"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

úterý 7. ledna 2020

Kouzelná skříňka pro Gwendy - Stephen King, Richard Chizmar

Vzhledem k událostem posledních týdnů a měsíců jsem neměla ani chvíli čas sepsat recenze přečtených knih. Teď se k tomu vracím, ale prosím o schovívavost. Je to přeci jen už delší dobu, co jsem knihy četla a tudíž dojmů a reakcí není tolik. Proto budu následujících pár recenzí lehce kratších a ne tak obsáhlých, jak jste zvyklí. Jakmile se dostanu na nulu, bude vše jako dřív. Děkuji za pochopení.

Název: Kouzelná skříňka pro Gwendy
Název v originále: Gwendy´s Button Box
Autor: Stephen King, Richard Chizmar
Překlad: Ivan Němeček
Rok vydání: 2018
Počet stran: 156
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
ISBN: 978-80-7593-019-4


Gwendy je malá holčička se zvláštním jménem míchající dohromady dvě známá jména - Gwen a Wendy. Poté, co potká neznámého muže, se jí změní život, dostane totiž kouzelnou skříňku, která ji dává sladkost, sem tam splní přání a občas dá i malý poklad. Za cenu toho, že skříňku bude střežit a nikomu ji neukáže. Gwendy svůj úkol plní svědomitě, avšak i skříňka ji samotnou změní, a to nejen z hlediska fyzické podoby. Je velmi složité ji opatrovat a dávat na ní pozor, přeci jen některá tlačítka jsou nebezpečná, hlavně v rukou zlých lidí. Skříňka sama žije vlastním životem a jednou dokonce pomůže i k hrůznému činu. Gwendy by se jí nejraději zbavila, nemůže ale, tíží jí břímě osudu světa.


Myslela jsem si, že kniha je románový horor, na což upozorňují weby i kniha samotná. Po otevření vás však napadne, že je to spíš kniha pro děti - sice ty starší, ale je. Písmo velké a doplněné o ilustrace. Obsahově úplně nevím, jak starému dítěti bych to dala do ruky. Pro mne to však byla jen milá jednohubka, co mi zpříjemňovala celý den cestování. Ona atmosféra je velmi proměnlivá, možná bych řekla až nestálá. Jako dítě Gwendy skříňku miluje, obdivuje a má ji možná trochu jako modlu na sladkosti. Čím více ona roste, roste i její respekt ke skříňce a její vlastní pochybnosti. Přeci jen je její vliv najednou viditelnější.

V celku je to však nádherný příběh o dívce s dobrým srdcem, která nepodléhá svodům a drží se ve svém důležitém úkolu. Nadchl mne a s přicházející zimou mi zapadl do mého rozpoložení. V knize je vyloženě cítit Kingova účast, jiný autor však dává všemu trochu jiný rozměr a rozhodně ne špatný. Čtivý text, jednoduchý a jemně plynoucí má ale i jiná úskalí. A to ty zlé a špatné lidské stránky. Bez toho by to určitě nešlo, více než horor mi to připomíná pohádku / povídku. Novou, originální a dokonce i s poučením na konci.

Je to rozsahově "krátké", ale naplněné dějem. Na opravdu malém počtu stran, navíc s velkými písmeny, se toho děje docela dost. Nudit se nebudete. Styl vyprávění neurazí, nedělalo mi problém se orientovat a myslím, že toto je přesně ten případ, kdy i překladatel má svůj podíl na příjemnosti knihy. Chce to však nemít přehnané Kingovské nároky, ty tato kniha nemá šanci splnit.

Anotace
Kouzelná skříňka pro Gwendy je dalším Kingovým dílem situovaným do fiktivního maineského městečka Castle Rock. Tentokrát se však, na rozdíl od těch ostatních, jedná o poměrně krátkou novelu, napsanou navíc ve spolupráci s Richardem Chizmarem. Na začátku příběhu je Gwendy 12 let. Je to bystrá holčička, která má problémy s nadváhou, s nimiž se dokáže svou vůlí a kázní vypořádat. Jednoho dne ji v parku osloví záhadný černě oděný muž, který jí z neznámých důvodů dá jedinečný a nebezpečný dárek - kouzelnou skříňku s páčkami a různobarevnými tlačítky. Stisknutím páček skříňka vydává buď vzácné stříbrné dolary, nebo nesmírně chutné čokoládičky. Barevná tlačítka jsou destruktivní a symbolizují jednotlivé světadíly, jejichž případné zničení je teď plně v moci Gwendy. Ta postupně začíná chápat, jakou s dárkem převzala zodpovědnost...

Kouzelná skříňka pro Gwendy


Moje hodnocení: Věděla jsem, do čeho jdu a tím pádem nebyla zklamaná. Nečekejte další Kingův horor plný tajemna a hororových prvků. Ty zde nenajdete, ale najdete něco magického a velmi příjemného. Jako vsuvka mezi náročnější knihy je to dokonalé. Navíc skutečně spíš jednohubka. Možná kdyby se povídka rozvedla a natáhla, ale to už by byl prakticky jiný příběh. Mne kniha rozhodně neurazila, spíš se mi trefila do rozpoložení a měla jsem z ní radost. Na plný počet bodů to však není, je to přeci jen kratší povídka, i když od hororového velikána. Dávám 4 hvězdičky a doporučuji všem, kdo by chtěli poznat mistra Kinga i z jiné stránky. Budete mile překvapení.

Žádné komentáře:

Okomentovat