"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 4. listopadu 2019

Manželé odvedle - Shari Lapena

Nedávno vyšla nová kniha od Shari Lapeny a to Nevídaný host. Když jsem na Instagramu Knižního klubu četla a poslouchala názory na ní, kor když jí začali přirovnávat k Agathe Christie, musela jsem si něco od ní přečíst. (Agathu Christie miluju. - pozn. autorky) A jelikož jsem věděla, že napsala už dvě knihy, právě Manželé odvedle a Někdo cizí v domě, chtěla jsem si je pořídit dříve než Nevítaného hosta, abych se s autorkou pořádně seznámila. K tomu mi dopomohla akce 3 + 1 zdarma v Luxoru, kde byly obě její předchozí knihy. A hned jsem se pustila do první z nich - Manželé odvedle.

Název: Manželé odvedle
Název v originále: The Couple Next Door
Autor: Shari Lapena
Překlad: Jana Kunová
Rok vydání: 2017
Počet stran: 272
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-5724-2



Anne a Marco - obyčejní manželé s malým miminkem, chystající se na večírek k sousedům. Bohužel jim ale vypadne hlídání, a protože sousedka Cynthia vyloženě nechtěla na večírku děti, domluví se, že u malé Cory nechají elektronickou chůvičku a budou jí chodit každou půlhodinu kontrolovat. A při kontrolách se budou střídat. Večírek se blíží ke konci, vše probíhá v pořádku, až na Marcovo flirtování se Cynthií. Když však dorazí domů později, než kdyby ji šli ještě jednou zkontrolovat, vpředu jsou otevřené dveře a Cora je pryč. Okamžitě volají policii a započíná vyšetřování, všichni jsou podezřelí. Anne je na zhroucení, měla psychické problémy, a tudíž ji mohla nechtěně zabít, Marco má potíže ve firmě, Anniny rodiče nenávidí Marca, mají však opravdu velký majetek. Podezřelý jsou všichni a vlastně nikdo, navíc se neozývají ani potencionální únosci a tudíž vystupují do popředí obavy, že o peníze nešlo a Cora je mrtvá. Dostanou rodiče svou holčičku zpět?



První, co bych ráda zdůraznila, je prezentace knihy. Na první pohled vidíte z obálky, že získala označení edice Světový bestseller. Mnoho lidí v recenzích a komentářích řeší, jak může tato kniha získat hodnocení, když je tolik lepších. Jde o to, že daná edice nekontroluje kvalitu knihy, to ani úplně moc nejde - každému se líbí něco jiného. Zde jde o označení knihy, která se v zahraničí velmi dobře a rychle prodávala a tudíž je předpoklad, že tomu tak bude i u nás. Bestseller = best (nejlépe) seller (prodávající) = volný překlad = nejlépe se prodávající. Jen pro okraj, protože zrovna tuto edici mnoho lidí vnímá úplně špatně. A nyní ke knize samotné.

Od začátku jste vrženi do problému klasického manželského páru, poté co jim však zmizí miminko, se vše zvrtává do jiných hlubin. Neříkám, že je tam popsáno nějaké velké nepochopení či je to nadnesené. Nikdo nevím, jak bychom se v podobné situaci zachovali, místy je to ale malinko moc. Ve chvíli, kdy se do vyšetřování zapojuje komisař Rasbach, máme i další pohled zvenku. Jak jsem nakousla, příběh je vyprávěn z pohledu více osob - Anne, Marca a komisaře Rasbacha. Ono hlavně díky tomu se dozvídáme velké zvraty, při kterých nám začne padat brada. Opravdu nečekané. A není jich v příběhu zrovna málo.

Příběh je vyprávěn plynule s občasným překvapením a já zpočátku čekala opravdu něco jiného. Napínavý příběh, od kterého se nebudu moct odtrhnout, pomalé odhalování směřující k rozuzlení. Mé představy se však nenaplnily zcela. Kniha je rozhodně napínavá, protože už jen samostatná situace je tak moc originální, že by to asi ani jinak nešlo. Odhalování bylo postupné a uvolněné, nic násilného, občasné překvapení velmi nečekané a o to příjemnější. Čtenář má pocit, že už tomu přichází na kloub a najednou ne - zvrat a jste na začátku. Během čtení vám mozkové závity pojednou na hodně rychlé otáčky, ale nic moc to nezmění. Měla jsem strach, že mě to začne nudit, ale nestalo se. Sice jsem neměla problém knihu odložit, ale zase jsem se těšila, až se k ní vrátím.

Autorka si dokázala mou pozornost udržet, myšlenky mi neběhaly jinam a opravdu jsem byla vtažena silně do děje. Závěr byl stejný jako celá kniha - nečekaný a velmi překvapivý. I když jsem to nakonec mohla tušit, že to nebude nijak odbyto. Vše zodpovězeno, žádné tajnosti ani otevřený konec, pro mě dokonalé, i když ne dle mých představ. Mám ráda úplně šťastné konce.

Thrillery a detektivky mám celkem ráda, je to jeden z mých top žánrů, bohužel v tomhle kontextu je kniha Manželé odvedle docela podprůměr. Co ale Shari Lapena nenahnala zde, vynahradila čtenářům ve zvratech, popisech a emocích hlavních postav. Zde je zase o mnoho kroků napřed, je vidět, že je talentovaná a psát skutečně umí. Stejně jako překladatelka nám to naservírovala úplně nádherně. Už se moc těším na další knihy této autorky, mám doma Někdo cizí v domě a uvažuji nad zakoupením Nevítaného hosta - přeci jen ta podobnost s Agathou Christie.


Anotace

Vaše sousedka nechce, abyste vzali své šestiměsíční dítě na slavnostní večeři. Nic osobního, ale rušilo by pláčem. Váš manžel prohlásí, že to nevadí. Bydlíme přece hned vedle. Zapneme dětskou chůvičku a každou půl hodinu ho přijdeme zkontrolovat.
Vaše dcerka spala, když jste ji viděli naposledy. Teď stoupáte po schodech do svého mrtvolně tichého domu a vaše nejhorší noční můry se naplnily. Je pryč.
Nikdy předtím u vás nebyla policie. Teď prohlížejí celý váš dům a kdoví, co tam všechno najdou…

Manželé odvedle


Moje hodnocení: Hodnocení je pro mě trochu rozporuplné, protože podprůměrnost v daném žánru mě mrzí. Ve stylu a jazyku psaní mě to však docela okouzlilo. Je to čtivé, napínavé a plné zvratů - přesně jak má thriller být. Škoda těch nepochopitelných postojů a místy i chování postav. Když to shrnu, vychází mi to na hezké 4 hvězdičky. Určitě se ke knize asi vracet nebudu, ale další autorčiny počiny mám v plánu okusit už brzy. Pro oddechové napínavé čtení je to ideální a doporučuji. Pokud jste ale na thrillery zmlsaní a máte náročnější nároky, raději se knize vyhněte.



2 komentáře:

  1. Tuhle knihu jsem si chtěla koupit a váhala jsem a nakonec nekoupila a teď zase nevím ...a já už bych to téma zmizení miminka asi špatně nesla..a ještě konec není šťastný, to bych asi pak nespala a to mi nešťastné konce nevadí ale teď je hůř nesu

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: U tebe úplně nevím, jestli je kniha vhodná. Ono já děti zatím nemám, takže ten stres a vžití se do hlavní postavy nebyl takový. Budu teď číst Někdo cizí v domě, další knihu od Shari Lapeny, třeba bude lepší

    OdpovědětVymazat