"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

středa 5. prosince 2018

Nevinné lži - Kerstin Gier

Sáhla jsem po další knize od jedné mé oblíbené autorky a musím říct, že jsem spokojená. Kerstin Gier umí napsat knihy jak pro náctileté, tak i o matkách či mladých ženách v nesnázích, o kterých teenageři nemají ani ponětí. Pojďte se se mnou podívat, jaké téma si zvolila tentokrát.

Název: Nevinné lži
Název v originále: In Wahrheit wird viel mehr gelogen
Autor: Kerstin Gier
Překlad: Pavla Lutovská
Rok vydání: 2011
Počet stran: 200
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-1511-1

Karolína si prochází těžkým obdobím, ještě jí nebylo třicet a je z ní vdova, protože její manžel byl o mnoho let starší než ona. Díky tomu už za jeho života musela čelit mnoha nepříjemným pohledům i kritice jeho rodiny, o to víc, když se dozví, že její manžel byl zámožný a ona by měla být jeho dědicem. O to zamotanější je situace, že původně chodila s manželovým synem. Tento zapletenec jí dostává do psychických problém, ze kterých se jí snaží dostat její sestra Mimi s manželem Ronym - manželský pár, co se již velmi dlouho snaží o početí potomka. Ti ji donutí začít chodit k terapeutce s tím nejkrkolomnějším jménem. Karolínu tím přívádí nejen zpět do života, ale i do mnoha komických, trapných či nepochopitelných situací, avšak začíná jí to pomáhat. Když se ale na obzoru opět objeví její bývalý - syn zesnulého manžela - Leo, její psychika dostane další ránu. Jak se jí z tohoto pomateného a zašmodrchaného uzlu podaří vymotat, se dozvíte v knize. A určitě se u toho dost nasmějete.



V první řadě chci říct, že kniha je tenká s větší velikostí písma, takže se čte rychle. Pro mě jednohubka - jeden den téměř celá, druhý den pár stránek dočteno. A to jsem na tom s časem špatně, takže super. Kdo zná autorčina díla, tak ví, že nadsázka a ironie jí jde. A to je i tento případ. Situací, kde máte pocit, že puknete smíchy, je tam nespočet. Ať už je téma kniha jakkoliv vážné - kniha jako taková vážná určitě není. Vtip střídá vtip, popis humorných situací a trapností, které se Karolíně stanou. Mě nejvíce utkvěla v paměti scéna z pohřebního ústavu a následky poté až do lékárny, tam jsem nevěděla, zda se dřív smát či brečet.

Mě hlavní postava - tedy Karolína - neskutečně přirostla k srdci a jelikož máme spoustu společných rysů, dost jsem se s ní ztotožnila a myslím, že tohle je ten typ postavy, se kterou se sžije velké množství čtenářů. Navíc je Karolína ohromně inteligentní, ale stydí se za to, protože ostatním připadá divná a tak své vědomosti skrývá, zároveň ale hledá lidi, kteří jí budou brát takovou jaká je - a to chceme přeci všichni. Karolína ukáže mnoho svých tváří - cynickou, ironickou, sarkastickou i třeba bláznivou. A to se mi na tom/ní moc líbí.

I když kniha není úplnou novinkou, je určitě stále aktuální. Jazyk je jednoduchý a nenáročný, krásně plyne, je velmi čtivý, takže stránky ubíhají úplně samy. Takovéhle čtivé knihy mi dělají obrovskou radost a přeji si aby jich bylo více a byly delší, tato má jen 200 stran, bohužel. Je to úžasné oddychové čtení, ale docela mě zklamal konec, který byl vlastně nijaký. Kdo již ode mě nějakou tu recenzi přečetl, tak ví, že u nesériových knih nesnáším, když závěr vyplyne do prázdna a vlastně žádný není, nebo je jen naznačený. Potřebuji ukončení, potřebuji zodpovězení otázek, nemám ráda vlastní domýšlení (i když fantazii mám na hodně dobré úrovni), chci vědět, jak to vymyslel autor, ne já.

To je tedy jediná větší chyba, kterou jsem na knize našla, jinak je dokonalá. Je to prostě úžasná pohodová oddechovka, po které člověk sáhne, když se chce zasmát. V pár případech to sice působí malinko tragikomicky, ale o tom život je - není ani černý, ani bílý. Místy se také objevily informace, že by tato kniha mohla mít pokračování - pokud bude mít, těším se na něj, moc tomu ale nevěřím.

Anotace
Karolína hraje virtuózně na mandolínu, hovoří šesti jazyky a dokáže z hlavy vypočítat odmocninu ze sedmi set čtyřiaosmdesáti. Naprosto ji však ničí, když se musí utkat se svým bývalým přítelem o obrovské dědictví. Pochopitelně, vždyť jí ještě není ani třicet let a právě ovdověla. A to může vyvést z míry i "zázračné dítě". Naštěstí není Karolína ve svých nejčernějších dnech sama; stojí při ní vybraná společnost, mimo jiné i "nejhorší" psychoterapeutka na světě, jistý lékárník, její starostlivá rodina - a vycpaný foxteriér jménem "Číslo dvě stě třiačtyřicet". Ti všichni jí pomáhají začít znovu žít.


Moje hodnocení: Knihu doporučuji všemi deseti a věřím, že se vám lehkost a humornost bude líbit. Kdo má jako já rád nadsázku a ironii, bude ve svém živlu. Nevěřím, že by vás příběh zklamal a kdo četl třeba sérii Stříbrná kniha snů nebo Mafie matek, a tím pádem zná autorčiny texty, bude kor ve svém živlu. Ani pro nevelké čtenáře nebude problém se touto knihou prokousat a navíc se i skvěle pobavíte. Těším se na další knihy autorky - 4 hvězdičky.

Žádné komentáře:

Okomentovat