"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 21. října 2019

Boss Babiš - Jaroslav Kmenta

Zde jsem malinko na vážkách, jak tuto knihu zhodnotit. Je to totiž první kniha po několika letech, kterou jsem nedočetla. Měla jsem ji rozečtenou od června do října tohoto roku, a přesto jsem se nedostala za 150 stran. Pokusím se tedy zhodnotit knihu jak v celku, jak na mě působila a poté jen tu část, kterou jsem přečetla. Dle dalších hodnocení však pochybuji, že by se po přečtení dalších stran kniha výrazně zlepšila, že by mě začala bavit.

Název: Boss Babiš
Autor: Jaroslav Kmenta
Rok vydání: 2017
Počet stran: 352
Nakladatelství: JKM - Jaroslav Kmenta
ISBN: 978-80-87569-32-0


Žurnalista Jaroslav Kmenta se do bádání o panu Babišovi pustil skutečně s vervou, protože jeho vyprávění začíná u kořenů jeho rodiny. Zabývá se jeho otce, bratrem a jejich napojením na Komunistickou stranu. Poté je jeho pozornost zaměřena na získání Agrofertu, avšak v jiné podobě, než ho známe dnes. Ani to však nejspíš nebylo úplně čisté. Dále se autor věnoval napojení osoby pana Babiše na různé přední politiky, tok jejich peněz a podporu "tomu, u koho je to zrovna výhodné s nadějí na dobré vyhlídky".

Nemůžu říct, že by kniha byla vyloženě nudnou záležitostí. Některé aspekty knihy mne velmi překvapily, je přeci neskutečné, že pokud je to pravda, zavírají se nad tím oči a dává se důvěra lidu v tuto osobu. Nikdy jsem nebyla vyloženě zastánkyní ani odpůrkyní pana Babiše, spíš šel tak nějak mimo mne. Věci, které se v knize píšou, však nemohou souviset s dobrým člověkem. Ono já věřím, že žádný člověk, který se pustí takhle strmě vzhůru v politice, není dobrodinec na způsob Matky Terezy.

O tom, co se v knize píše, se nechci moc rozepisovat, nemám pro autorovo tvrzení žádné důkazy. Pan Kmenta však až příliš často zabředává do oblasti "kdyby, co by, mohlo by" a podobně. To ve mne žádnou velkou důvěru nevkládá, i přesto, že by to tak mohlo opravdu být. Avšak pokud je alespoň malá část z toho pravda, naletěl celý národ na "pijavici", které se nám nejspíš nepodaří jen tak zbavit. Každopádně já si svůj obrázek udělala a nehodlám to cpát nikomu jinému. Pokud si obrázek chcete udělat sami, hledejte informace, přečtěte si knihy obou stran a uvidíte.

Autor je žurnalista, tudíž je jasné, že pracovat s naším jazykem opravdu umí. Nenašla jsem tam nic, co by mě vyloženě iritovalo. Ale výčet toho, kdo s kým co a jak. To se za chvíli přejí. Navíc jsem se do dospělosti o politiku vůbec nezajímala, a tudíž jsou mi některá jména dosti cizí. Začala jsem se brzy ztrácet, musela se vracet, abych pochopila užší souvislosti a ty vzdálenější a skrytější mi prostě asi unikaly. A nepomohlo ani neustálé omílání dokola.

Autor si knihu vydal ve vlastním nakladatelství, což u tohoto zaměření není úplně obvyklé. I to může něco ukazovat na celkovou kvalitu knihy. Myslím, že osoba pana Babiše je dnes silně kontroverzní a je možné, že se pan Kmenta chtěl pouze přiživit na popularitě - ať pozitivní či negativní. Obrázek, který to o panu premiérovi vytváří, není moc hezký. Nemám k tomu asi co více dodat. Je to náročnější kniha, ale dalo se to čekat vzhledem k tomu, že je to literatura faktu spojená s politologií.

Anotace
Boss Babiš je reportážní kniha o temném světě miliardáře a politika Andreje Babiše. Shrnuje, v čem je oligarcha Babiš nebezpečný, jak zbohatl, s kým se zapletl a co všechno ještě tají. Popisuje nejen jeho skutečný podnikatelský zrod a nemilosrdné praktiky v byznysu, ale přibližuje i jeho roli ve polosvětě kolem kmotrů Františka Mrázka, Tomáše Pitra či Radovana Krejčíře. Kniha je zčásti postavená na reportážích časopisu Reportér. Přináší však celou řadu novinek a dosud nepublikovaných informací, které tvoří zatím nejucelenější obraz oligarchy Babiše.



Moje hodnocení: Nemohu říct nic moc negativního na jazykové schopnosti autora, zde je skutečně silný v kramflecích. Léta v žurnalistice jsou vidět. Naopak ale neumí moc pracovat s fakty, míchá jedno přes druhé bez zjevných souvislostí, za pár stránek přehršel jmen a titulů zapomenete a najednou si to máte dát dohromady. Vracení se a vyhledávání informací při čtení je nutné. Občas je to jedním slovem chaos, i když docela hezky napsaný. Já jsem knihu nedočetla a vracet se k ní určitě nebudu (i přesto, že jsem chronický dočítač a z nedočtené knihy mě svrbí mozek). Emoce negativního rázu vůči panu Babišovi jsou z autora taktéž silně cítit. Knihu rozhodně nemohu doporučit, za necelou polovinu, kterou jsem přečetla, dávám hodnocení 3 hvězdiček - za práci s jazykem. Více bohužel nedám, a možná, kdybych dočetla, tak hodnotím ještě méně.




2 komentáře:

  1. Já už takovýhle věci nečtu, mám z toho deprese. V případě Babiše si myslím, že realita je daleko horší než Kmenta popisuje...

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Bohužel asi je to tak. Ono já také nečtu podobné knihy, ale zde jsem udělala výjimku a chtěla se něco dozvědět. Nevyšlo to, nemám na to mozkové buňky prostě. Příště se prostě podobné tématice raději vyhnu.

    OdpovědětVymazat