"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 14. září 2018

Veselou sebevraždu a šťastný Nový rok - Sophie de Villenoisy

Kniha, kterou jsem si zvolila do Čtenářské výzvy 2018 v bodu 3 - kniha s vánoční tématikou. Pustila jsem se do ní prakticky ihned a jelikož byla z těch tenčích, přečetla jsem jí za 2 dny. Nasmála jsem se moc a vůbec to není depresivní, jako by mohl být název knihy zavádějící v tomto ohledu. Ráda se o to s vámi podělím.

Název: Veselou sebevraždu a šťastný Nový rok!
Název v originále: Joyeux suicide et bonne année!
Autor: Sophie de Villenoisy
Rok vydání: 2017
Počet stran: 168
Nakladatelství: Motto
ISBN: 978-80-2670-961-9


Sylvie je žena ve středních letech a sama se staví do pozice "staré panny". Začíná své vyprávění krátce po zesnutí otce, posledního příbuzného, kterého měla. Vychovávaná byla k naprosté poslušnosti, což zároveň svedlo její sebevědomí do mínusových hodnot. Jen v práci je schopná se realizovat a bez problémů plnit veškeré příkazy na právním oddělení velké firmy. Plácá se životem sama a rozhodne se, že toho má už plné zuby a naplánuji svou vlastní sebevraždu na 25.12. Nechce být dál sama, avšak nějakýmm pohnutkem se zároveň rozhodne navštívit psychologa, aby s ním vše probrala. Volba padne na mladého a pěkného muže, který jí zaplňuje život domácími úkoly, které by jí nikdy nenapadlo skutečně realizovat. Díky tomu však nachází sama sebe, vyskakuje z ulity a hledí vstříc možná sice krátké budoucnosti, ale i tak si chce do své sebevraždy vše užít. Její myšlení však definitivně změní událost v metru, která jí otevírá oči naplno.


Od knihy jsem prakticky nic moc nečekala, možná se trochu pobavit a spíš si oddechnout. Tento přístup se mi vyplatil, místy mě příběh opravdu překvapil a já se měla chuť smát na celé kolo. Párkrát jsem byla i trochu smutná či dojatá, takže na emoce kniha působit zvládne. Je to asi individuální a také o momentálním rozpoložení. Mě však vše sedlo jak mělo a určitě nelituji přečtení.

Způsob a jazyk, jakým je kniha napsána je zvláštní a trochu se mi pletl s některou německou autorkou (jméno ze mě ale nevydolujete ani násilím, i když jsem chvíli hledala), až asi ve třetině knihy mi došlo, že se děj odehrává v Paříži a ne v nějakém malém německém městečku. Od té chvíle jsem se začala zapojovat i to, co o franouzskách vím a to mi dokreslilo obraz zoufalé, ale hezké ženy, která dělá jednu botu za druhou, jedná místy jako puberťačka, na konci však prozře a změní svůj život. Ano, je to trochu červená knihovna a trochu klišé, avšak mezičlánky humoru, vsunuté do příběh jen tak náhodou, tomu dodávají šarm a švih.

Příběh není nijak obsáhlý, text je v příjemném řádkování, je to přehledné a dobře se to čte. Písmo akorát velké a formán knihy je dokonalý. Tenká menší knížka se vleze i do malé kabelky. Žádné závažné chyby jsem tam také nezaznamenala, což opravdu oceňuji. Bohužel i přesto jsem neměla úplně dobré pocity při čtení, kniha sice pobaví, mám možnost se zasmát, ale těch okamžiků nebylo zase tolik, abych z toho byla úplně odvařená. Zbytek je takový suchý, nemastný neslaný a ne úplně mě to bavilo.

Docela jsem se musela po dočtení zamyslet, a došlo mi, že taková Sylvie je téměř v každém z nás, každý má nějakou tu svou skořápku, za kterou se schovává před okolním světem, ne všichni jsou však schovaní tolik jako Sylvie. I přesto, že je kniha humorná a zábavná, donutí vás k zamyšlení nad vlastním životem, chováním k ostatním a také tím, jak na okolí sami působíte.

Anotace
Osamělá zakřiknutá Sylvie se necítí ve své kůži, po otcově smrti propadne depresi a nabude dojmu, že je k ničemu a žádné štěstí už ji nečeká. Proto se rozhodne, že o Vánocích spolyká prášky a ve voňavé koupeli skoncuje se životem. Na radu psychoterapeuta zažívá neuvěřitelné situace, jimž by se za normálních okolností obloukem vyhnula: kupuje si skandálně drahé oblečení, krade v obchodě, zpívá bezdomovkyni, a dokonce si začne hledat přítele.


Moje hodnocení: Jsem celkem ráda, že jsem si knihu přečetla, pobavila, neurazila, ale ani nenadchla. Místy zábavné pasáže mě opravdu rozesmály, zbytek však je obyčený a ničím mě nepřekvapil. Nelituji přečtení, avšak znovu se do knihy rozhodně nepustím. Oddechovka je to příjemná, na dovolenou ideální, i nějaký hlubší význam tam je, ale není to to pravé, co bych vynášela do nebe, chválila nebo k čemu bych se vracela. Humorný střed, ve kterém se nachází nepřeberné množství knih, takže důvod, proč si vybrat zrovnu tuhle, neznám. Třeba na ní narazíte z nějakého zvláštního důvodu, jako já kvůli Čtenářské výzvě 2018, pak ale neváhejte a sáhněte po ní. Litovat nebudete. Proto dávám 4 hvězdičky, protože své volby nelituji.

3 komentáře: