"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

čtvrtek 12. března 2020

Přečteno za únor 2020

Měsíc se s měsícem sešel a máme tu nové "Přečteno za ....". Tento měsíc byl plodný a to především díky jarním prázdninám, na které jsem se tak moc těšila. V pondělí jsem sice do práce musela, ale pak jsem si udělala hezký den tím, že jsem jela navštívit rodiče. Od úterka jsem se však plně věnovala odpočinku, čtení, blogu, vaření, pečení a mnoha dalším věcem. Každopádně díky tomu jsem měla jednu knížku plus mínus na jeden až dva dny. Což je skvělé, protože jsem si dohnala restíky. A kolik jsem toho stihla, co jsem přečetla a jak se mi to líbilo? Pojďme se na to podívat.


RIVALKA - Charlotte Duckworth

Rivalka

Název: Rivalka
Název v originále: The Rival
Autor:Charlotte Duckworth
Překlad: Jiřina Stárková
Rok vydání: 2019
Počet stran: 320
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-3911-7

Průměr, to je asi slovo, které pro mne vystihuje přesně tuto knihu. Od začátku ploché a plytké vyprávění bez nějakých wow částí, případně napětí či něčeho čehokoliv jiného. Jediné, co příběhu dávalo lehce na atraktivitě, je prolínání minulosti, budoucnosti a vyprávění z pohledu dvou hlavních hrdinek. Nesedla mi vyloženě ani jedna, obě měli své kostlivce ve skříni, ale byly až moc neuvěřitelné. Ash možná o kus víc, ale Helena mi byla asi o trochu sympatičtější. A Jack mi tedy nesedl vůbec. Nevím, čím to je, protože s postavami se obvykle sžívám dobře. Rozuzlení leccos vysvětlilo, ale můj náhled to ani zpětně nijak moc nezměnilo. Je to škoda, protože dle anotace mne kniha nadchla. Po dočtení jsem však zklamaná.
Moje hodnocení: 



DÍVKA Z INKOUSTU A HVĚZD - Kiran Millwood Hargrave

Dívka z inkoustu a hvězd

Název: Dívka z inkoustu a hvězd
Název v originále: The Girl of Ink and Stars
Autor: Kiran Millwood Hargrave
Překlad: Kryštof Herold
Rok vydání: 2017
Počet stran: 228
Nakladatelství: Fragment
ISBN: 978-80-253-3429-4

První jsem četla Až přejde zima a ta byla hezká. Tato kniha je však o mnoho lepší. Přeci jen to kouzlo map a dobrodružství. Asi uprostřed jsem v příběhu začala vidět hrozbu sopečného výbuchu, ale Arinta a další legendy mi ji vymazaly. Bylo to sice krátké čtení, ale napínavé, čtivé a poutavé. Jsem už dávno mimo cílovou skupinu, ale i tak to stálo za to. Budu knihu určitě doporučovat dětem ve škole jako četbu, protože na tak krátký rozsah je to plné akce. Není tam žádný dlouhý a nudný úvod, prostě rovnýma nohama do akce. Postavy nejsou nijak extra propracované, ale to čtenář nemůže ani očekávat, Isa mi však přirostla. Konec smutnější, než bych čekala, o to však překvapivější. Moc pěkná oddechovka.
Moje hodnocení: 



DO TMY - Anna Bolavá

Do tmy

Název: Do tmy
Autor: Anna Bolavá
Rok vydání: 2015
Počet stran: 232
Nakladatelství: Odeon
ISBN: 978-80-207-1622-4

Zvláštní, neskutečně zvláštní. Výpověď a zaznamenané myšlenky nemocné Anny, se kterou se život nemazlil. Je sama, má jen své byliny, kterým věnuje veškerou svou energii a sílu. Není hlavní sledovat, v jak dlouhém časovém horizontu se kniha pohybuje, je totiž spíše abstraktní, konkrétních informací je málo. Převažují popisy sběru a sušení bylin, bolesti, ran a přijímání počasí. Jakoby Anna byla víla a chtěla splynout s přírodou. I přesto je kniha neskutečně čtivá a silná. Nedokázala jsem hlavní hrdinku skoro vůbec pochopit, přesto mi přirostla k srdci. Ostatní lidé mi byli protivní a asi jen proto, jak se k Anně chovali. Konkrétní odpovědi na nevyřčené otázky tu také nehledejte, spíše možná v sobě. Těším se na druhý díl, třeba v něm najdu něco dalšího. Autorka je mistrnou vypravěčkou.
Moje hodnocení: 



KE DNU - Anna Bolavá

Ke dnu

Název: Ke dnu
Autor: Anna Bolavá
Rok vydání: 2017
Počet stran: 288
Nakladatelství: Odeon
ISBN: 978-80-207-1758-0

Netušila jsem úplně, že je to jen volné pokračování knihy Do tmy. Myslela jsem si, že navazuje úzce a přímo na Annin příběh, že se dozvím více o jejím osudu, ale ne. Jsou tu úplně nové postavy s novými problémy, démony a vlastními životy. Oproti první knize je tato v mnoha věcech pochopitelnější a konkrétnější. Na druhou stranu stejně jako v prvním díle byl lehký náznak nadpřirozena (víla), i zde si ho autorka neodpustila (vodník). Ani tady nebylo mnoho věcí vysvětleno a objasněno, celkově byla však kniha mnohem čtivější a poutavější. Postavy byly pochopitelnější a lépe se mi s nimi navazoval vztah, navíc i ve vyprávění děje se postavy střídaly, to dodalo příběhu na atraktivitě a více mne to bavilo. Autorka je skutečně skvělá vypravěčka a i styl jejího psaní je originální.
Moje hodnocení: 



NEVÍTANÝ HOST - Shari Lapena

Nevítaný host

Název: Nevítaný host
Název v originále: An Unwanted Guest
Autor: Shari Lapena
Překlad: Jana Kunová
Rok vydání: 2019
Počet stran: 256
Nakladatelství: Kalibr
ISBN: 978-80-7617-686-7

Opět úžasná kniha. Musím říct, že jsem se nechala malinko unést už dopředu tím srovnáváním s Agathou Christie a její detektivkou Deset malých černoušků. Vnímala jsem od začátku veškeré náznaky, přesto jsem neměla ani páru, kdo je vrah, o motivu nemluvě. Rozuzlení až na posledních pár stránkách tomu dodává mnohem více napětí a akce. Ledová bouře a hotel na konci světa bez signálu či jiného spojení, navíc s výpadkem elektřiny. Postavy velmi charismatické a celkově skvěle vykreslené, jednoduše zapamatovatelné a přesto tajemné. Každý má svá tajemství. V příběhu jsem se nenudila ani chvíli a střídání vyprávění postav zde působilo neskutečně uvolněně a příjemně. Nádherná kniha s perfektní detektivní zápletkou a úžasně čtivým dějem. Skvělé dílo autorky.
Moje hodnocení: 



JÁ JSEM HLAD - Petra Dvořáková

Já jsem hlad

Název: Já jsem hlad
Autor: Petra Dvořáková
Rok vydání: 2009
Počet stran: 144
Nakladatelství: Host
ISBN: 978-80-7294-318-0

Četla jsem již mnoho knih o mentální anorexii, tato je však nejhlubší z nich. Výpověď hlavní hrdinky obsahuje nejen její dětství, dospívání, cestu víry, manželství, nemoc dítěte, problémy s manželem, ale zároveň s tím je čtenáři podáván ten nejhlubší obraz její duše. Myšlenky, vše co vedlo k utváření nemoci, její stoupající i klesající období, problémy nutné k řešení i vnímání sebe samé a vlastní ženskosti. Vše je zaobalené, místy lehce chaotické a občas jsem se musela vrátit o odstavec zpět, abych správně pochopila. Kniha není úplně snadná na čtení a to nejen kvůli tématu. Chvílemi se mi chtělo křičet, ať se sakra vzpamatuje, v ten okamžik mi vyvstalo v hlavě to slovo "nemoc". Nemohla za to a ta bezmoc, která následovala.... Velmi silný zážitek, ne však úplně tak dokonalý, jak jsem si představovala. Autorka je skvělá, ale znám lepší české autory, kteří dokáží i hrůzné a tragické téma napsat poutavější, čtivější a zapamatovatelnější. Například Jan Vavřík.
Moje hodnocení:



TMA - Jozef Karika

Tma

Název: Tma
Název v originále: Tma
Autor: Jozef Karika
Překlad: Jiří Popiolek
Rok vydání: 2018
Počet stran: 208
Nakladatelství: Argo
ISBN: 978-80-257-2673-0

Dlouho jsem se přemlouvala k tomu, abych se pustila do nějaké knihy oceňovaného slovenského autora Josefa Kariky. Až při rozečtení této knihy mi došlo, že jsem začala nejslabším článkem. Poznala jsem to celkem brzy. Nemohla jsem se začíst, vše mi přišlo až moc absurdní a asi v polovině knihy mi to už hlava nebrala. Příhody i osudy hlavního hrdiny mi vůbec nepřipadaly logické, bez jakékoliv tendence k vývoji, opakující se a k tomu ještě ta jeho na oko nezdolná statečnost doplněná neustálým místy až fňukáním. Situaci vždy rozřešil náhodou na poslední chvíli, kdy mu docvakly souvislosti. Přiznávám však, že atmosféra byla děsivá a hezky vykreslená. Chvíle hrůzy by se daly spočítat na prstech jedné ruky, o to ale byly silnější. A závěr mi na moment vzal dech, rozřešení mi vzalo vítr z plachet, opravdu silný konec. Proto dávám 3 hvězdičky, bez něj by to bylo méně. Nechci však na jeho knihy zanevřít a určitě si přečtu Trhlinu i Strach.
Moje hodnocení: 



ŘVI POTICHU, BRÁCHO - Ivona Březinová

Řvi potichu, brácho

Název: Řvi potichu, brácho
Autor: Ivona Březinová
Rok vydání: 2016
Počet stran: 208
Nakladatelství: Albatros
ISBN: 978-80-00-04322-7

Neskutečná kniha. Jelikož i ve škole, kde pracuji, jsou děti s lehkým mentálním postižením, tuto knihu jsem uvítala jako náhled do života lidí a dětí, jejichž svět, my běžní lidé, nemůžeme pochopit. A svět Pamely, Jeremiáše, jejich maminky i blízkých osob mne zcela pohltil. Nemohla jsem se odtrhnout a snažila se vstřebat, co se tam děje. Úžasně čtivý děj, vhodný i pro mladší čtenáře, velmi přímý a jednoduchý styl vyprávění. Je to velmi silná kniha upozorňující na téma, které je nyní hodně probírané a řešené. Doporučuji ji všem, kteří by se chtěli dostat hlouběji v této problematice a nečerpat jen z vědeckých zdrojů. Knihu schválili i odborníci zabývající se autismem a poruchami autistického spektra. Autorka je skvělá vypravěčka, zde se ale dle mého názoru překonala.
Moje hodnocení: 



VĚŘ MI - J.P. Delaney

Věř mi

Název: Věř mi
Název v originále: Believe Me
Autor: J.P. Delaney
Překlad: Milena Pellarová
Rok vydání: 2018
Počet stran: 344
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-3708-3

Četla jsem Ta přede mnou a nebylo to úplně úžasné. Proto jsem u této knihy neměla velká očekávání. Ale o to větší bylo mé překvapení při dočtení. Celou knihu jsem neměla ponětí, co je pravda a co jen jako. Hlavní hrdinka je skvělá herečka, ale i bytost s emocemi. Musím říct, že jsem se sice občas ztrácela, na druhou stranu to v případě této knihy nebylo vůbec na škodu. Autor čtenáře drží v napětí od začátku do konce a i když jsem tušila, kdo je vrah, váhala jsem a názory měnila. Chvíli se děj vyvíjel na jednu stranu, po pár stránkách zase naopak. Konec pro mne naprosto nečekaný, rozuzlení a vysvětlení až na posledních pár stránkách, takže napětí až do konce. Postavy ty hlavní skvěle vyprofilované, zbylé jsou trochu ploché. Bylo to velmi čtivé, skvěle jazykově zpracované, text hezky graficky upravený, příběh napínavý a nemělo to žádná hluchá či nudná místa. Avšak kvalit strhujících thrillerů to nedosahuje, nadprůměr je to určitě. Jsem ráda, že jsem knize dala šanci, byla by škoda se jí vyhnout.
Moje hodnocení:



DÍVKA, KTERÁ UPÍJELA MĚSÍC - Kelly Barnhill

Dívka, která upíjela měsíc

Název: Dívka, která upíjela měsíc
Název v originále: The Girl Who Drank the Moon
Autor: Kelly Barnhill
Překlad: Barbora Punge Puchalská
Rok vydání: 2018
Počet stran: 336
Nakladatelství: Argo
ISBN: 978-80-257-2399-9

Úžasná pohádka, kouzelný svět plný čarodějnic, draků, netvorů a kouzel. Prostředí je krásně vykreslené, lehce pochopitelné a snadno se v něm orientuje. I když v druhé půlce příběhu se mi už čarodějnice malinko motaly. Zamilovala jsem si Lunu, Xan, Glerka i Fyriana. Na druhou stranu jsou tu i negativní postavy, které čtenář pozná na první pohled, ty se mi jmenovat nechce. Nápad na příběh je to úžasný, dítě napojené měsíčním svitem získá kouzelnou moc a je vychováno hodnou čarodějnicí. Kouzla, která jsou tam popsaná odkazují na přírodu více než na magii, i když v tomhle ohledu je kniha sama kouzelná, nechává nás vše vidět vlastníma očima, jen nás vede. Má velkou hloubku co se týká podněcování vlastní fantazie a nahlédnutí do vlastního nitra. Sopka pro mne znamenala nový čistý začátek. To největší kouzlo spatřuji ve vazbě matky na dítě, zde znázorněné bláznivou ženou, která se nikdy nevzdala naděje na shledání se svou dcerou. Je to čtivé, napínavé, veselé i dojemné, smutné i silné a dokonce směšné a zároveň k pláči. Je tam úplně vše, trochu mi to připomíná Malého prince spojeného s Voláním netvora (Patrick Ness), nádherná kniha a i když mi bude skoro třicet, nemohla jsem se odtrhnout. Skvělý zážitek.
Moje hodnocení: 



KŘÍĎÁK - C.J. Tudor

Kříďák

Název: Kříďák
Název v originále: The Chalk Man
Autor: C. J. Tudor
Překlad: Jana Kunová
Rok vydání: 2018
Počet stran: 319
Nakladatelství: Kalibr
ISBN: 978-80-7549-997-4

Nejsem vůbec nadšená, čekala jsem trochu více napětí. Detektivka to definicí je, ale suchá, s jednoduchou "americkou" zápletkou a trochou tajemna. Ne že by nebyla čtivá, to docela je, ale obsah není úplně skvělý. Postavy byly povětšinou ploché, vývoj předvídatelný a celý příběh chvílemi předimenzovaný. Nikdo nevěřil nikomu, vše souviselo se vším a tak to v celku působilo na jednu stranu složitě a zamotaně, na druhou ale přehnaně až nereálně. Tolik "špatných" rozhodnutí na velmi úzký okruh lidí. Stylem však velmi příjemné, bez velkého množství chyb, celkem čtivé a příjemné. Jen úplný závěr ohledně nálezu hlavy mne překvapil a to jsem něco podobného očekávala. Přečetla jsem si to, nelituji, ale ani se mi to nijak extra nelíbilo, klasický průměr. Uvidíme, možná v budoucnu dám možnost i dalším knihám této autorky, 3 hvězdičky jako průměr a originalitu některých prvků.
Moje hodnocení: 



Vzala jsem to sice zeširoka a zvládla na můj vkus docela dost knih, ale zase to bylo rozmanité. Je tam thriller, detektivka, nějaká ta emočně náročnější literatura, krásné romány a nakonec i něco jako pohádky. Musím říct, že ani jedna z těch knih mne vyloženě nenaštvala, stále se držím svého dobrého výběru a důvěřuji mu. Zatím mne nezklamal a jsem za to moc ráda. I když Kříďáka jsem dočítala 1.3.2020, tak jsem ho zařadila do měsíce února - kde jsem přeci jen zvládla jeho větší část.

Četli jste některou z těchto knih? Sdílíte můj názor, nebo máte jiný? Budu ráda, když se o něj v komentářích podělíte, protože jiný náhled na věc vždy rozšíří obzory a mnohokrát se mi stalo, že jsem s někým jiným nějakou věc pochopila naprosto rozdílně a pak to hrálo velkou roli ve vnímání celého příběhu.

Mějte se krásně,
LazyCat

Žádné komentáře:

Okomentovat