"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 2. září 2019

Mapa dní - Ransom Riggs

Nemohla jsem se dočkat, až vyjde čtvrtý díl Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. První tři díly se mi moc líbily a tak jakmile jsem se dozvěděla, že bude pokračování, byla jsem moc natěšená, až ji budu držet v ruce. A i když mi chvilku ležela v knihovně a čekala, už jsem to nemohla vydržet a pustila se do ní. A bylo to zklamání nebo ne?

Název: Mapa dní
Název v originále: A Map Of Days
Autor: Ransom Riggs
Překlad: Bronislava Grygová
Rok vydání: 2019
Počet stran: 504
Nakladatelství: Jota
ISBN: 978-80-7565-488-5


Jacobovi se skutečně nezdál žádný praštěný sen, jeho podivní přátelé byli opravdu v Americe a zachránily ho od pobytu v blázinci, kam ho rodiče chtěli odvézt. Jenže tím další patálie začínají. Jeho rodiče uspí práškem Matka Prach, ale to nemůže trvat věčně, musí vyřešit jak to udělat a co bude dál. S Emmou je vztah stejný jako ve smyčkách či při bojí o Ďáblův Akr. Slečna Peregrinová Jacoba požádá, aby se ujal modernizace všech členů společenství, protože v moderním světě zatím nejsou schopní fungovat. Vše je udivuje a považují to za magii - samozřejmě, když žili ve smyčce asi sto let staré. Navíc se vypraví do Akru, kde se však z Jacoba a jeho přátel stali něco jako hrdinní zachránci. Především Jacoba všichni poznávají, chtějí autogramy a děkují mu. S tím se on však těžko srovnává, je tu však jedna věc, kterou by rád pochopil. Život jeho dědy - lovce netvorů zatím skrývá spoustu tajemství a skříňku otevřou tím, že při cestě do nákupního centra Jacob náhodou odbočí špatně a dostanou se před Abeův dům. I ostatní chtějí dům prozkoumat a při tom objeví kryt s jeho deníkem. Chtějí se zkontaktovat s jeho spolupracovníkem zvaným H. A tím začíná mise po celých Spojených státech, kde se budou muset protlouct smyčkami, zkouškami, minulostí i přítomností až do bodu, kdy jim opět půjde o život. Jak z toho vybruslí a jak se jim podaří dostat zpět domů?




Příběh skutečně přesně na minutu navazuje tam, kde Knihovna duší končí, což mě neskutečně potěšilo. Mám ráda, když série navazuje bez hluchých míst a nevysvětlených otázek. Od začátku jsem se do příběhu ponořila a neskutečně mě to bavilo. Odkrývat útrapy a záhady jejich životů a po vydání se na cestu po USA bylo úžasné dobrodružství a moc mě to chytilo. Můj strach z kvality navazujícího dílu se rozplynulo. Navíc jsem Knihovnu duší četla před téměř dvěma lety a i přesto jsem si nepotřebovala nic připomínat, všechno naskočilo samo a co ne, to tam bylo znovu vysvětleno.

Autor díkybohu zachoval koncept zapojování fotografií do příběhu, přesně zapadaly do příběhu i s popisem. Z toho jsem byla vyloženě nadšená, protože při absenci by kniha ztratila podstatnou část své originality. Grafická stránka je opravdu úžasná - obálkou a přebalem počínaje, přes oddělovače kapitol až k počátečním písmenům kapitol. Nejvíce mne určitě zaujala obálka knihy, i když papírový přebal je také hezký, obálka je hrubá černá a má zlaté vlisování. Je naprosto božská. Ale kniha je menšího formátu a tím pádem docela tlustá (má přeci jen 500 stran), proto jsem se docela bála ji naplno otevřít, abych nepoškodila vazbu. To je takové malé mínus na fyzické podobě knihy. Avšak zase velké plus je zachování obálky ze zahraničí (stejně jako u předchozích dílů, když pomineme filmovou obálku), protože je nádherná.

Napětí a vyprávění zůstalo prakticky stejné, jakoby ti roky mezi díly ani neexistovaly. Autor si udržel vše takové, jako bývalo u předchozích tří dílů. Jazyk je stejný i čtivost. Nepřibylo nijak moc nudné přímé řeči, prostě se jede dál. Ačkoliv někdo tvrdí, že je tato kniha počátek nové série, myslím si, že tomu bude věřit málokdo. Příběh tak moc navazuje a je tak moc totožně vyprávěný, že mi to na mysl vůbec nepřišlo. Pro mě to je a zůstane prostě čtvrtý díl v sérii.

Ke konci jsem měla lehce rozporuplné pocity z postav, protože se najednou zachovaly tak, jak bych nečekala. Prostě takový větší zvrat a chaos v charakterech, ale u Jacoba mi to vše prostě došlo. Co se týká Emmy a některých dalších podivných, tam už k tomu nedošlo. A jelikož příběh končí neskutečně napínavě a prakticky uprostřed dějství, byla jsem konsternovaná a musela si to přečíst dvakrát, abych pochopila. Je to šílené, že teď nastává zase čekání a nejspíš bude zase docela dlouhé. Snad to uteče a vyjde brzy.

Anotace
Poté co odvrátil obrovskou hrozbu, která téměř zničila svět podivných, se Jacob Portman vrací tam, kde jeho příběh začal - na Floridu. Avšak s tím rozdílem, že teď jsou slečna Peregrinová, Emma a jejich podivní přátelé s ním a snaží se co nejlépe splynout se světem normálních. Ovšem bezstarostné dny na pláži a poznávání reálií 21. století brzy přeruší objev - podzemní bunkr, který patřil Abeovi, Jacobovu dědečkovi.
Na povrch vycházejí překvapivé informace o Abeově dvojím životě, dávná tajemství se odhalují přímo před očima. A Jacob začíná poznávat nebezpečný odkaz, který zdědil a který byl jeho součástí dávno předtím, než vstoupil do časové smyčky slečny Peregrinové.
V sázce je teď víc než kdykoli dříve. Jacob a jeho přátelé jsou vrženi do temného světa amerických podivných - do světa, v němž existuje jen několik ymbryn a téměř žádná pravidla. V brilantním pokračování úspěšné série o podivných dětech slečny Peregrinové na vás čekají nové zázraky, nebezpečí i láska. Příběh opět provázejí zvláštní dobové fotografie, v tomto zcela novém americkém dobrodružství dokonce barevné.



Moje hodnocení: Navazující díl dělá čest své sérii, je úžasně napínavý, čtivý a obsahuje zase nově objevenou sféru ve světě podivných. Pohltilo mě to a moc bavilo. Postavy se vyvíjejí, nic nestojí na místě a navíc autor striktně dodržel podobu i styl vyprávění z předchozích dílů. Kdybyste ty čtyři díly svázali do jedné knihy, nikdo by nepoznal, že to byly dříve samostatné díly. Chvilku jsem čtení odkládala, ale byla to chyba. Moc jsem si to užila, byl to skvělý čtenářský zážitek a teď musím vydržet to čekání na pokračování. Je tedy jasné, že dávám plný počet hvězdiček a věřím, že autor kvalitu udrží a i pátý díl bude úžasný.



Žádné komentáře:

Okomentovat