"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 30. listopadu 2018

Zimní lidé - Jennifer McMahon

Poslední kniha Čtenářské výzvy na rok 2018 a mám splněno, což už asi víte z pátečního článku. A jsem moc ráda, že to byla zrovna tato kniha, co mi výzvu uzavřela, protože lépe jsem si opravdu vybrat nemohla. a ráda se s vámi o dojmy podělím.

Název: Zimní lidé
Název v originále: The WInter People
Autor: Jennifer McMahon
Překlad: Vladimíra Fonfárová
Rok vydání: 2017
Počet stran: 328
Nakladatelství: Omega
ISBN: 978-80-7390-261-2

Příběh se odehrává ve více rovinách - jako deník Sáry Harrisonové Sheyové, v současnosti v podání Ruthie a Fawn, kterým se ztratila matka a Katherine, které zemřel nejdříve syn a poté se jí zabil manžel. Nejprve se zdá, že mají pramálo společného, spojuje je však právě Sára a její dům poblíž skály zvané Ďáblův pařát. Sára přišla o tetičku, která jí spoustu věcí naučil a vyprávěla jí o náměsíčnících - mrtvých lidech, které pozůstalí probudili k životu. Bohužel se jí ztratí ze života a nyní žije na stejném místě s manželem a dcerou Gertie, už má za sebou dost špatného, přišla o syna. Životy všech zmíněných se v současnosti propojí právě díky Sářině deníku a realita, se kterou jsou konfrontovány je mnohem horší, než je mohlo vůbec kdy jak napadnout.



V první řadě musím říct, že bylo samo o sobě dost těžké napsat odstavec výše - tedy o čem kniha je, abych náhodou neprozradila nějaký spoiler, nebo více než by bylo zdrávo. A to proto, že zde vše souvisí se vším, deník i současnost na sebe navazují, propojují se a odkazují na sebe. Proto vám nemůžu odkrýt více děje, abych vás navnadila, protože bych spíš prozradila něco, co by mohlo někoho naštvat. Ale možná i proto jsem z knihy tolik nadšená a tolik se mi líbila, protože to vyprávění jde super za sebou, žádné skoky, děj plyne postupně jak má a tím pádem žádné zmatky a žadné přeskakování.

Jazyk mi sedl úplně perfektně, protože se to četlo snadno, žádná složitá souvětí ani výrazy a vše krásně seřazeo a odnačeno - přímá řeč, myšlenky i zážitky, to vše navíc díkybohu bez pravopisných chyb. Kapitoly jsou oddělené a popsané perfektně - oddělení deníku i krásně graficky zpracované, znatelně odděleno vyprávění Ruthie i Katherine. Moc čtivé, skvěle napsané i popisy byly dokonalé a z čeho jsem měla na konci největší radost je to, že veškeré moje otázky byly zodpovězeny, žádné nejasnosti na konec a i když jsem tak trochu tušila, jak to vše bylo a co se stalo, i přesto mě autorka neochudila o moment překvapení tím, jak vše ještě malinko zamotala. Opravdu jsem z toho moc nadšená.

Příběh samotný byl úžasný, čtivý a naprosto ohromující, musím říct, že mě přímo pohltil, běhal mi mráz po zádech, nutilo mě to neustále přemýšlet a nemohla jsem se odtrhnout. Potenciál tématu byl naplno využit, zpracování přímo bravurní. Tuto knihu byla opravdu radost číst. S hrdiny jsem si pomalu okusovala nehty nervozitou a ačkoliv obvykle v MHD dočtu stránku a další nenačínám před výstupem, zde jsem hltala každé slovo a načínala další a další stránky, četla i za chůze.

Autorka je mistryní v navození hrůzy, aniž by k tomu potřebovala silná slova a výrazy či krvavý masakr. Pravá duchařská atmosféra doplněná detailním popisem osob i prostředí je dokonalá. Chytí vás a až do konce nepustí. Jsem moc ráda, že jsem na knihu díky Čtenářské výzvě a těším se moc na další díla této autorky a věřím, že se budu stejně bát a opět mě bude čekat dokonale propracovaný příběh s úžasným nápadem.


Anotace
West Hall ve Vermontu bylo vždy město podivných zmizení a starých legend. Nejzáhadnější z nich je smrt Sary Harrison Shey, která byla v roce 1908 nalezena mrtvá na poli za jejím domem, jen několik měsíců po tragické smrti své dcery.
Nyní, v současnosti, žije devatenáctiletá Ruthie na tomtéž statku se svou matkou Alicí a mladší sestrou. Jednoho rána Ruthie zjistí, že její matka zmizela. Ve snaze najít nějakou stopu prohledává matčinu ložnici a pod podlahou nalézá starý deník Sary Harrison Shey. Ruthie je náhle vtažena do prastarého tajemství a zjistí, že není zdaleka jediná, kdo na tomto statku hledá někoho zmizelého. Ale může být jediná, která tuto stále se opakující historii zastaví.

Zimní lidé

Moje hodnocení: Já nemohu jinak. Kniha mě ovlivnila a pohltila natolik, že si nepamatuji, kdy se toto stalo naposledy. Je to bravurně zvládnutý knižní horor s úžasnou atmosférou zimy (perfektní načasování) a tajemstvím dávných náměsíčníků. Budete se bát, budete si okusovat prsty napětím, budete vše prožívat s hlavními hrdiny a dokud nedočtete, nedá vám to spát. Z tohoto díla jsem opravdu nadšená a jsem moc ráda, že mi kniha neproklouzla. Na takovou nápaditost, propracovanost a dějový spád jsem už dlouho nenarazila a asi jen tak nenarazím. Rozhodně doporučuji a hodnotím samozřejmě plným počtem 5 hvězdiček!

Žádné komentáře:

Okomentovat