"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

úterý 28. ledna 2020

Celozrnné medové perníčky

I když už je chvíli po Vánocích, ráda bych se podělila o recept na ty nejlepší perníčky, které jsem kdy upekla. Je to slátanina několika receptů z internetu po pár letech vychytaná k dokonalosti. Poslední prázdniny navíc obohacena o celozrnnou žitnou a špaldovou mouku. Nikdo to nepoznal ani po chuti ani po vzhledu, za což asi trochu může kakao. Avšak snědly se do posledního a byly nádherně měkké. Kdyby nepotřebovaly tu dobu na uležení a změknutí, asi bych je pekla častěji i během roku. Nechtěla jsem si přidávat navíc zbytečný cukr, protože jsem nenašla rozumný recept na bílkovou polevu bez bílého cukru, a tak jsem polovinu pro mne nechala nezdobenou a polovinu nazdobila klasicky bílkovou polevou pro rodinu. I bez polevy byly ale medové, chutné, měkké a až moc dobré. Zmizely nejrychleji. Zkuste a uvidíte.

Budete potřebovat:
  • 200g celozrnné žitné mouky
  • 200g celozrnné špaldové mouky
  • 50g mletých vlašských ořechů
  • 2 vejce do těsta + 1 na potírání horkých ořechů - všechny velikost L
  • 80g medu
  • 50g másla
  • 100g panely nebo kokosového cukru
  • 15g perníkového koření
  • 1 lžíce kakaa
  • 1 lžička citronové kůry a pár kapek citronové šťávy
  • 5g jedlé sody

Postup:

Nejprve dejte do zadělávací mísy veškeré suché suroviny a pečlivě promíchejte.

V jiné misce či velkém hrnku nechte např. na topení povolit máslo spolu s medem (neradím dávat do mikrovlnky) a vyndejte si i vejce, aby měla pokojovou teplotu.

Přidejte med, máslo i vejce do zadělávací mísy a zpracujte kompaktní hladké těsto. Je to první těsto, co se mi po pečlivém propracování nelepilo ani nedrolilo.

Dejte ho na dva dny do lednice odpočívat, nemusí být přímo 48 hodin. Já zadělávala v pátek večer a pekla v neděli po obědě.

Vyndejte těsto z lednice, vyválejte asi 3-4 mm vysoké pláty, vykrajujte vámi zvolené tvary, dávejte na plech s pečícím papírem a pečte v troubě 6 - 7 minut na 175°C.

Ihned po vytažení z trouby potírejte rozšlehaným vejcem. Nejlépe se mi osvědčil kosmetický štěteček s delšími chloupky (nový a i tak pečlivě vydezinfikovaný). Díky vejci se budou perníčky krásně lesknout.

Dejte do papírové krabice a nechte minimálně 14 dnů odpočívat, aby změkly. Já nechávám 3 týdny a jsou jako dort.

Můžete zdobit klasickou bílkovou polevou.

Žádné komentáře:

Okomentovat