"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 19. července 2019

Další divné hlášky z knihkupectví - Jen Campbell

Jelikož jsem se potřebovala trochu rozptýlit, sáhla jsem po nové vtipné knize, která mi měla zvednout náladu. A jelikož druhý díl je lépe hodnocený, než ten první, koupila jsem si druhý díl. Poprvé ve svém životě jsem začala druhým dílem, aniž bych měla v ruce první. Myslím však, že u tohoto druhu literatury to roli nehraje. A asi jsem ráda, že jsem se neodhodlala ke koupi obou.

Název: Další divné hlášky z knihkupectví
Název v originále: More Weird Things Customers Say in Bookshop
Autor: Jen Campbell
Překlad: Jana Vrzalíková
Rok vydání: 2017
Počet stran: 120
Nakladatelství: Computer Press (CPress)
ISBN: 9788026417019


U knihy, co obsahuje krátké vtípky, útržky rozhovorů a veselé hlášky, nemůžete čekat shrnutí děje. Vše se zde odehrává mezi knihami - ať už v knihkupectví, antikvariátu, knihovně či galerii. Mám podobné knihy ráda a držím se zásady, že je třeba mít ve své sbírce pár podobných knih, protože co jiného by mělo rozveselit nebo zahnat deprese, než veselá kniha, kterou není třeba přečíst celou, ale náhodně otevřít a prostě se zasmát. Navíc prostředí knih musí být každému knihomolovi blízké. O to jsou pak pocity a zážitky lepší.

V první části najdete zážitky přímo autorky, ta je prodavačkou v knihkupectví specializující se převážně na dětskou literaturu a starší výtisky. Mají však i nové knihy samozřejmě a ona jako prodavačka literatury znalá se musí občas pozastavit nad tím, jaké jsou myšlenkové pochody druhých lidí. Najdete zde dětské přeřeky i moudra, lidskou hloupost nebo myšlenkové toky, které nelze pochopit. Nejlepším zážitkem pro mě byla jedna nafrněná dáma, která při zamykání obchodu absolutně nedokázala pochopit, proč nemůže zůstat v již zavřeném obchodě, když si nechce koupit knihy, ale jen v klidu telefonovat.

Další částí jsou pak sebrané zážitky napříč celou zeměkoulí, které autorce buď někdo vyprávěl, nebo zaslal a ona je použila jako součást své knihy. Jsem za to ráda, protože některé perličky opravdu stály za to. Najdete zde tedy nejen prodejny knih, ale i knihovny a galerie. Některé příspěvky jsou anonymní, pro mě to ale vliv žádný nemělo, protože to přeci na zábavě neubírá. I když bylo zajímavé pozorovat, jak se liší inteligence a obecné znalosti Evropy proti třeba USA. Ne však, že by tato kniha byla pro mě v tomto ohledu směrodatná.

Většina z příspěvků i zážitků autorky je milá a úsměvná. Bohužel ale procento toho, co mě skutečně pobavilo a přimělo k zasmání, je velmi malé. I když jsem knihomol a nebyl jediný příspěvek, který bych nepochopila, ty které mě skutečně pobavily a nějak se mi vryly do paměti, bych spočítala na prstech jedné ruky. A to je sakra málo. Na tu méně zábavnou omáčku okolo člověk skoro zapomene. Obsah je tedy spíš průměrem, a jelikož první díl má o něco nižší hodnocení, jsem ráda, že jsem si koupila jen druhý díl.

Obálka knihy je krásně graficky zpracovaná, tvrdá vazba je správnou volbou, protože je kniha tenká a v měkké by se brzy asi krčila a ničila. I uvnitř najdete ilustrace dokreslující hlášky a zážitky, někdy jsou však vtipnější než samotný text. Bylo to pro mě docela zklamání, protože jsem se skutečně těšila, jak se nasměju. Mám však ve své sbírce mnohem lepší a vtipnější knihy, co zvednou náladu lépe a rychleji. Bude to asi takový nouzový kamarád do nepohody, víc v tom však nevidím.

Anotace
Myslíte si, že vás po přečtení prvního dílu už nic nepřekvapí? Tak to se pěkně pletete. Přichází další nálož podivností, které jsou lidé schopni pronést; od "Zabil Harry Potter Hitlera?" až po "Můžeme si u vás v obchodě zahrát kriket?" Druhý díl přináší hlášky z knihkupectví (a taky knihoven!), ale i z autogramiád Divných hlášek. Některé minipříběhy vás možná trochu vyděsí a zarazí, ale všechny vás zaručeně rozesmějí. Vnořte se s nimi do knihkupecké džungle a žasněte společně s knihomoly a knihovníky z celého světa.

Další divné hlášky z knihkupectví


Moje hodnocení: Kniha pro mě byla průměrná, žádné nadšení se nekonalo. I když tvrdím, že je fajn mít po ruce knihy podobného rázu, k rozveselení či zvednutí nálady, vím o mnoha lepších. Například Odposlechnuto v Praze, Plížením vpřed, nebo třeba Aristokratka. Je skvělé, že se kniha věnuje tématu knih a lidem kolem nich, není to však nic světoborného. První díl si možná půjčím v knihovně, abych mohla porovnat, zda celkové hodnocení třeba na Databázi knih sedí, ale kupovat rozhodně nebudu. Jsem ráda, že jsem si jí přečetla, docela i že jí mám, ale vypovídací hodnota není nijak vysoká. Nejlepší je její grafické zpracování, to se mi skutečně velice líbí. Proto hodnotím průměrným hodnocením - tedy 3 hvězdičkami.

2 komentáře:

  1. Jé, to zní geniálně, o tom jsem vůbec nevěděla. Připomíná mito Odposlechnuto v Praze, což jsem si šíleně užila, a tak na tohle zkusím mrknout. :)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Odposlechnuto v Praze je dokonalé a i na tuto knihu je zde na blogu recenze. I když jednoduše shrnuto je to dokonalé. Zde se jedná o hlášky pouze z prostředí knih a i dle hodnocení je vidět, že mě to zklamalo. Doporučuji prolistovat v knihkupectví a něco málo počíst, zda to bude ten správný šálek kávy Protože tohoto žánru znám vícero lepších knih.

    OdpovědětVymazat