"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pátek 14. června 2019

Kolotoč strachu - Jan Vavřík

Další kniha, která delší dobu čekala, než se na ní dostane řada. A jsem ráda, že jsem jí neodkládala déle. České autory se mi dostávají do obliby čím dál více, ale zda to u Kolotoče strachu nebude výjimka?

Název: Kolotoč strachu
Autor: Jan Vavřík
Rok vydání: 2015
Počet stran: 272
Nakladatelství: Brána
ISBN: 978-80-7243-752-8


Doktor Langmaier je psycholog s vlastní praxí. Jednoho dne k němu však zavítá zdrcená a utrápená mladá pacientka jménem Kristýna. Po té, co se doktorovi podaří je trochu uklidnit, vyzve jí k vyprávění, které se nakonec rozhodnou vydat knižně. Kristýna započíná vypovídat o svém osudu už od dětství, kde otec alkoholik bil nejen její matku, ale i jí. Po tom, co jí zneužil i sexuálně se stane rodinná tragédie, která Kristýnu odvrhne do dětského domova. Tam se poznává s mnoha dětmi v podobné situaci a nachází pochopení ve vychovatelce tetě Petře. Ta k ní přilne jako náhradní matka, to však Kristýnu nezadrží od toho, odejít v plnoletosti z dětského domova bez ukončeného gymnázia za svojí láskou - přítelem Jirkou. Brzy začíná kolo násilí, týrání a trápení znovu a ona neví jak z toho ven. Několikrát se pokusí z osidel Jirky dostat, nachází také pochopení ze strany jeho rodiny - především sestry Katky a jejich rodičů. Zda se jí podařilo ze začarovaného kruhu dostat, to si budete muset přečíst sami.



Hrůzné téma, kdy si člověk myslí, že ta holka je snad prokletá. Z bláta do louže a pořád do kola, střídají se horší okamžiky a ty světlejší. Jenže pořád máte pocit, že něco není v pořádku a očekáváte úder. Jak se pak asi musela cítit Kristýna, protože beru stále v úvahu povahu příběhu založenou na skutečných událostech. K tomu všemu si přičtěte neskutečnou čtivost příběhu samotného. Autor vše podává s takovou suverénností, že mu věříte do posledního slova a písmene. Musím však říct, že jsem v poslední době přečetla několik knih s podobnou tématikou (Naprostý cizinec, Ženu ani květinou ..., či třeba Srdceboly) a žádná z nich nebyla tak příjemně napsaná a čtivá. Ono celkově se vyjádřit o takto zaměřené knize jako o krásné je zvláštní a nepasuje mi to. Lepší je, že kniha byla výborná a dokonale napsaná.

Poslední dobou mám na výběr knih skutečně šťastnou ruku a tato nebyla výjimkou. Autor je zde zachycuje ty správné okamžiky, které jsou doplněny jakýmisi intermezzy, kde se odehrává "realita" - tedy sezení u psychologa, kdy Kristýna vypráví svůj příběh. Je to velmi lidské a působí to skutečně, na druhou stranu vás to ale nenutí dělat nepatřičné závěry. Pan Vavřík netlačí na pilu a nechává příběh plynout přirozeně. To je právě ten správný prostor pro vaše myšlenky a vytváření názorů.

Závěr byl plně k mé spokojenosti, což je také velkým plusem. Kniha neobsahuje žádné pravopisné chyby, je graficky a stylisticky velmi dobře zpracovaná, a při čtení lze zažít velkou škálu emocí. A to já od knih hlavně očekávám, že ve mně něco zanechá a bude na mě nějak působit. Kniha, kterou si neprožijete, nestojí za nic. Zde je však skvělá práce vidět od obálky po poslední stránku. Neskutečně povedené.

Formát je menší, jedná se ale o hardback (pevnou vazbu), což velmi oceňuji. Přeci jen se mi čtou lépe. Obálka je tematická a povedená, dokonce vystihuje i ponurou atmosféru, kterou budete zažívat při čtení. To díky formátu a rozsahu rychle utíká, stránky se jen míhají. Před autorem opravdu smekám a už se poohlížím po jeho dalších dílech.

Co mě neskutečně překvapilo - autor po mém hodnocení na Databázi knih - mne sám oslovil v soukromé zprávě s poděkováním, menším vysvětlením návaznosti knih a dalšími informacemi. Moc mě to potěšilo a nadchlo, přeci jen se mi to nestává každý den. Těšte se tedy i na další recenze knih Jana Vavříka.


Anotace
Jednoho dne zavítá do ordinace klinického psychologa Langmaiera mladá dívka Kristýna. Kristýna není jen obyčejná pacientka. Její příběh lékaře uchvacuje a motivuje ho k tomu, aby si vyřešil i své vztahy. Dívka byla psychicky a sexuálně zneužívána vlastním otcem. Dostává se do dětského domova, kde se spřátelí s vychovatelkou, která se stává její druhou mámou. Přítel, kvůli kterému se rozhodne opustit zázemí dětského domova, dívku rovněž týrá. Tím se hlavní hrdinka dostává do stejného kolotoče, který zažila ve svém dětství. Dokáže se vymanit z bludného kruhu?
Kniha byla inspirována skutečnými událostmi.

Kolotoč strachu


Moje hodnocení: Kniha je strhujícím příběhem, který skutečně zasáhne a chytí za srdce. Na konci však budete cítit úlevu a to je po drastickém vyprávění to nejdůležitější. Moc mě to bavilo, nemohla jsem se odtrhnout a prožila jsem s Kristýnou opravdu vše. Zapůsobila na mě dost silně a to je ten správný pozůstatek, který má kniha zanechat. Na příběh Kristýny jen tak nezapomenu a nevěřím, že někdo jiný ano. Skutečně je to výtečně podané a v celku to působí nenuceně, jakoby vám svůj příběh vyprávěla vaše kamarádka či známá. Rozhodně knihu doporučuji přečíst všema deseti a věřím, že se jen tak nenajde člověk, kterému by se to nelíbilo a nechytilo ho to za srdce tak, jako mě. Nemohu tedy jinak než dát 5 hvězdiček.




Žádné komentáře:

Okomentovat