"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 6. května 2019

Čtecí krize

Upřímně mě osobně tohle slovo docela děsí. Jako každý knihomol jsem se s tímto problémem samozřejmě setkala a nejednou. Ale silně mě zatím nezasáhla, proto se bojím slovní spojení "čtecí krize" vyslovit. Je to něco jako s krvavou Mary - kdo 3x vysloví, toho navštíví. Proboha jenom to ne! Musím si dávat pozor, zatím jsem to řečeno jen jednou).

Dala jsem si tento rok za cíl přečíst 100 knih, i když vím, že nejde jenom o počet knih, ale i rozsah, počet stran, zhuštění textu a bla bla bla mraky dalších věcí. Ale člověk, který chce něčeho dosáhnout si musí dát cíl. A jak jinak ho formulovat? Přečíst 100 000 stránek? Stejně to o ničem nevypovídá - můžou to být ilustrované knihy. Nebo počet znaků? 10 000 000 znaků přečíst? Kolik by to tak bylo asi vět, stran a knih? Prostě mi krásné číslo 100 a k tomu knih přišlo jako nejlepší řešení.

Nejde jen o to sama sebe motivovat a pak si třeba dopřát nějakou odměnu, ale hlavně o to, abych věděla, kam směřuji a dodržovala své počítání. Prozatím jsem to spočítala na 2 knihy týdně a to se zvládnout dá. Jsem sice pár knih ve skluzu, důležité je se tím nenechat rozhodit a jet dál podle nálady. Přidala jsem si počítadlo také ještě sem na blog do sekce Menu a můj Profil, kde můžete aktuálně sledovat, na jakém čísle se nacházím - aktualizuji to po každé přečtené knize a ještě chci časem přidat sekci Právě čtu.

Ale to jsem malinko odběhla od čtecí krize, které je tento článek věnován (když nepočítám nadpis - zmíněno 2x sakra). Ono to úzce souvisí, protože když jste motivovaní číst, pak to jde skoro samo a nepřipouštíte si něco jiného. Ale může se stát, že se vám zrovna nechce. Po přečtení Naslouchače se mi toto stává docela často, nic mě úplně nebaví, nemůžu se úplně začíst a nemám z toho ten správný pocit. Nevím, jak se zpátky nastartovat do toho správného tempa, i když si vybírám knihy k přečtení stále stejně a zatím jsem se úplně nesekla v úsudku.

Momentálně jsem ve fázi lehkého nucení se do každé stránky, nic mě úplně nechytá a pochybuji, že na tom má vinu stále Naslouchač a Faja. A obávám se, že zde už nejde jen o krátkodobou věc. Nic mě nechytá a i přesto, že jsem si pořídila do své sbírky pár klasických i nových hororů a thrillerů, nic mě nedonutí se začíst. Jak z toho ven?

Čeká vás jako mě maraton a nutně se potřebujete znovu rozjet, či chytit druhý dech? Mám tu pro vás několik bodů, které by vám mohly pomoci:

1) Dejte si krátkou pauzu - prostě na pár dnů vypněte a nečtěte nic, co není nutné (ani noviny, program TV, titulky,....). Dejte pohov očím i hlavě. Myšleno tím ve volném čase, já vypustit v práci emaily nebo přestat číst přípravy na hodiny, asi bych nemohla fungovat ☺ Vždy, když se do něčeho nutíte, rázem se vám to zprotiví ještě mnohokrát více. A o to přeci nikdo nestojí. Na světě je tolik nádherných knih, které jen čekají až je přečtete.

2) Pusťte si vaši oblíbenou zfilmovanou knihu - pro ty, co něco takového mají, u mě je to Harry Potter. Navnadí vás to číst své oblíbené knihy, i kdyby do nich jen nahlédnout a prolistovat. Film je zase jiný smyslový vjem a je zde větší šance na úspěch. Pokud nemáte, přeskočte na další bod.

3) Vraťte se ke své nejoblíbenější knize - každý z nás má nějakou knihu, ke které se vrací třeba od dětství. Klasickou srdcovou záležitost. Já mám Malého prince, Robinsona Crusoua, knihy Lenky Lanczové od puberty a sem tam nějaké novější knihy. Nebo si ráda prohlížím obrazové průvodce třeba pražskými legendami, českými pověstmi a podobně. Čím kratší je taková kniha, tím rychlejší je návrat do vlastního tempa čtení. Už jen to, že jí budete držet v ruce, cítit papír a barvu, hladit hřbet a probírat se stránkami, vás posune k tomu, brát do ruky další a další.

4) Sledujte sociální sítě a ostatní čtenáře - já mám moc ráda Míšu z RadšiKnihu a Markét ze Svět podle Marillee a jejich Humbook team. Vždy mi zvednou náladu jak na IG, tak i na YT. Doporučí mi nové knihy, shrnou příběh a já jsem pak natěšená jako ony. A také jsem v pár skupinách na FB, kde si lidé mezi sebou doporučují přečtené knihy, diskutují o nich a navnadí vás svými pocity. To pak silně souvisí s dalším bodem.

5) Udělejte si radost a kupte si novou knihu - nemyslím tím zrovna novou, stačí i bazarová nebo antikvariátová, ale novou do své sbírky. Prostě řádně vybírejte, přemílejte a nechte se naladit na správnou vlnu a zvolte si tu pravou (u mě často množné číslo - ty hooodně pravé ☺). Je pak jedno, zda si knihu pořídíte z eshopu knihkupectví, bazaru Databáze knih, Trhu knih, FB bazaru nebo z antikvariátu. Důležité je, že jste si pečlivě zvolili a je dost pravděpodobné, že právě tato kniha vás dostane z nejhoršího.

*6) Poslední hvězdičková možnost je pro mě tak trochu mimo, protože není klasicky o čtení. Jedná se o možnost audioknihy. U mě by to rozhodně nefungovalo, ale někomu to zabrat může. Ať už by se jednalo o srdcovou záležitost nebo nějakou novinku, je to něco jako oblíbená zfilmovaná kniha - prostě zaujmete jiný smysl. Já však audioknihy poslouchám pouze v autě, kde se mi při čtení dělá špatně a tudíž pro mě to není ta správná volba.

Hodně důležité je také omezit veškeré okolní ruchy. Takže vypneme TV, počítač, odložíme telefon nebo tablet a zadíváme se do své knižní sbírky!

To je asi vše, co bych vám doporučila k překonání počínající i rozsáhlejší čtecí krize. Ááááá sakra a je to tu, teď jsem to řekla potřetí. Je to tady....cítím jí jak přichází. To jsem si naběhla.....jdu googlit zrušující zaklínadlo....

Žádné komentáře:

Okomentovat