"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 10. května 2019

Ta přede mnou - J. P. Delaney

Hrozně jsem se těšila na další originální thriller, který doma čekal na přečtení. Je to u mě výjimkou, ale knihu jsem si vybrala v katalogu Knižního klubu a mám jí tak ve své knihovně. Sice chvíli trvalo, než jsem se propracovala k jejímu přečtení, ale je to tu.

Název: Ta přede mnou
Název v originále: The Girl Before
Autor: J. P. Delaney (pseudonym)
Překlad: Milena Pellarová
Rok vydání: 2017
Počet stran: 344
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-3408-2


Je jedno jaký traumatizující zážitek za sebou máte, stačí málo - nová budoucnost. Tu nabízí jak Emmě tak Jane architektonický poklad v podobě domu, kde po nastěhování nemáte možnost nic měnit. Nesmíte si přinést vlastní nábytek, koberce a prakticky ani moc osobních věcí. Oblečení, kosmetiku a drogerii, boty a pár drobností. Knihy jsou zde na povážnou. Nutné je také dodržovat asi 200 pravidel. Je to zvláštní, ale je to jediný dům svého druhu, kde máte možnost začít nový život spolu se strohostí a jemností minimalismu. Oprostit se od všeho a žít jen se sebou a pro sebe. Podivínský Edward, který dům naplánoval, postavil a vybavil, je architekt každou svou buňkou, o nic míń je však také perfekcionista a detailista. Po smrti manželky a dítěte je z něj i "bezcitný" muž, který nechce klasický vztah, jedná bez emocí a jen ve prospěch stran. Jane žije v domě nyní a s Edwardem jakýsi vztah mají, ona se však snaží dopátrat smrti jeho manželky a dítěte, poté i jiných osob. To ji samo o sobě vystaví skutečnému nebezpečí a ona musí bojovat nejen o život svého potomka, ale i o svůj.



V první chvíli jsem si myslela, že půjde o knihu na styl Cizince od Arna Strobela a Ursuly Poznanski. Už na první stránce mi došlo, že jsem se šeredně spletla. Už jen úprava knihy mi mohla napovědět, že vše je jinak než vypadá. Kniha je docela velká rozměrově a hned od začátku nás čeká hodně prázdného bílého místa. Hodně volných listů, půlstran a velkých nadpisů určujících, z kterého pohledu bude následující část vyprávěna - Emma nebo Jane. I proto mi kniha docela utíkala.

Začíst se hned od začátku nebyl vůbec problém i právě kvůli tomu, že text i strany rychle ubíhají. Někdy však bylo střídaní dvou hlavních hrdinek tak rychlé (po jeden a půl straně například), že jsem se ztrácela. Hlavně pokud jsem musela knihu odložit a později se vracela, musela jsem dávat pozor na detaily, které hrdinku určovaly a nebo se vrátit pár stran zpět. Je to trochu nepříjemná komplikace.

Po dočtení vám zůstanou pocity, které se dají definovat jako neutrální. Závěr není úplně jednoznačný a lze si pod tím představit více variant a i proto to vše tak trochu vyznívá do ztracena. U knih mi jde především o zážitek a emoce, zde se ale nic moc nedělo. Navíc prezentovat knihu jako thriller? Nevím. Mě to přišlo spíš jako zajímavě a originálně udělaný román, však jen proto, že se hlavní hrdinky bojí o život bych to nenazývala thrillerem. Těch vyjmenuji ihned minimálně 10 lepších.

Tím, že text sice rychle ubíhal, ale moc se tam nedělo a nebylo to nijak moc čtivé, měla jsem čas přemýšlet. Už asi v polovině mi došlo, jak to celé bude a? Ono to tak na konci opravdu bylo. Předvídatelný nejen konec ale i děj připraví čtenáře i o poslední zbytky zážitků z příběhu. Potenciál knihy byl obrovský, téma úžasné a i originální zpracování předurčovali, že by mělo jít o dílo skutečně povedené. Bohužel se to nakonec nepodařilo a mě to docela mrzí.

Jediné, kde je kniha opravdu dobrá je jazyk. Je napsána příjemným stylem, bez chyb a přehnaných složitostí. Není to sice nijak moc čtivé, ale o to více příjemné a milé čtení. Je to uhlazené, přehledné a jednoduché, i proto se to asi tak dobře a rychle čte.


Anotace
Temný psychologický thriller, který byl ještě před vydáním prodán do více než 30 zemí po celém světě a jehož autorem je úspěšný spisovatel, vystupujícího pod pseudonymem J. P. Delaney.

Emma se snaží vzpamatovat z traumatického přepadení a se snoubencem hledá místo, kde by mohla začít nový život. Ovšem žádný z bytů, které navštíví, pro ni není cenově dostupný - anebo se v něm necítí bezpečně. Dokud nenavštíví ten dům na Folgate Street. Je to mistrovské architektonické dílo - minimalistický design ze světlého kamene a skla se vzdušnými, otevřenými prostory. Ten dům má ovšem také svá pravidla. Tajemný architekt, který ho projektoval pro svou rodinu, má totiž pro nájemníky celou řadu nařízení a restrikcí - nesmí mít např. žádné knihy, ozdobné polštáře či jiné dekorativní předměty, dokonce ani fotografie. Tenhle prostor má totiž své nájemníky změnit - a také to udělá. Jane prožila osobní tragédii a také ona potřebuje nový začátek. Když objeví dům na Folgate Street, okamžitě ji uchvátí - stejně jako jeho sice trochu odměřený, ale přitažlivý tvůrce. Brzy po nastěhování se však Jane dozvídá o záhadném předčasném úmrtí předchozí nájemnice - ženě, která byla Jane podobná jak vzhledem, tak věkem. Čím více se Jane snaží v onom příběhu rozlišit pravdu od lží, tím více je nucena podřídit se stejným pravidlům, dělat stejná rozhodnutí, stýkat se s těmi samými lidmi a zažívat stejný teror jako ta předešlá…

Ta přede mnou


Moje hodnocení: Určitě bych tuto knihu nenazývala temným psychologickým thrillerem. Dále od pravdy to být nemůže. Jako originálně zpracované románové vyprávění s prvky tajemna možná. Ano, kniha nese označení "bestseller", ale to neznamená, že by měla být topová a dokonalá. Je to škoda, dle anotace jsem se na ní moc těšila a věřila, že bude dobrá - a zklamala jsem se. Četlo se to dobře, to nemůžu popřít, ale dějově to dost pokulhává v závěsu. Do dalších knih se pouštět nebudu, styl drží pořád stejný a já se raději zakousnu do thrillerů, které za to stojí. Zde je neutrální hodnocení určitě na místě - 3 hvězdičky a to hlavně za zpracování a jazyk.

Žádné komentáře:

Okomentovat