vtip je z článku, který se věnuje vaření a kulinářských schopnostem aurota. A v podobném duchu se nese většina knihy. Četla jsem jí asi 5 dnů, z toho 2 nebo 3 jsem si projela jeden dva články a odložila, nebyl čas, zbytek jsem četla docela v kuse a moc mě to bavilo.


Anotace

"Nic se nestalo," řekla maminka do telefonu, když jí syn poradil, ať na klávesnici najde enter. "A co jsi udělala?""No našla enter.""A zmáčkla jsi ho?" "To jsi neříkal!" O učení maminky s počítačem je jeden ze sloupků, které novinář Martin Moravec napsal za deset let do čtvrtečního magazínu MF DNES. Protože si to žádá doba, některé zpětně trochu upravil a celkem 250 jich teď vydává v knize Enter, mami! Jsou to fejetony z každodenních situací, které občas zažije každý. Krátké, výstižné a vtipné. O českých restauracích, povinném zkoušení dárků o Vánocích, seznamování přes internet, o Pražácích, Brňácích i náplavách, o trapasech při lichocení ženám, o vaření, nakupování, divných lidech v posilovnách a podobně. Zkrátka o čemkoliv, co mu za těch deset let přišlo na mysl a stálo to za zaznamenání.

Enter, mami!

Moje hodnocení: Jak jsem psala, mám ráda humorné knihy, tato je svým zpracováním trochu náročnější, skákání z tématu do tématu není úplně jednoduché pro čtenáře. Ale chronologické řazení má rozhodně svou logiku a vy si tak můžete všimnout i autorova vývoje jak v profesní sféře, stylem psaní článků, tak i střípků z jeho soukromí, které občas nakousne. Jsem ráda, že jsem si knihu zakoupila, protože je snadné se k takové knize vrátit, pro zlepšení nálady si projet pár článků a zase odložit - nebude vás hryzat svědomí o nedočtení. A podobných knih není moc, proto si této vážím. Sedla mi jak stylem, tak smyslem pro humor. Není to však klasická kniha s dějem a proto nemohu dát 5 hvězdiček, bylo by to vůči beletrii nespravedlivé. Dávám plné 4 hvězdičky a brzy se k této knize asi vrátím.


1 komentář:

  1. Zní to hodně dobř. Já soobně se zatím knihám, které jsou defacto převedením blogu do tištěné formy tak trochu vyhýbám. Knížka složená z článků se mi totiž čte opravdu špatné, jak jsem po předchozích zkušennostech zjistila. Dohledala jsem si ale autorův blog a myslím, že podle stylu jeho humoru by se mi to mohlo líbit. Děkuji za recenzi :)

    OdpovědětVymazat