"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 16. listopadu 2018

Paříž - Katakomby - Jeremy Bates

Další obsáhlá kniha z knihovny byla na obzoru, ale teď už je za mnou a já jsem na jednu stranu ráda, na druhou mi chybí čtivost té knihy, protože to, co čtu teď, je peklo. Už se těším, až se o dojmy s vámi podělím. Paříž - Katakomby je také druhý díl nenavazující série Nejzajímavější místa světa. Série obsahuje kromě Paříže zatím les Aokigahara neboli les sebevrahů a na to se moc těším. Další díly zatím známy nejsou.

Název: Paříž - Katakomby
Název v originále: The Catacombs
Autor: Jeremy Bates
Překlad: David Sajvera
Rok vydání: 2017
Počet stran: 448
Nakladatelství: XYZ
ISBN: 978-80-7505-766-2


Paříž, město romantiků a také město s velmi záhadným podzemím. Will je zde kvůli práci a také utíká před svou minulostí. Dává se dohromady s Daniel, která ho navnadí na návštěvu katakomb, kde chtějí hledat zmizelou ženu. Její kamarád Pascal totiž v katakombách našel kameru se záznamy, kde neznámá žena utíká velmi vyděšená. Pascal, Daniel a její švagr Rob se chystají podniknout celonoční pouť za hledáním, Will se na poslední chvíli rozhodne k nim přidat a už zezačátku cesty nelituje. Ačkoliv je to náročné, mnoho těsných či nízkých míst a mnoho kilometrů před sebou, je to pro něj okouzlující. Absolutně nečekaně však narazí na něco, co mělo zůstat očím lidí z povrchu navždy utajeno a tím rozeběhnou kola osudu, kde buď získají svět svůj život a nebo zemřou.



V první fázi mě kniha nijak nenadchla, nemohla jsem se začíst, ale to byl problém opravdu jen na začátku. Jakmile jsem se do příběhu dostala, začalo mě to moc bavit. Když však víte, co je to za žánr - horor - pořád čekáte a čekáte a ono nic nepřichází. Cesty katakombami, dialogy hlavních hrdinů o svém soukromí a nicneříkající popisy prostředí se střídají s napínavými pasážemi. Akce začíná až kolem 300. strany a to je docela daleko. Člověk musí sice spoustu věcí pochopit, to je jasné, tady je té omáčky ale opravdu příliš.

Jakmile začíná akce, nedá se od knihy odtrhnout. Autor je opravdu nadaný a umí zaujímavě a čtivě popsat vše, co se děje. Popis postav a jejich emocí je velmi příjemný, nic násilného, prolínají se tam i zážitky z Willovy minulosti a tím nám jsou odkryta další tajemství. Jediné, na co jsem si trochu nemohla zvyknout je členění kapitol - střídají se krátké s dlouhými a také pohled, ze kterého je příběh vyprávěn - chvíli z Willova pohledu, chvíli z Robova pohledu apod. To mnohdy působí lehce zmatečně, kor když kapitola má třeba jen stránku a půl.

Jazykově je kniha skutečně povedená, bez pravopisných chyb, či zmatečného textu. Odsazení přímé řeči i odstavců je skvěle zvládnuté a výborně se to čte. Neztrácíte se v textu, není ho tam ani příliš a autor nechává dost času vše zpracovat, na druhou stranu postupně odkrývá příběh, ale nechává čtenáři čas vše promýšlet a dedukovat. A to se mi líbí, avšak nedovedu si představit, že by někdo dokázal odhadnout kdo či co za tím vším stojí a jaké je konečné rozuzlení - já tedy určitě ne a proto moment překvapení nezklamal a za to jsem moc vděčná.

Z knihy jsem měla po dočtení chvíli dobrý pocit, uspokojující, ale dlouho nevydržel. Nezanechala ve mě nějak silný dojem, proto rozhodně nemám v plánu číst knihu znovu. Je to klasická příjemná kniha, která neurazí, ale na zadek si z ní nesednete. Je to škoda, protože potenciál knihy byl veliký, zvládnutá je však průměrně. Nevím, zda je to vinou i překladu, či i v originále je kniha do dvou třetin bez akce, ale předpokládám, že ano.

Byla bych raději, kdyby byla kniha kratší o úvod a nesmyslné popisy nedůležitých událostí a akce byla rozvedenější, trochu napínavější a dokázala mě více strhnout. Doufám, že Aokigahara bude lepší a povedenější.

Anotace
Zvědavost může rozehrát nebezpečné hry.
Při čtení tohoto zneklidňujícího hororu se čtenářům bude tajit dech, protože autor opět rozehrává děsivý příběh plný napětí, akce a překvapivých zvratů. Tentokrát nás zavádí do Paříže, která bývá spíše symbolem romantiky, od níž má však rozsáhlá podzemní síť katakomb daleko. Pod rušnými ulicemi a kavárnami, kde se přátelé bezstarostně scházejí na kávu, se skrývá labyrint tunelů, místo spočinutí několika milionů mrtvých. Když se hrdinům dostane do rukou videokamera s děsivými záběry zoufalé ženy bloudící tmavými a vlhkými chodbami, skupina kamarádů se vydává do katakomb odhalit tajemství nahrávky - noří se do hlubin města, jeho znepokojivé historie i svého vnitřního světa. Nakolik v něm obstojí a budou se vůbec moci vrátit zpět?


Paříž - Katakomby


Moje hodnocení: Jsem ráda, že jsem si knikhu přečetla, ale znovu se do ní nepustím určitě. Jazykově a zpracováním skvělá, do dvou třetin bez akce jen informace, i když celkem čtivě podané, poté napětí roste a přidává se akce. Zde pak nemůžu nic moc vytýkat, protože zauzlení i rozuzlení je skvěle podané, avšak nezanechá silnější emocionální pocit. Je to trochu škoda, možná jsem čekala malinko více, žánrově má však autor splněno a přes to, co jsem vše přečetla, jsem závěr rozhodně nečekala a vlastně ani samotnou zápletku. Autorova fantazie je fajn. Komplexně je to čtivé a příjemné. Proto hodnotím 4 hvězdičkami.

Žádné komentáře:

Okomentovat