"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 16. ledna 2019

Román o dietách - Jean-Michel Cohen

Těšila jsem se na tuto knihu dlouho a konečně byla v knihovně k dispozici. Román - neromán, každopádně o dietách.

Název: Román o dietách
Název v originále: Le roman des régimes
Autor: Jean-Michel Cohen
Překlad: Miluše Krejčová
Rok vydání: 2013
Počet stran: 352
Nakladatelství: Motto
ISBN: 978-80-7246-605-4


Klinika (dalo by se říct dietologická) doktora Sorina je známá jak mezi běžnými lidmi, tak i ve vyšších vrstvách - navštěvují jí lidé, kteří si již neví rady s přibíráním i s hubnutím. A nyní se dostáváme do příběhu několika lidí, které se po nástupu na kliniku propojí a prolínají. Jde o mladou Sarah, která je na pokraji smrti kvůli anorexii, návrháře Farrella, který přibral více než chtěl, baronku s morbidní obezitou a v podobné situaci paní Bensimonovou, která je pravidelným návštěvníkem kliniky a také se pravidelně vrací po opětovném nabrání kil. A k nim se přidává ještě jedna mladá slečna s bulimií, která se s Ralphem Farellem neskutečně sblíží a jsou si oporou - téměř jako otec a dcera. Všichni hlavní hrdinové se vyvíjí, prochází změnami a to vše je cestou k jejich uzdravení. Jejich rodiny jsou někdy oporou, někdy bojovníky proti nim a někdy se klidí z cesty, ale i doktor Sorin je částí jejich rodiny. Postupně se všichni hrdinové spojí a vytvoří nový projekt, který všechny vrátí zpět do normálního života a dá jim druhou šanci.



Je docela těžké popsat děj knihy, abych nepráskla nějaký ten spoiler, ale docela se mi to podařilo. Upřímně musím říct, že od knihy jsem čekala klasický román, ale byla jsem příjemně překvapená, protože popisy charakterů postav a celkově prostředí je přesný, jednoduchý a příjemný. Nic násilného, žádné přehnané a složité pasáže, prostě mile napsaná kniha. Postavy mi docela dost přirostly k srdci, a to všechny. Většinou se mi stane, že mi je minimálně jedna postava z knihy nesympatická či protivná, zde tomu tak nebylo. Sympatizovala jsem se všemi a fandila jim, vlastně i doktorovi jsem držela palce.

Styl mi přijde takový zvláštní, protože kniha je písmem úplně běžná - ani velká ani malá písmena, žádná vynechaná místa, jenom pár stránek volných, když nadcházela nová kapitola a přitom se mi to četlo velmi dobře a rychle, a hlavně jednoduše. Začíst se byla opravdu hračka a od poloviny se mi nechtělo přerušovat. Nebylo to napětím, jako u jiných knih, ale bylo to tak poutavě napsané, že to prostě nešlo. Navíc použitý papír byl můj nejoblíbenější - nažloutlý a na dotek hrubší. Fyzická podoba knihy a její zpracování mě tedy moc potěšilo.

Děj knihy působí docela dost utopicky, ale prvky běžného života se tam najít dají, i přesto doporučuji vše brát s rezervou. Posledních pár knih jsem žádné zvláštní pocity při čtení neměla, ale tentokrát mi to opravdu sedlo, donutilo mě to se zamyslet nad pár věcmi a navíc jsem si připadala, že i já patřila do jejich kolektivu, proto mě závěr rozveselil. Protože ruku na srdce, nevím o nikom, kdo by alespoň jednou za život neřešil svou váhu. A proto je kniha opravdu pro každého.

Humorný román to vyloženě není, i když jsou tam určité prvky, které by to mohly naznačovat. Je to klasický, ne moc obsáhlý román s faktografickými prvky týkajícími se zdraví - doplňují ho konkrétní tabulky a rozpisy diet dle kalorií a navíc jsou zde i vypsány přesné potraviny. Na konci jsou ještě přesně rozepsané karty všech pěti pacientů - od příjmu, přes všechna vyšetření, až po propuštění a tedy i závěr knihy. Musím říct, že tyto detaily, které by tam svým způsobem být nemusely, mi udělali radost a díky nim je kniha jaksi .... kompletní (to je asi to správné slovo).

Anotace
Kniha je kombinací literatury faktu a románu. Na příkladech pěti pacientů doktora Sorina ukazuje autor různé typy poruchy příjmu potravy: anorexie, bulimie, mužský typ obezity, ženský typ obezity, morbidní obezita.

Osou románu je příběh jednoho z pacientů, známého módního návrháře Ralpha, který se po neúspěchu své poslední kolekce uchýlí na kliniku, aby zhubl a rozmyslel si, co dál. Na základě vlastní zkušenosti se rozhodne připravit novou kolekci, určenou všem ženám bez rozdílu - od anorektičky až po obézní. Do příprav zapojí čtyři další pacientky, pro něž to znamená také nový start. Doktor Sorin zatím hledá psychologické příčiny poruch příjmu potravy, tzv. spouštěče. Nová módní kolekce je obrovským úspěchem, což spolu s láskou vede k úspěšnému vyléčení hlavních protagonistů. Kniha je doplněna dietami o různé kalorické hodnotě, vhodnými pro jednotlivé případy, a zakončena lékařskými zprávami všech hlavních hrdinů.

Román o dietách

Moje hodnocení: Musím říct, že dle hodnocení na ČBDB i DK si kniha moc dobře nevede, ale mě potěšila. Spojení faktografie s románovým zpracováním se zde povedlo, postavy se mi líbily a celkově mi to přišlo velmi milé a příjemné. A to je ten správný efekt, co by měl takový román zanechat ve čtenáři. Není to kniha, ke které bych se vrátila nebo jí potřebovala mít ve své sbírce, ale je to kniha, na kterou si určitě jednou za čas vzpomenete. Proto také ode mě autor za tuto knihu získává 4 hvězdičky.


Žádné komentáře:

Okomentovat