"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 11. února 2019

Cizinec - Ursula Poznanski, Arno Strobel

Během nemoci jsem už měla chvíli pocit, že prokrastinuju, tak jsem se pustila do dlouho odkládané knihy od mé oblíbené autorky Ursuly Poznanski, tentokrát však ve spolupráci s Arno Strobelem. Jestli se toto spojení vyplatilo, či bylo na škodu, to se dozvíte níž.

Název: Cizinec
Název v originále: Fremd
Autor: Ursula Poznanski, Arno Strobel
Překlad: Ivana Führmann-Vízdalová
Rok vydání: 2018
Počet stran: 312
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-5964-2

Joanna zažívá úplně normální odpoledne, dává si sprchu po pracovním dni, když slyší ze spoda domu hluk. Opatrně se jde podívat a místo, aby rovnou volala Policii je konfrontovaná s cizím mužem, který však vehementně tvrdí, že je její vlastní snoubenec. Prý spolu žijí už skoro rok v tomto domě, po domě však není jediná památka o jeho existenci a ona nezná ani jeho jméno. Postupně si ho začne pouštět k tělu, protože její okolí potvrzuje to, co tvrdí on. Jak je ale možné, že si na nic z toho nevzpomíná, nic jiného však nezapomněla. Poté se ona sama začne chovat zvláštně, neumí ovládnout své chování a navíc Erika poraní, on k ní okamžitě pojímá ještě větší podezření a chce s ní skončit, i přes veškerou svou trpělivost. Pak mu však vlivem okolností dochází, že mu jde o život a poté i Joanně a tu chce i tak za každou cenu zachránit. Jsou v tom společně a vymýšlí neskutečný plán, jak z toho ven. Zapletou se totiž s úplně jinou sortou.


Jak jsem zmiňovala v úvodu, Ursula Poznanski je jednou z mých nejoblíbenějších autorek, ale tohle jsem nečekala. Wow to byla jízda. Knihu jsem začala číst během nemoci jeden den odpoledne a i přes to, že jsem měla v plánu shlédnout můj milovaný seriál, nedošlo na něj. Skončila jsem v půl jedné ráno úplně vyždímaná emocemi, ale spokojená, že jsem se dozvěděla, jak to dopadlo. To prostě nešlo odložit. Od začátku jsem se do knihy ponořila, její čtivost mě překvapila a s knihou jsem jedla i chodila na WC. Příběh mě strhl s sebou a nepustil. A právě čtivost je pro tuto autorku typická, ještě jsem nenarazila na jedinou její knihu, u které bych se nudila, nutila ke čtení nebo jí odkládala.

Záhadná situace se začíná hned od začátku rozplétat, dialogy byly nenucené, příjemné, nic u čeho bych si klepala na hlavu, tak akorát to odsýpalo a především pro mě nebyl problém se vcítit do jakékoliv postavy. Vyprávění probíhalo střídavě z hlediska Joanny i Erika, takže se některé scény/situace prolínaly a člověk se o nich dozvěděl z obou stran. To se mi hodně líbilo, protože to dávalo všemu lepší možnost pro pochopení obou hlavních postav.

Upřímně musím říct, že ze závěru jsem byla úplně odvařená, někomu to může možná připadat trochu ujeté až do stylu Chucka Norrise, já jsem však důvěřivá a myslím, že by se to takto klidně mohlo stát. Však podobné organizace (dalo by se říct až extremistické) existují a nevím, proč by nemohli takto zkoušet přitáhnout pozornost k tématu, které potřebují pro volební účely. Ale nebudu už více prozrazovat. Konec má neskutečný spád, vyprávění je plynulé a neskutečně napínavé. Za co jsem ale hrozně vděčná je to, že se vysvětlení pozadí příběhu a všech neobjasněných aspektů se neodehrává na posledních pěti stranách, jak jsem se s tím setkávala v poslední době. To mě skutečně hodně štve, protože to pak vypadá, že autor už nevěděl co dál, tak to rychle ukončil. Zde je to přesně naopak, vše dostatečně vysvětlené, objasněné a pomalu a klidně dovyprávěné.

Když si vezmu, že celá kniha se odehrávala v docela krátkém časovém úseku, musím přiznat autorům, že informací je zde opravdu mnoho a přitom to po dočtení nepůsobí přeplácaně ani nahuštěně. Je to neskutečné, co tito dva autoři dokázali splodit za krásné dílo. Už se těším na další knihy, třeba budou i další jejich společné.

Anotace

V Joannině domě náhle stojí cizinec. Tvrdí, že je její životní partner. Ale ona ho dosud nikdy neviděla. Erik se večer vrací domů ke své Joanně. Ale ona ho nepoznává. Myslí si, že se k ní ten cizí muž vloupal. V domě nejsou žádné jeho věci. Žena. Muž. Čím víc se pokoušejí situaci pochopit, tím je zamotanější. Někdo tu hraje děsivou hru. Hru, která se brzy projeví jako smrtelně nebezpečná pro oba…

Cizinec

Moje hodnocení: Celkově mi nijak extra nevyhovují spolupráce dvou autorů, protože dílo často ve finále působí docela schizofrenicky. U kolektivu autorů je to něco jiného, ale dvě osobnosti dohromady, kor muž a žena - no měla jsem z toho docela obavy, aby mě má oblíbená autorka nezklamala. O tom však nemůže být ani řeč. Z knihy jsem skutečně nadšená, líbí se mi i po fyzické stránce - hardback s papírovým přebalem, který se graficky opravdu povedl. Písmo akorát velké, dobře dělené, nic zhuštěného, rozsah textu akorát, rozdělení do kapitol jen číselně a čtenář to nijak moc nepocítí. Kniha je naprosto úžasná a já jí všema deseti doporučuji, proto nemohu hodnotit jinak, než 5 hvězdičkami.


Žádné komentáře:

Okomentovat