"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 15. května 2019

Momentky - Barbara Nesvadbová

Další povídková kniha za mnou, už si na ně pomalu ale jistě začínám zvykat.

Název: Momentky
Autor: Barbara Nesvadbová
Rok vydání: 2018
Počet stran: 160
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-3722-9


U knih, které obsahují povídky, je dost těžké vystihnout, o čem kniha je. Zde je to však naprosto jasné - jedná se o knihu věnovanou lásce - fyzické i duševní. Ať už jde o trápení s láskou, nevěru nebo jednostrannou lásku, či jen sex, každé povídce je vyhrazen trochu jiný prostor. Většina je však z té smutnější strany, působí proto v celku docela depresivně. Ačkoliv obvykle povídkové knihy nečtu úplně najednou a prokládám je jinými, zde mi soustavné čtení nevadilo. Povídky se mi do sebe ani nijak moc nepletly, jen občas byla nešťastně zvolená jména, kdy se ve dvou za sebou jdoucích povídkách objeví jedno stejné jméno. To bylo matoucí.

Emoce jsou v příbězích vykreslené docela pěkně, dá se do postav docela dobře vcítit. V některých se mi podařilo i pro mě najít hlubší smysl, i když jde těžko posoudit, zda je to jen mé subjektivní vnímání, či to tak autorka zamýšlela. Jiné jsou zase odhalené na dřeň, žádné zbytečné okecávání, prostě jen holá fakta jednoho vztahu. A i když by to někomu mohlo přijít nepříjemné až prosté, mě se to líbilo, protože takové prostě některé vztahy jsou.

Povídky mají obecně celkem malý rozsah, to se dá určit i z toho, kolik jich v knize je a jak málo stran celkově kniha má. Vychází to průměrně kolen 2-5 stran na jednu povídku a to je málo. Není možnost rozvoje děje, bližšího poznání či pochopení kontextu. Někdy je to však lepší, vždyť ne vždy je ke všemu dost informací a je nutné si udělat názor i z mála. Za sebe musím říct, že nejvíce mi v mysli utkvěla povídka s názvem Milena.

Fyzická podoba knihy mne docela překvapila, protože se jedná o tvrdou vazbu s velmi zvláštní obálkou. Nemá totiž barevné a olepené hrany. Vidíte a můžete si tedy sáhnout na surovou hmotu, ze které je obálka udělaná. Opravdu zajímavé a originální zpracování, se kterým jsem se zatím nesetkala. Vše je uvnitř navíc doplněno nádhernými kresbami žen různých typů, které vše dokreslují a vždy zabírají jednu stranu na přelomu dvou příběhů. Dodávají všemu ten správný pocit a bez nich by mi kniha přišla nedokončená.

Anotace
Povídky známé české spisovatelky a novinářky. Momentky zachycují chvíle, kdy se náš život láme; jsou to okamžiky hlubokého štěstí i bolestných ztrát nebo fatálních rozhodnutí. "Jsou chvíle, které zůstanou v hlavě jako v albu. Navždy. Nemusíte je mít na fotkách. I přesto jsou nezapomenutelné. Štěstí se skládá z okamžiků. To ostatní je život."

Momentky


Moje hodnocení: Ve výsledku kniha určitě neurazí, ale ani nijak nenadchne. Vyprávění je příjemné, milé, docela odsýpá a jelikož se nejedná o žádnou obsáhlou publikaci, čtení jde opravdu rychle. Jedná se o oddechové čtení bez složitostí a s velkou dávkou jednoduchosti. Líbilo se mi to tak průměrně, jsem ráda, že jsem si jí přečetla. Určitě se ale ke knize nevrátím, ale díky podobným knížkám si pomalu ale jistě hledám cestu k těm povídkovým a v budoucnu se jim určitě nebudu vyhýbat. Hodnotím zde 3 hvězdičkami a plně to vystihuje mé pocity z knihy.

3 komentáře:

  1. Četla jsem její předchozí knížky, ještě je mám doma. Nějak mě nenadchla. Ségra říká, že je hloupá, že píše v holých větách...? Došlo k nějaké změně...?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Vidíš, to mě nikdy nenapadlo, že by někomu tučně zvýrazněné věci mohly vadit. Brala jsem je jako zjednodušení mého většinou dlouhého blábolení Když si je někdo přejede, zjistí v rychlosti co a jak. Ale hned to upravím, protože určitě nebudeš jediná, komu to vadí Díky za postřeh a pomoc.

    OdpovědětVymazat