"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

čtvrtek 31. května 2018

Muffin a čaj - Theo Addair

Další kniha v pořadí, na kterou jsem se moc těšila. Objednala jsem si jí z KK a nemohla se dočkat, bohužel přednost měly knihy z knihovny - ty mají nějakou spotřební lhůtu :-D Kniha se mi líbila, ale rozhodně jí nechci číst znovu, proto jsem se jí rozhodla poslat dál. Kdybyste o ní někdo měl zájem, určitě mi napište.

Název: Muffin a čaj
Autor: Theo Addair
Rok vydání: 2018
Počet stran: 272
Nakladatelství: Yoli
ISBN: 978-80-7549-675-1

Příběh dvou naprosto rozdílných hochů - Kita a Daniela - se v jednom omažiku jejich života střetne. Kit je citlivý a milý kluk, který je ale zamilovaný do svého spolubydlícího. Daniel je jeho pravý opak, je samotářský, outsider na škole a jediné po čem touží, je rychle dostudovat a jít na vysokou školu. Má vše rozmyšlené, navíc je o dva roky výš, než jsou jeho vrstevníci, ale jeho život poznamenala událost, díky které mu ubližují ostatní. Je uzavřený, ale jejich život spojí právě muffin a čaj, který mu Kit přinese na pokoj na intru. Postupně k sobě začínají hledat cestu, oba dva se bojí chyby, která by je připravila o toho druhého. A nejen díky literární soutěži se jim to podaří, tráví spolu veškerý volný čas a jsou si oporou, prožijí spolu napadení, vánoční svátky i nervy ze školy. Bohužel jsou vystaveni nejapnému a krutému plánu spolužáků, kde Kitův kamarád a spolubydlící hraje hlavní roli. Vyzná mu lásku a políbí ho, čemuž "náhodou" přihlíží Daniel. Dřív než je možné cokoliv vysvětlit je Dan raněn tak hluboce, že se odstříhne absolutně od života, který ho posledních pár měsíců pohlcoval. Kit však nic nevzdává a neustále se snaží dostat k Danovi, aby mu vysvětlil, co a jak se stalo. Zažijí nakonec konec jako z pohádky? Nebo se jim už nikdy nepodaří se k sobě znovu přiblížit?


Na tuto knihu jsem se moc těšila, byla dosti opěvovaná jak ve světě booktuberů a bookstagramů, tak i na webech s knihami. Proto jsem se rozhodla si jí objednat z KK a konečně na ní přišla řada. Trvalo mi jen chvilku se jí prokousat, ačkoliv na začátku jsem byla skutečně na vážkách, zda mě to bude bavit. První asi třetina byla lehce nezáživná, ne moc čtivá a plná informací, kterými jsem si nebyla úplně jistá a co mě moc nezajímaly. Nakonec se příběh ale rozjel takovým tempem, že jsem mu najednou nestačila. Hltala jsem každou stránku, každou větu i slovo a byla napnutá. Ano, chvílemi mi to přišlo až moc infantilní, ale na druhou stranu jsem si pořád opakovala, že se jedná o šestnáctileté homosexuály, a já žádného takového kluka neznám, proto jsem si nemohla vyvrátit, že by to nebylo možné.

Představovala jsem si neustále, jak bych se chovala já a jak na to sama nahlížím, ale opravdu to neumím objektivně posoudit. Určitě jsem nad tím vším, co se tam dělo, přemýšlela mnohem víc právě proto, že to pro mě byl docela nezmapovaný terén. Chvílemi mi to ale přišlo až moc infantilní a celkově moc zdrobnělé a zdětinštělé. Avšak v jiné chvíle to zase působilo tak vyspěle a dospělácky, že jsem ty skoky kolikrát opravdu zpětně hledala.

Každopádně mě rozhodně překvapilo to, s jakou něhou, popisem (a přitom ne přehlcením) byla kniha napsána. Téma mi dopředu nijak moc nesedělo, ale byla to chyba úsudku. Jazyk je čtivý, velmi příjemný, nenásilný, jemný a nevtíravý. Ze začátku jsem si říkala, jestli je to jen na tam, nebo tak bude psána celá kniha, ale jazyk se celou knihu nezměnil a za to jsem ráda. Příběh je však víc jak polovinu celku dost smutný, a i mě slzička ukápla, takže o dojetí není nouze. Chyby jako takové jsem tam nenašla, akorát asi dvakrát bylo ve slovese u mužského rodu na konci "a" (například dělal => dělala).
Kniha mě celkově dostala, opravdu jsem nečekala, že mě to bude nejen bavit, ale že mě to i dojme.

A kromě toho, co jsem již zmínila, chci říct něco o vazbě. Toto je moje první kniha, která má (jak já tomu říkám) polopřebal. Vydání je v paperbacku, kterému ale přečuhují klopy, které by se teoreticky daly použít i jako záložka. Dost mě to překvapilo, navíc papír použitý na obalu je mnohem silnější, než ty v klasickém paperbackovém vydání.

Úryvek

"Tvůj spolubydlící tě zase poslal pryč?" zeptal se Daniel opatrně, když pustil Cristiana dovnitř. Ten se bez ptaní uvelebil na zemi jako vždy, ušklíbl se a přikývl.

"No jo, zase. Jaký jsi měl den? Co ten test z fyziky?"

"Hračka. Poslechni… Proč si pokaždé sedáš na podlahu?"

"No, ty židle jsou děsně nepohodlné a na posteli by to vypadalo jako…"

Cristian se zarazil, podíval se na postel a pak usilovně upřel oči před sebe.

"Totiž, nevypadalo. Proč by to mělo vypadat… uhm, jakkoli. Bylo by to úplně normální. Není to tak, jako kdybych byl holka. Chci říct, jako kdybys byl ty holka. Vlastně… do háje."

Připlácl si dlaně na obličej a schoval si ho na kolena.

Ale tohle bylo zajímavé. Cristian se svou zlatohnědou kůží se obvykle nijak nápadně nečervenal, ale tentokrát to přímo bilo do očí.

Daniel se snažil ovládnout cukající koutky.

"Vypadalo by to jako něco jiného, než jako co to vypadá na podlaze?" zeptal se nevinně. "Víš, slyšel jsem, že tyhle věci se dají dělat snad úplně všude. V posteli, na podlaze, na stole, ve sprše…"


"Nech toho," zamumlal Cristian do své skrýše a naslepo se po něm ohnal jednou rukou.


Anotace

Daniel a Kit jsou dva šestnáctiletí spolužáci, kteří snad ani nemůžou být rozdílnější. Jeden je nejlepším studentem na internátě, k okolí se chová odměřeně a úzkostlivě si střeží své soukromí. Druhý má umělecké nadání, pořádek považuje tak trochu za zbytečnost a často dřív mluví, než myslí.

Zdálo by se, že přátelství mezi nimi je nepravděpodobné a cokoli hlubšího rovnou nemožné. Jenže muffin a čaj přece dokáží zázraky, to je známé přísloví. A pokud není, tak by mělo být…


Moje hodnocení: Jak jste si mohli všimnou, měla jsem z knihy zezačátku rozporuplné pocity, to se úplně nevytratilo ani po přečtení. Každopádně ve mě kniha nechala dojem a předčila moje očekávání, která jsem si vytvořila během prvních několika stran. Docela doporučuji přečíst, i když si myslím, že ne každému by tato kniha mohla sednout. Čím mladší čtenář (kor žena, či gay), tím silnější prožitek s hrdiny knihy. Já už jsem od nich více jak 10 let, proto emoční prožitky asi nebyly tak silné. I přes to všechno nemůžu hodnotit jinak, ne
ž 4 hvězdičkami.

2 komentáře:

  1. děkuju za recenzi. o tehle knize jsem delsi dobu premyslela. je pravda ze jsem od hrdinů taky uz 10 let, tak jsem se toho bála. preci jen bych si rekla ze je to spis cteni pro pubertaky. ale po tvoji recenzi si rikam ze tomu dam sanci a treba me to chytne. :)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já se nechala přemluvit booktubery, protože tuto knihu opěvovali, doporučovali, fotili apod. A úplně toho nelituju, i když můj šálek čaje to rozhodně nebyl a nemám v plánu ji číst znovu. Kdybys měla v plánu si jí pořídit, nabízím za poloviční cenu jednou čtenou - je jako nová, čtená doma v posteli budu ráda, když někomu udělá radost

    OdpovědětVymazat