"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 12. října 2018

Císařovna - Roman Bureš

Na druhý díl série Propast času od Romana Bureše jsem se neskutečně moc těšila a když byl v knihovně konečně k dispozici, hned jsem si pro něj běžela. Jak ale víte, uplynula nějaká doba, protože jsem knihu stěží dočetla, horší to bylo s časem na napsání recenze. Po čtrnácti dnech konečně čas byl, díkybohu.

Název: Císařovna
Autor: Roman Bureš
Rok vydání: 2016
Počet stran: 448
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-5494-4


Příběh pokračuje prakticky ve chvíli, kde skončil v prvním dílu. Toňa se stává přední ženou Nového Říma a snaží se přinést mnoho změn zbylým občanům - přináší sociální reformy, zakládá něco jako Policii a Hasiče. Po boku jí stojí stříbrná bohyně, ve které se ukrývá Serena. Na úplně jiném konci světa se zatím podařilo osvobodit Viktorovi, černému a prakticky nepřemožitelnému tvorovi. A kromě těchto dvou lokalit se podíváme i do bližší budoucnosti, které vládnou muslimové a také do ne příliš vzdálené minulosti, kterou ovládá křesťanství a především katolická církev. Ačkoliv se tomu Toňa brání, nakonec dojde k velkému vojenskému střetu a ne jednomu, Serena pomáhá jak může, ale i přesto je vše zbytečné, když jsou konfrontovány s lidskou podlostí a známým "vražením kudly do zad". Severus Septimus však šlápne vedle, svou roli v tom bude hrát nejen Viktor, ale i Serena. Konec je samozřejmě otevřený, však následuje ještě třetí část jménem Impérium.


Na druhý díl Propasti času jsem se opravdu moc těšila, ale nějak jsem se nemohla začíst. Začátek byl opět trochu seznamovací, aneb co se událo v prvním díle a v mezičase mezi těmito díly, ale nijak moc čtivé to nebylo. Navíc se přidává vyprávění dalších dvou lidí - Viktora a muslimského chalífy. Až přibližně ve třetině knihy se dostává ke slovu akce a v tu chvíli jsem se občas nechtěla utrhnout a musela jsem číst dál.

Prostřední díl nám přináší také mnohem více bojů, než ten první. Válčí se na všech frontách a tak trochu každý s každým. Popis bojů je čtivý, ačkoliv tyto pasáže osobně nemám moc ráda, tady mi nevadily. Obdivuji autorovu fantazii a to, že dokázal vymyslet zbraně, které nejsou ani v naší době - mikrovlnné záření, co člověka vaří zevnitř, vznášedla a podobně. Na druhou stranu se zde střetávají starověké zbraně s těmi nejmodernějšími a nechce se mi věřit, že by starověcí Římané po setkání s laserem neutekli (když utekli i před odbojnými Galy Asterixem a Obelixem :-D ). Ale to jsou jen moje domněnky.

V celku byla kniha opravdu čtivá a zajímavá, konec jsem si musela přečíst na jeden zátah, nechtělo se mi věřit tomu, co se dělo a já doufala, že to dobře dopadne, alespoň trochu dobře. Přeci jen to není pohádka, avšak autor je ke svým čtenářům v tomto ohledu milosrdný. Překvapilo mě, jak dlouhá a obsáhlá kniha vlastně je, protože mě to při pohledu na ní nenapadlo. Na druhou stranu tam není nijak moc velkých zvratů, velká překvapení tedy nečekejte.

Jazyk je příjemný, čtivý a jednoduchý. Nejsou tam žádná složitá a dlouhá souvětí, takže čtení jde lehce a hladce. Vše je graficky pěkně upraveno, odsazenost přímé řeči potěší, protože se pak člověk neztrácí v textu. Myšlenky hrdinů jsou také odlišeny, takže s tím jsem byla moc spokojená. Je vidět, že čeští autoři si určitě zaslouží pozornost, ačkoliv jsem na ně na začátku tohoto roku chtěla zanevřít. I když musím to upřesnit - moc mě baví autoři, s autorkami je to o trochu složitější.

Pokud hledáte nějakou krátkou sérii (3 díly), která vás bude bavit, odpočinete si u ní, chvíli si budete kousat nehty a chvíli se smát, avšak bude se vám krásně číst - zkuste Propast času, nebude to ztráta času. Dějová záletka je vlastně docela jednoduchá a není to žádný složitý psychologický román, který by vás dusil podrobnými popisy postav a jejich charakteristikami.

Věřím, že mnohým z vás se kniha bude opravdu líbit, musíte však počítat s tím, že druhý díl je sice plný válečné vřavy, oproti tomu prvnímu však není tak nabitý a energický. Chce to přetrvat k tomu třetímu a čekat jak to dopadne. Já si však od série dávám chvíli pohov, protože chci knihu hodnotit s trochou odstupu, aby mi hned nepřišlo, že se vše opakuje.

Anotace
Na konci prvního dílu jsme hrdinku Antonii opustili ve chvíli vítězství - se svými římskými legiemi se díky pomoci futuristického vojenského robota ubránila nacistům a založila Nový Řím. Vládnutí už ale tak jednoduché není. Kdo to kdy viděl, aby Římu vládla žena! Na problémy naráží i její spojenec generál Laudon, který spravuje Toskánsko, kde se uchovalo 18. století. K narůstajícím vnitřním rozporům přibude i další nepřítel vnější - sicilský chalífa Jusuf, militantní islamista konce 21. století se svou ideologií i supermoderní výzbrojí. Kartami zamíchá také nevyzpytatelný Viktor - plod vojenského experimentu z daleké budoucnosti. Jenže proti největšímu nepříteli se Antonie nakonec zdá málem bezmocná… a tentokrát jí nepomůže ani Serena a její neporazitelný robot.

Císařovna

Moje hodnocení: Stejně jako první díl se mi kniha líbila, tato je však trochu utahanější a nudnější než první, což je vzhledem k množství akce zvláštní. I tak jsem na sérii nezanevřela a těším se na závěrečný díl. Je to odpočinkové sci-fi, sice malinko obsáhlejší, než vypadá, ale rozhodně se nudit nebudete. Nápad je úžasný a rozvedení příběhu doufám povede
k velkolepému závěru. Pro milovníky sci-fi je to rozhodně dobrá volba, navíc částečně i z českého prostředí (Toňa je češka) a proto je mi nějak srdcem velmi blízká. Z těchto důvodů hodnotím stejně jako první díl - 4 hvězdičkami a doufám, že poslední závěrečný díl bude na 5.

Žádné komentáře:

Okomentovat