"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 7. listopadu 2018

Reviver / Oživovatel - Seth Patrick

Na tento titul jsem se neskutečně moc těšila, téma mě velmi zaujalo a já se nemohla dočkat, až bude k dispozici v knihovně. Netrvalo dlouho a dočkala jsem se, po pár dnech jsem se na ní vrhla a těšila se, jak si jí užiju. Asi jsem to vše přehnala, protože se nadšení a užívání nekonalo. Možná je to moje chyba, ale takhle nevypadá využitý potenciál knihy, navíc má i chaotické jméno - někde se uvádí v českém prostředí název v originále - tedy Reviver, někdy se překládá a název knihy tedy zní Oživovatel, ať je to jak chce, byly už s hledáním v knihovně problémy (o tom si můžete přečíst ZDE). Pojďme se na knihu podívat podrobněji.

Název: Oživovatel
Název v originále: Reviver
Autor: Seth Patrick
Překlad: Emílie Harantová
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-4660-4

HESLO: SMRT JE NEUMLČÍ

Jonah Miller je oživovatel ve službách FOS - forenzního oživování, které využívá kriminalistika při násilných činech. Výslech oběti většinou dokáže spolehlivě dovést vyšetřovatele k pachateli. Ne vše je ale jednoduché - oživovatelé byli objeveni teprve nedávno a pořád se mezi lidmi nachází spoustu odpůrců, kteří se snaží zasadit o to, aby byl mrtvým po smrti dopřán klid. Navíc samotné oživení se nemusí vždy podařit, pro oživovatele je to nesmírně náročné, musí projít myslí mrtvého a spojit svou duši s ním, aby ho mohl přivést zpět. To zanechává na nich zanechává psychické následky, navíc je potřeba dopřát mu vždy pauzu a to minimálně 48 hodin, většinou pak 72 hodin. Jonah se snaží vše vykonávat poctivě a hlavně slušně a uctivě jak k mrtvému, tak i k pozůstalým. Vše se změní, když je unesen Daniel Harker - člověk, který objevil první oživovatelku a zasadil se o rozšíření tohoto fenoménu mezi lidi. Jonah začíná vnímat, že ne vše je v pořádku a že i duše zemřelých se mění, bojuje s rezidui jeho subjektů a časem odhalí důvod. Děsivá skutečnost o zneužívání oživování agresivním způsobem je jen začátek problémů, do kterých se Jonah se svými přáteli dostane.



V první řadě chci říct, že jsem opět chybovala v těšení se na knihu. Ačkoliv hodnocení nebyla vysoká, téma mě zaujalo tak moc, že jsem snad denně kontrolovala knihovnu, zda již není k dispozici a najednou byla. Hned jsem tam běžela a hledala. Jak jsem psala v úvodu, ani hledání nebylo jednoduché, o tom si můžete počíst, ale povedlo se a já si jí nadšeně nesla domů. Hned po dočtení aktuální knihy jsem se do ní pustila a zezačátku jsem byla spokojená.

Musím říct, že téma oživovatelů je originální, nápadité a má v sobě velký potenciál. Popisy toho, jak se oživení děje, co se během toho odehrává zvenku, tak i z pohledu mysli a emocí oživovatele, bylo tak skvěle zpracované, promyšlené a velmi mě zaujalo. Jonah mi postupně začal přirůstat k srdci, ačkoliv jsem si uvědomovala, že v reálném světě bych ho neuměla ocenit. Vývoj situace mě však donutil změnit názor na celou knihu.

Střídaly se krátké čtivé úseky s vágními a nudnými, těch pak postupně přibývalo a já si nebyla jistá tím, zda mi nepřeplo v hlavě. Bohužel ne. Místo aby kniha byla od nudnějšího k vyvrcholení, měla přesně opačný spád - začátek zajímavý, střed silně nudný a až úplný závěr mě trochu uspokojil. Ale celkové dojmy jsou spíš negativní. Nechápu to, proč tomu tak je, během čtení se člověk přesvědčí, že autor umí zapojit emoce, zapůsobit na čtenáře, ale je to tak ojedinělé, že to nemůže dojem zlepšit. Některé postavy mi vyloženě pily krev, chovaly se naprosto nesmyslně, žádný velký vývoj charakterů se nekonal.

To hlavní, co chci doporučit těm, co by se do knihy chtěli pustit - poslední cca 100 - 150 stran přečtěte najednou. Je tam najednou tak moc informací, událostí a popisů, že se v tom lehce dá ztratit a pak je nutné se vrátit k pochopení všeho propojení a aspektů, co k tomu vedly. Jinak jazykově jsem s knihou byla docela spokojená, bez pravopisných chyb, celkem příjemné plynutí text, hezké řazení, možná trochu moc nahuštěný text, ale s tím já problém nemám, viděla jsem už horší a byly to skvělé knihy.

Vím, že tahle recenze není zrovna moc konkrétní, ale mám z ní prostě takový neurčitý pocit. Nemastná neslaná, ačkoliv očekávání byla opravdu velká. Je to velká škoda, autor prostě nedokázal plně využít potenciál vlastního nápadu, který je sám o sobě bezvadný. Konec a jeho hrozba apokalypsy je docela klišé, zápletka sice rozpletena docela slušně, autorovi se podařilo všechny aspekty řádně začlenit a vysvětlit, ale působí to uměle, docela uspěchaně a jakoby to lepil na poslední chvíli. Je to první díl série, proto má také otevřený konec, ale vzhledem k tomu, že kniha vyšla v roce 2014, zatím to na překlad a vydání nevypadá. Jestli bude, zkusím mu dát šanci.

Anotace
Jsou s to oživit lidi, kteří nedávno zemřeli, a pak je nechat pronést svědectví o vlastním skonu… Říká se jim reviveři, oživovatelé. Zprvu vyvolávali nedůvěru, nakonec je však společnost akceptovala - výpovědi mrtvých byly povoleny v soudních síních a forenzní oživování se stalo součástí policejního vyšetřování. Reviver Jonah Miller je navzdory své strastiplné minulosti jedním z nejlepších oživovatelů. Během jednoho hovoru s obětí brutální vraždy však ucítí, jak ho něco pozoruje. Čeká. Pak je zabit Daniel Harker, první novinář, který na oživování upozornil veřejnost, a Jonah je záhy vržen do honby za odpověďmi. Společně s Harkerovou dcerou Annabel objeví dlouho skrývané a dávno zapomenuté pravdy, jež zpochybní vše, čím se Jonah doposud řídil.


Oživovatel

Moje hodnocení: Nakonec musím říct, že hrůza to určitě nebyla - téma i nápad opravdu originální. Zpracování horší, velmi pokulhávalo a nudné pasáže převažovaly. Více jak polovinu knihy jsem se do čtení vyloženě musela nutit, konec to malinko zlepšil, ale přišel mi ohraný a laciný, celkem i špatně podaný - ale alespoň se tam něco dělo. Chci tím říct, že kdyby byla záležitost oživovatelů lépe propracovaná a poutavěji napsaná, byl by to určitě bestseller. Takhle jsem ráda, že jsem si knihu nekoupila, ale jen zapůjčila, do mé sbírky určitě nepatří. Proto hodnotím 3 hvězdičkami a to je hlavně za nápad a za to, že v knize autor místama ukázal, že umí psát
emotivně a čtivě, bohužel styl neudržel.



Žádné komentáře:

Okomentovat