"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 24. října 2018

Temné šílenství - Wulf Dorn

Třetí díl autora thrillerů Wulfa Dorna z prostředí Lesní psychiatrické kliniky na mě náhodou vyskočil v knihovně (spolu s Mrazivým tichem) a já se k němu konečně dostala. Hodně jsem se tešila a zda jsem byla nadšená či zklamaná se dozvíte níž.

Název: Temné šílenství
Název v originále: Dunkler Wahn
Autor: Wulf Dorn
Překlad: Rudolf Řežábek
Rok vydání: 2014
Počet stran: 384
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-4577-5

Po tom, co Jan Forstner prožil a byla vydaná kniha Mrazivé ticho, dal se dohromady s Carlou Wellerovou. Ta je samotnou autorkou knihy Mrazivé ticho a jelikož je o ní velký zájem, vyráží na s ní na turné. To je však klínem mezi ní a Janem a proto se rozhodnou dát si pauzu. Janovi však moc chybí a když od ní obdrží kytici rudých růží, je nadšený. Brzy však zjistí, že Carla není tajná ctitelka, která ho stalkuje, naopak je to nebezpečná žena, co se nebojí zabít pro svůj záměr. A ten se týká Jana více než kohokoliv jiného. Žena zabíjí a ničí vše, co jí nezapadá do jejího zvráceného plánu, zabíje dva lidi, jednu zmrzačí natolik, že chce také umřít a nakonec se postará i o Carlu, která se nečekaně vrací z turné. Jan pochopí, že má co dočinění s vražedným bláznem a maniakem, jež je fixován na jeho osobu. Zapojuje do všeho policii a s jejich pomocí se pomalu daří rozmotávat klubko dávných událostí, co stvořily tvora, který má všechno toto zlo na svědomí.




Na pokračování Jana Forstnera jsem se neskutečně moc těšila, protože mě Mrazivé ticho docela zklamalo a věřila jsem, že Temné šílenství to vše napraví a až tak úplně jsem se nesekla. V první řadě však musím říct, že místy jsem byla při čtení opravdu naštvaná. Nevím zda je to chyba překladatele, korektora nebo samotného nakladatelství, ale tolik chyb jako v této knize už jsem dlouho nenašla. Nejvíc je zarážející, že se jedná o Knižní klub, kde na to nejsem zvyklá. Bylo to ve vlnách, jakoby při kontrole někdo najednou vynechal třeba 20 stran. Rekord jsou 3 chyby na 5 stránkách - nebyly to však ledajaké chyby, ale přímo špatně napsané slovo, chybějící čárka co mění význam slova (příklad byt - být) a nebo špatná osoba (on - ona), což místy působilo chaoticky. Je to opravdu velká škoda. Jinak je ale jazyk stejný, jako v předchozích dílech, příjemný a hezky graficky upravený, takže se čte lehce a jednoduše.

Na druhou stranu to děj docela vynahradil, protože téma stalkingu mi bylo zatím docela cizí. Žádnou knihu na podobné téma jsem zatím nečetla a tak se dá říct, že mě to velmi oslovilo. Neznámé, kterého se bojíme je tím nejlepším strašákem. A musím říct, že je to poprvé, kdy jsem neměla ani malinko ponětí, co za vším vězí. Vždy mám alespoň odhad, který se blíží pravdě, zde jsem do závěru neměla páru. Ani trochu jsem se nepřiblížila a proto mi při rozuzlení doslova spadla brada.

Závěr je psaný krásně a doporučuji číst v jednom zátahu, abyste pochopili všechny dané souvislosti. Dalším drobným zklamáním je to, že ačkoliv je závěr dokonale rozveden a popsána nejen psychiatrická diagnóza pachatele i příčiny všeho, zůstalo stále mnoho otázek nezodpovězeno a spoustu věci nevysvětleno. Myslím, že při takto složitém ději si měl autor dát tu práci a vysvětlit vše. Neplést prosím s otevřeným koncem - to je něco jiného, tam je autorovým záměrem neukončit jasně a zřetelně děj, zde byl ukončen a vysvětlen, jen některé aspekty mi do toho nezapadají a vysvětleny nejsou.

Musím říct, že po Mrazívém tichu (které hraje svou roli i v ději knihy samotné) je Temné šílenství opravdu příjemným překvapením, jsem ráda, že jsem se nenechala odradit a doufám, že další díl s názvem Fobie bude také krásný. Už se na něj moc těším, bohužel zatím v knihovně k zapůjčení není. Upozorňuji, že ani jednu z knih od Wulfa Dorna jsem si domů nepořídila, vždy jen jednou přečíst z knihovny a vím, že znovu už asi číst opravdu nebudu. Mám výbornou paměť a tím, že vím, jak to skončí, se připravím o okamžik překvapení, takže kniha ztrácí svůj smysl. Stejné je to i se sérií Beatrice Kaspary od Ursuly Poznanski.

I přesto však mohu Temné šílenství doporučit a věřím, že se vám bude líbit. Budete se bát, budete mít stažené půlky a budete si celou knihu lámat hlavu s tím, kdo či co za tím vším stojí. A věřte mi, v případě této knihy na to nepřijdete! :-)

Anotace
Kytice růží bez odesílatele. Dárky před domovními dveřmi. Dopisy za stěrači...
Neznámá žena zavaluje psychiatra Jana Forstnera milostnými vyznáními. Jan se zpočátku domnívá, že jde o nevinné horování některé z jeho bývalých pacientek.

Potom ho však jistý novinář požádá o pomoc v případu psychicky narušené osoby a zanedlouho je publicista zavražděn. Jan poznává, že se dostal do hledáčku nebezpečné šílenkyně. A že jeho pronásledovatelka se nezastaví před ničím...


Moje hodnocení: Oproti Mrazivému tichu si myslím, že tato kniha stojí za přečtení. Je však škoda, že ačkoliv autorova série má knihy, které k sobě příliš navázané nejsou, zde je mnoho odkazů právě na Mrazivé ticho a částečně jsou knihy propojené. Můj názor však je, že pokud si jen přečtete, o čem Mrazivé ticho je a nějaké recenze, kde se více odhaluje obsah a zápletka děje, bude vám to stačit a nemusíte číst celé, protože za to až tak úplně nestojí. Každopádně Temné šílenství je neskutečné svou formou, zápletkou a rozuzlením. Kniha mě dostala, potešila, překvapila i rozplakala. Velmi povedený kousek z pera Wulfa Dorna. Bohužel kvůli pravopisným chybám nemohu dát plný počet hvězdiček, protože mi to opravdu dost pilo krev. Proto 4 zasloužené hvězdičky.

2 komentáře:

  1. Knihu jsem četla už před pár lety a pamatuju si, že ten konec mě fakt hooodně překvapil, to jsem nečekala.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Přesně tak, konec byl velmi  zvláštní a nedokázala bych ho odhadnout ani náhodou. Pokud mohu doporučit, zkus Spouštěč. Je zde také recenze, četla jsem letos a líbila se mi. Mrazivé ticho doporučit úplně nemůžu, to jsem četla nedávno a neoslovilo mě, ačkoliv se (jak je zmíněno v recenzi na Temné šílenství) tyto dvě knihy na sebe navazují, nezaujalo mě

    OdpovědětVymazat