"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 12. července 2019

Ovšem - Karel Kovář (Kovy)

Dlouho jsem se těšila, až se pustím do knihy od Kovyho. Mám ho moc ráda - sleduji jeho youtubové kanály i IG. Je to mladý rozumný člověk, který se nebojí vystoupit proti tomu, co se mu nelíbí a sdílet to s ostatními. Tím je i varovat - bojoval proti šmejdům, nebankovním půjčkám, narušování a připravování se o soukromí na sociálních sítích a mnoha dalším tématům. A byla jsem zvědavá, co najdu v knize.

Název: Ovšem
Autor: Karel Kovář alias Kovy
Rok vydání: 2017
Počet stran: 222
Nakladatelství: BizBooks
ISBN: 978-80-265-0698-0


Zde je velmi těžké obsáhnout, o čem vlastně kniha byla. Její název totiž vypovídá vše již dopředu - je o všem. Kovy zde začíná od dětství a od toho, co ho k natáčení videí, skečů a parodií přivedlo. Sdílí s námi vlastně to největší soukromí a vzpomínky, co člověk má, jeho dětství a zážitky z dětství. Toho si moc vážím, že se nebál nám ukázat, jak to vlastně všechno začalo. Ono každá taková informace nám pomůže, abychom ho jako tvůrce lépe pochopili.

Jak jsem již zmínila, sleduji ho opravdu již delší dobu a vážím si jeho práce. Je důležité, aby lidé jako on působili na mladší generaci a snažili se předat to správné, stejně jako seznámit je s úskalími dnešní doby. Ale toto v knize nenajdete. Jak totiž sám název napovídá - je kniha prostě o všem.

Je věnována čistě jeho osobnosti a osobě. Od dětství, přes jeho záliby a charakteristiku osobnosti, přes zamilování se do cestování a začátky jeho práce na YouTube, až k niternějším odhalením a dokonce se s námi podělí i o své ne příliš příjemné zážitky. Máme šanci nahlédnout do jeho světa a duše. Knihu psal na dovolené v USA a i ta atmosféra se v knize rozhodně odráží.

Nezanedbatelnou součástí knihy jsou ilustrace, fotografie a především jeho vlastní básně. Ty na mě zapůsobily hodně, protože perfektně sedí k jeho vyprávění, jsou opravdu krásné. I fotografie z dětství jsou úžasné a dost mi připomínají ty mé (i když jsem o pár let starší), ale devadesátá léta jsou devadesátá léta. Když se to tedy vše smíchá dohromady, vychází z toho jenom to nejlepší. A to také bylo.

Kniha je v tvrdé vazbě s nádhernou fotografickou obálkou. Bonusem je i pevný lesklý křídový papír. Sice ho primárně nemusím, ale to platí o beletrii, ke knihám podobného rázu to perfektně sedí především proto, že jsou tam fotografie v hojném počtu. Je vidět, že si Kovy na fyzické podobě knihy dal záležet a za to jsem mu vděčná. Díky knize máme perfektní příležitost ho mnohem lépe pochopit a porozumět mu.


Anotace
Ze života za kamerou. Bez filtrů. Bez scénáře. O všem. Ve sbírce osobních příběhů, básní a fotek sdílí Karel Kovář cestu obyčejného kluka z malého města, jehož život se během pár let otočil doslova vzhůru nohama. Od téměř idylického dětství, přes komplikované dospívání a tragikomické vztahy, až po budování kariéry na YouTube a smíření se se svou identitou. O stránce života, která byla důsledně skryta. O rodině a snaze zůstat sám sebou. O slzách smutku, štěstí a hlavně smíchu, protože toho není nikdy dost... Jednoduše o všem!

Ovšem


Moje hodnocení: Jsem hrozně ráda, že jsem si knihu koupila a přečetla. Určitě se k ní někdy ráda vrátím a třeba si jen prolistuji a připomenu určité důležité momenty, které vedly k tomu, že je Kovy takový, jaký je. Samozřejmě, že ho v osobní rovině neznám, ale ráda bych ho jednou poznala a třeba si s ním i popovídala. Kniha je krásným okénkem a také dokazuje to, že je důležitou součástí mé mladší generace. Když 22letý mladý muž má možnost vydat knihu o sobě, nemůže to být žádný nýmand. Doufám, že za pár let, možná desítky let, vyjde pokračování. Za mě jednoznačně plný počet bodů - 5 hvězdiček a doporučuji jak lidem, kteří ho znají z online světa delší dobu, tak i těm, kteří se s ním teprve seznamují. Rozhodně to není knížka čistě pro skalní fanoušky.



8 komentářů:

  1. Kovy je podle mě jeden z nejinteligentnějších českých youtuberů. Rozhodně si ho vážím a jeho práce mě většinou moc baví. Ale o knize jsem neměla nejmenší ponětí. Nevím, jetsli by mě úplně bavilo číst o jeho dětství... možná časem... až se stanu skalní fanynkou.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Naprosto souhlasím, je to úžasný a inteligentní člověk. Kniha je o jeho životě - jak o dětství, tak o začátcích na YouTube, o cestování a hlavně trochu okénko do jeho duše. Pomohlo mi to ho pochopit jako osobnost Je to docela útlá kniha, čte se rychle a nemyslím si, že je to kniha jen pro sklaní fanoušky

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda, že to moje dítě vůbec nečte...přitom Kovyho dost obdivuje.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: A to je možná příležitost. Čte se to hodně rychle, je to proložené strašně moc fotkami a není ani moc drahá. V bazaru na Databázi knih se dá sehnat už kolem 160 Kč + třeba poštovné: www.databazeknih.cz/kniha-v-bazaru/ovsem-358527

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Já se ho zeptám, ale ví, že kniha vyšla a nijak se netvářil. Databázi knih taky umím... Tam já lovím dost často. Stejně moc děkuju...

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Nemáš zač, jak jde o knihy, jsem náruživec a hned odkazuju Pro mě jsou knihy strašně moc - čtu je, sbírám, mazlím se s nimi, opečovávám si je, ... No to by stačilo Každopádně to není výjimka, děti by nečetli ve škole vůbec, kdyby nebyly knihy o youtuberech, filmech, hrách a podobných věcech, kterými žijí online

    OdpovědětVymazat
  7. Mám ke knihám podobný vztah, nechala jsem si na Fler udělat razítko Ex libris a razítkuju...

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Já to mám v plánu hned po stěhování a zařízení knihovny, návrh už mám

    OdpovědětVymazat