"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 17. května 2019

Plížením vpřed - Rupert Fawcett

Komiksová kniha o kočkách? Tu jsem přeci nemohla přejít jen tak ☺

Název: Plížením vpřed
Název v originále: On the Prowl: The Secret Life of Cats
Autor: Rupert Fawcett
Překlad: Jiří Stárek
Rok vydání: 2018
Počet stran: 154
Nakladatelství: Omega
ISBN: 978-80-255-115-5


Kočky zbožňuji a beru si z nich občas i inspiraci. Však to mám nejen v názvu, ale i ve zvyku - především co se týká lenosti a flegmatismu. Zde se jedná o kombinaci kočičího humoru a komiksu. A musím říct, že mix je to tedy skutečně povedený. Už na obálce započíná laškování ve stylu chlupatých kožíšků a rozhodně vás navnadí se podívat dovnitř. Jenže jakmile se to stane, máte sice na chvíli o zábavu postaráno, ale najednou jste na konci. Je to jednohubka na cca půl hodiny, pro pomalejší čtenáře na hodinu.

Je vidět, že autor má rozhodně minimálně jednu kočku doma, protože přesně ví, jak přemýšlejí, jak se chovají a co se jim asi honí hlavou. Zná kočičí stereotypy a má odpozorován jejich význam. A jako ilustrátor zvládl všechno zmíněné přenést na papír úžasným neotřelým a vtipným způsobem. Ať už se jedná o samostatné obrázky či tabulky s vývojem děje. Je trefný, přímočarý a hlavně i přes jednoduchost kreseb je vše tak, jak má být. Výstižné, vtipné a originální. Hodně mi autor udělal radost i tím, že neopomněl zmínit kočičí schopnost "mítvšenaháku".

Když držíte v ruce tuto knihu, nemáte žádná očekávání - možná jen jedno a to pobavení. Neočekáváte složité vzorce nebo hloubku děje. Je to oddechová jednorázová záležitost, ke které se však vždy rádi vrátíte, pokud vám něco zkazí den a vy si chcete k večeru náladu trochu zlepšit. Co mě teď ale hodně vrtá hlavou je to, zda je překlad dobře udělaný. Věty v originálu, co jsem pochytila z občasných webových obrázků autora na FB, jsou velmi jednoduše formulované a tak by i člověk, co angličtinu neovládá moc dobře, neměl mít problém s pochopením. Z toho důvodu přemýšlím o koupi anglického originálu a porovnání s českým překladem.

Většina vyobrazení je vtipná a skutečně pobaví, jsou tam samozřejmě i výjimky potvrzující pravidlo, ale není jich mnoho. Poměr tipuji asi 3:1. Jednoduchý styl kresby autora dodává samozřejmě více vyniknout pointě a tak by to mělo být. Ráda bych si pořídila ještě jeho první knihu Bez vodítka, která se stejným způsobem věnuje psům. Což jasně dokazuje, že si mě autor získal. Mám podobných knih doma již několik, ale myslím si, že tato bude mít přední místo. Každý by měl mít ve své sbírce něco podobného pro chmurné večery.

Víc na tom asi k recenzování není, protože textu pomálu, humoru a vtipu dost. A to vše v malém balení, menším než A5. Vhodná i na cesty a myslím si, že perfektní i ke společnému čtení například s partnerem - my se spolu docela nasmáli.


Anotace
Komiksově pojatá kniha, v níž jsou humorným způsobem vylíčeny všechny dobré a špatné vlastnosti koček. Nastíněno je také, o čem asi tak kočky mezi sebou mluví a na co myslí v různých běžných situacích. Titul byl sestaven z malých komiksů, jež autor pravidelně publikoval na Facebooku a které si získaly více než 100 000 fanoušků. Tato nádherná kniha bude dozajista skvělým dárkem pro všechny milovníky koček - a nejen pro ně!



Moje hodnocení: Příjemné nepřekvapení, očekávala jsem minimum a dostala docela dost. Jsem za to ráda, budu se k této knize často vracet a listovat si pro zvednutí nálady. A to nejen pro milovníky koček. Zpracování knihy je opravdu příjemné a milé. Občas si člověk říká, kéž by ta zvířata uměla mluvit (a třeba i číst) - co by nám o tomhle díle asi řekla ☺ Já jsem moc ráda, že jsem narazila v knihách Dobrovský na slevu právě na tuto knihu a už se poohlížím jak po originálu tak i po psí verzi. Děkuji a za mě hodnotím 4 hvězdičkami - každá je zasloužená. Na pátou tomu něco chybělo.

Žádné komentáře:

Okomentovat