"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 2. listopadu 2018

Včely - Laline Paullo

Nádhernou žlutou knihu jsem si chtěla kdysi koupit v Levných knihách (stála asi 80 Kč), ale protože jsem neměla knihy už kam dávat, rozmyslela jsem si to. I přesto, že měla hodnocení nad 80% na DK. Nyní jsem na vážkách, ale číst jí asi znovu nebudu, přestože se mi celkem líbila. To však předbíhám.

Název: Včely
Název v originále: The Bees
Autor: Laline Paullo
Překlad: Háta Komňacká
Rok vydání: 2015
Počet stran: 344
Nakladatelství: Práh
ISBN: 978-80-7252-598-0

Narodila se jako čistička - Flora 717, na rozdíl od svých sester však od té chvíle vládne schopností mluvit. Jako jediná z rodu Flora, proto jí kněžka Salvie vyvolí k vyššímu poslání - chůvičky a krmičky v Plodišti. Krmí larvičky Mlékem a časem se dostane až k samotné královně. Vzorně dodržuje posvátná pravidla úlu - Vady jsou zlo a jsou nepřípustné, Přijmi, poslouchej, služ a Jen královna smí plodit. Seznamuje se se všemi úlohami úlu a pomalu se dostává mezi létavky, k smrti odsouzená létavka Lily 500 jí předává veškeré své informace a tak je schopná být tou nejvýkonější létavkou. Za to vděčí i své silné a mohutné postavě. Avšak nedaří se jí naplno dodržovat jedno pravidlo úlu a to jí trápí natolik, že se naučí blokovat svá tykadla, aby nikdo nepřišel na to, že hřešila. Po velmi kruté zimě onemocní i jejich královna a v úlu nastává zmatek, chaos a boj o následnictví. Nejsilnější rody Dipsacie a Salvie vypiplávají princezny a věří, že zrovna ony přivedou na svět novou královnu. Flora všemu musí přihlížet, ale má vlastní starosti a nakonec i vlastní řešení situace.



Knihu jsem brala jako skvělé dílo a to nejen kvůli jejímu skvělému hodnocení na ČBDB i na DK, ale líbilo se mi téma i fyzická podoba. Proto jsem měla velká očekávání a těšila se na ní. Pustila jsem se do ni s vervou a snažila se najít si alespoň chvilku na čtení. Hned od začátku jsem měla rozporuplné pocity, chvilky napětí se celkem rychle střídaly s nudnými popisy. Je však nutné podotknout, že úl je velmi složitý samostatný systém a aby čtenář pochopil, o čem se mluví - je celkem nezbytné se s určitými aspekty seznámit.

Jakmile jsem se dostala za první třetinu přibližně, začala jsem s Florou dost cítit, fandit jí a svým způsobem obdivovat její vytrvalost, sílu a odvahu. I když jsem jí nevnímala jako klasickou románovou hrdinku, ale spíš jako včelu, která miluje své sestry, svůj úl i své potomstvo. Na druhou stranu mě dosti zaskočila krutost a bezcitnost, které Flora přihlíží a kterou bere jako běžnou součást života. Jak může něco tak nevinného a oddaného být tak kruté? Prostě příroda a její řád.

Pokud jsem to ale vzala z jiného pohledu a začala knihu vnímat jako alegorii, ledasco mi najednou začalo dávat smysl. Neřekla bych, že v tom spatřuji celou lidskou společnost, spíš lidské vlastnosti a právě krutost. Prostředí teplého a voňavého včelího úlu je úžasné, ale v lecčem připomíná ten lidský. Možná proto mi Flora tolik přirostla k srdci. Kdo však čeká, že se v knize dozví něco konkrétního a pravdivého ze života včel, musí být na pozoru. Ne všechno je tam tak, jak se děje ve skutečnosti - zde je opravdu na místě slovo "inspirovaný" - je to román inspirovaný prostředím včelího úlu.

Já sama o včelách fakticky nic nevím a ani nemohu po přečtení posoudit co a jak jsem se naučila, ale rozhodně mohu říct to, že nyní budu zachránit každou včelu, která se nám dostane do bytu. Navíc se jich už rozhodně nebudu bát (mě žihadlo neublíží) kor vím, co vše musí podstoupit venku mimo svůj domov a jak je to pro ní těžké.

Jazykově je kniha neskutečně povedená, četla se prakticky sama - jednoduché souvětí, žádné složité výrazy, všemu se dá snadno porozumět. Našla jsem tam jen jedinou malou drobnou chybičku, ale to se prostě stane. Nedělalo mi problémy se i méně soustředit a děj mi stejně plynul krásně. Styl je zároveň i dosti čtivý, i přes těch mnoho nudných hluchých míst. Z tohoto pohledu je to velmi povedené dílo.

Kniha mě docelaoslovila, líbila se mi, byla příjemným společníkem a musím říci, že závěr jsem rozhodně nečekala. Ještě na posledních asi 10 stranách jsem si myslela, že to dopadne jinak, autorka mě tím však úplně odzbrojila. Přiznám se, že jsem jí dočítala asi ve čtvrt na jedenáct v noci a hned poté šla spát. A celou noc jsem strávila ve Flořině úle po jejím boku a učila se novým věcem. Na druhou stranu ale vím, že si knihu znovu nepřečtu, docela mě bavila, ale když už vím o čem to je, znovu už to nebude ono. Proto nelituji, že jsem si knihu nekoupila. Jednou stačilo.

Anotace

Vysoce ceněný román srovnávaný se slavným 1984.

Včely jsou výjimečný výtvor představivosti a život včelího úlu zachycují do úchvatných, vzrušujících a brilantních podrobností.
Smyslný, niterný miniepos o věčných rituálech a novodobé ekologické katastrofě. Drásavý román Laline Paullové čtenáře uvrhne do zcela nového světa.
Flora 717 patří od narození k nejnižší třídě svého společenství a nečeká se od ní nic víc, než že bude uklízet v úle. Přestože má vlohy, které pro její rod nejsou zrovna typické, nepotká ji obvyklý osud všech, co se odlišují - okamžitá likvidace. Nejdřív krmí čerstvě vylíhnuté larvičky, a později má dokonce dovoleno sbírat nektar a pyl a stane se létavkou. Netrvá dlouho a najde si cestu do Královniných střežených komnat, kde objeví vznešená a současně zlověstná tajemství.
Flořin vzestup naruší přirozenou hierarchii kolonie a přiláká mocné nepřátele. Když je však přinucena porušit nejposvátnější zákon ze všech, její instinkty přemůže láska, spalující a stejně tak zakázaná…

Mrazivý román Laline Paullové s vítězným koncem vtahuje čtenáře do pestrého světa, který je člověku cizí a zároveň povědomý. Včely jsou napínavý a vynalézavý příběh hrdinky, která tváří v tvář zoufalému boji o přežití změní svůj osud i osud svého světa.

Včely



Moje hodnocení: Jsem ráda, že jsem si Včely přečetla, měla jsem velká očekávání, ta však nebyla úplně splněná. Možná je to i moje chyba, že jsem si knihu vysnila jinou, ale musím říct, že úplně zklamaná jsem zase nebyla a přečtení nelituji. Znovu se do knihy určitě nepustím, pořádně
mě podpořila v názoru na potřebnost včel a jejich sílu a odvahu. Nemohu hodnotit plným počtem hvězdiček, protože to není kniha, která by mě posadila na zadek a já se z ní nemohla vzpamatovat. I přesto je to kniha hodna ocenění a já jí hodnotím 4 hvězdičkami - každou plně zaslouženou.

Žádné komentáře:

Okomentovat