"Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj." Oscar Wilde

pondělí 14. září 2020

Přečteno za červenec 2020

 Po delší odmlce se vám opět hlásím - neumřela jsem. Jen toho bylo hodně. Prázdniny jsem si chtěla užít víceméně offline, jen občas koukla na YT nebo FB. Věnovala jsem se sobě, pejskovi, odpočinku a zážitkům. I přesto, že jsme nejeli na klasickou dovolenou, pořídila jsem si lehátko na zahradu a užila si to i tak. Hlavně k tomu čteníčku. A tak se můžu s radostí pochlubit, že se mi povedlo to nečtení zlomit a opět jedu jako stroj, čtu a čtu a nemůžu se toho nabažit. Postupně tu tedy najdete Přečteno za červenec, srpen a zanedlouho i za září. Tento týden jdu na operaci s očima a tak nevím, jak pak budu schopná číst a kdy, to se uvidí. Ale nebojte se, o nic nepřijdete. Jdeme tedy na první prázdninový měsíc - červenec!


TAJEMSTVÍ SÍDLA CRAVEN MANOR - Darcy Coates

Tajemství sídla Craven Manor obálka knihy



















Název: Tajemství sídla Craven Manor
Název v originále: Craven Manor
Autor: Darcy Coates
Překlad: Alexandr Neuman
Rok vydání: 2019
Počet stran: 248
Nakladatelství: Fobos 
ISBN: 978-80-7585-690-6

Úžasný a čtivý příběh od začátku do konce. Tentokrát je hlavní postavou mladý muž, s čímž se mi hůře sžívalo, ale napínavost děje to přehlušila. Tajemno a záhady se objevují celkem brzy a i detaily se dozvídáme docela rychle po sobě. Chladnokrevné přijímání nadpřirozených věcí mi od hlavního hrdiny přijde velice nepřirozené až naivní. Těžko si představit, že bych reagovala podobně. I přesto však mi Annalise a Bran přirostli k srdci a oblíbila jsem si je. I proto jsme určitým věcem nevěřila od chvíle, co jsem si je přečetla. Autorka je skvělá vypravěčka a umí si udržet pozornost čtenáře. Na druhou stranu se mi Duch domu Asburnů líbil víc, i když konce jsou si docela podobné. Moc se těším na Přízraky domu Carrowů.
Moje hodnocení: 



42 DNŮ - Silène Edgar

42 dnů obálka knihy



















Název: 42 dnů
Název v originále: 42 Jours
Autor: Silène Edgar
Překlad: Veronika Trusová 
Rok vydání: 2020
Počet stran: 200    
Nakladatelství: CooBoo
ISBN: 9788075449757

Opět dokonalé vyprávění. Tentokrát z období druhé světové války, což se dozvídáme až hluboko v příběhu. Nejprve se zdá, že jde o chudou rodinu, která má své problémy. Při pozdějším pohledu je však jasné, že se jedná o židovskou rodinu, které hrozí velké nebezpečí. Hlavní hrdina Saša je sice už velký a musí se starat o mladšího bratra, ale je to také ještě hravé dítě, které miluje hru na detektiva. Když na prázdninách pronikne do světa dospělých, plácá se mezi dětství a zodpovědností dospělého. Nakonec však všem ve svém okolí dokáže, že je to statečný hoch, který pro své blízké umí obětovat i svůj život. Některé věci nedávají smysl, protiřečí si, navíc se opakují - jak Saša neustále utíká za otcem, i když mu to mnohokrát všichni zakáží. A k tomu všemu se tam vyskytuje ještě mnoho pravopisných chyb - špatný rod, chybí písmenka, nesmyslná spojení (Ona si by si....). Je to škoda, protože kniha je jinak naprosto dokonalá, napínavá a strhující - jak pro děti, tak i dospělé. Lepší korekturu by si určitě zasloužila. Sice se mi 14-14 líbila více, ale tato jí obstojně šlape na paty.
Moje hodnocení: 



MILADA HORÁKOVÁ - Zdeněk Ležák & Štěpánka Jislová

Milada Horáková obálka knihy

















Název: Milada Horáková (komiks)
Autor: Zdeněk Ležák, Štěpánka Jislová
Rok vydání: 2020 
Počet stran: 128
Nakladatelství: Argo
ISBN: 978-80-257-3220-5

Nádherně zpracované důležité téma. Ideální pro děti a mládež, aby pochopili, co k tomu všemu vedlo a celkově se dokázali s postavou Milady Horákové seznámit. Ale i pro dospělé je to krásná možnost si zopakovat dějiny. Není tam přehnaně moc informaví a ani politika není rozebrána do detailů, avšak i přesto je tam vše, aby došlo k pochopení. Ilustrace komiksu jsou naprosto krásné, srozumitelné a vyvedené úplně dokonale. Z toho jsem vyloženě okouzlená. Rozhodně doporučuju si knihu minimálně prolistovat, já bych ji však ráda měla ve své sbírce i pro budoucí generaci.
Moje hodnocení: 



TOTÁLNÍ NASAZENÍ - Petra Soukupová, Ondřej Nezbeda & Tomáš Hodan

Totální nasazení obálka knihy



















Název: Totální nasazení (komiks)
Autor: Petra Soukupová, Ondřej Nezbeda, Tomáš Hodan
Rok vydání: 2017
Počet stran: 120
Nakladatelství: Argo
ISBN: 978-80-257-2260-2

Nádherně zpracované komiksové vyprávění o skutečných třech ženách, které za druhé světové války zažily věci, co se nezapomínají. Díky nádherným ilustracím příběhy znovu ožívají a čtenář má možnost nahlédnout do hrůz, které se děly. Je to úžasná kniha vhodná především pro děti, aby do udělaly názorný obrázek této doby a seznámily se s ním. Krátké doprovodné texty a dobové fotografie jsou milým bonusem. Moc se mi toto zpracování líbí a určitě budu vyhledávat další podobné publikace. Rozhodně doporučuji dětem i dospělým.
Moje hodnocení: 



SÍTĚ - Petra Dvořáková

Sítě obálka knihy



















Název: Sítě
Autor: Petra Dvořáková
Rok vydání: 2016
Počet stran: 280
Nakladatelství: Host
ISBN: 978-80-7491-659-5

Tentokrát tři silné příběhy v jedné knize. Nejvíce mne zaujal ten první a nejdelší o Kristýně. Pomalu se rozvíjející děj se mi dostal pod kůži a musím říct, že mne i konec dostal. Velmi hezké zpracování doplněné poznámkami terapeuta tomu dodaly nádech jinakosti. Druhý příběh s náboženskou tématikou mi moc nesedl, ačkoliv jsem si na konci myslela cosi o boží prozřetelnosti a o kázání vody a pití vína. Poslední příběh zdravotnice Nadi ve mne vyvolal mraky rozporuplných pocitů. Na jednu stranu je to typická žena toužící po kariéře a dokonalosti, na stranu druhou jsem ji vůbec nemohla pochopit, až mi jí místy bylo líto. Na konci úplně hrozně. Ano, moc je zvláštní, jako oheň - dobrý sluha, ale zlý pán. I tak si myslím, že z morálního hlediska neprovedla nic tak hrozného, aby ji potkal takový osud. Ze všech knih této autorky tuto řadím někam doprostřed. Nejlepší není, nejhorší také ne. I tak si ale stojí za přečtení.
Moje hodnocení: 



CHLAPEC, KTERÝ PŘEŽIL POCHOD SMRTI - Pavel Taussig

Chlapec, který přežil pochod smrti obálka knihy


















Název: Chlapec, který přežil pochod smrti
Autor: Pavel Taussig
Rok vydání: 2018
Počet stran: 208
Nakladatelství: Cosmopolis
ISBN: 978-80-271-0410-9

Kniha mne lehce zklamala. Není to první kniha podobného tématu, avšak zde se toho čtenář moc nedozví. Vše je jen rychle shrnuté a o pochodu smrti je tam stěží odstavec. Chápu, že příběh je vyprávěn a i zápisky psal chlapec ve věku 11 let, na druhou stranu je v druhé části většina zápisků jen o jídle. Rozumím, že po tom, co zažil to asi byla jeho hlavní starost - najíst se. Právě proto nehodnotím hůře. Je to celkem zajímavý vhled mladého kluka do strasti, která ho potkala a hrůz, které zažil, avšak mrzí mne absence větší vypovídací hodnoty o zážitcích. Ale potěšilo mne zase, že do toho později vepsal i svůj další život a život další vlastní generace. Člověk pak cítí ten hřejivý pocit, že navzdory všem hrůzám dokázal pak žít hezký a relativně normální život. Za vše toto děkuji, zapomínat by se nemělo.
Moje hodnocení: 


DOKONALÁ MANŽELKA - J. P. Delaney

Dokonalá manželka obálka knihy




















Název: Dokonalá manželka
Název v originále: The Perfect Wife
Autor: J. P. Delaney
Překlad: Milena Čapková
Rok vydání: 2020
Počet stran: 368
Nakladatelství: Ikar
ISBN: 978-80-249-4093-9

První kniha, kterou jsem na začátku úplně neodhadla, protože jsem ani podle anotace nepoznala téma. A zprvu bylo překvapení celkem nepříjemné, ale vyprávěním jsem se do příběh fakt dostala a nechtělo se mi knihu odkládat. Prvních asi sto stran nic moc, ale o to prudší a víc strhující to bylo dále. Na konci jsem fakt nevěděla, čemu mám věřit, zda Abbie, Timovi, nebo někomu kolem. Střípky se krásně skládaly dohromady, ale čtenář nemá možnost to poznat, proto je úplný závěr naprosto neodhadnutelný. Postavy jsou vykreslené moc pěkně a není to takové to "ten je dobrý a tenhle špatný". Musím říct, že jsem hodně doufala v podobný závěr jako u předchozích knih, tady mi ale tak úplně nebylo přáno. Nečekané a nepředvídatelné to určitě bylo, stejně jako u Věř mi, ale jinak bohužel. Odhadovala jsem knihu zpočátku špatně, jsem z ní ale celkem nadšená. Vím, že si ji znovu nepřečtu, ale času nad ní strávenou rozhodně nelituju.
Moje hodnocení: 


VRÁNY - Petra Dvořáková

Vrány obálka knihy




















Název: Vrány
Autor: Petra Dvořáková
Rok vydání: 2020
Počet stran: 184
Nakladatelství: Host
ISBN: 978-80-275-0144-1

Smutný, ale krásně napsaný příběh malé Báry, která to doma rozhodně nemá lehké. Vím, že podobných rodin je mnoho, ale trhá mi to srdce. Pracuji s dětmi a vím, že se těžko rozlišují hranice, zde mi však občas usedá duše, protože některé situace jsou až moc za hranou. Báru chápu a rozumím jí, každá z žen dříve dospívala, ne ale v podobném prostředí. Části psané z pohledu matky mne místy neskutečně vytáčely, jakoby ji chyběla empatie vůči mladší dceři. Neměla jsem úplně jasnou představu o závěru, tento mne však překvapil a trochu zklamal, čekala jsem asi více v řešení či pomoci. I když autorčiny knihy jsou v tomto ohledu rozhodně své. Příběh je napsaný krásně a poutavě, velmi čtivý. Navíc přirovnávání lidského příběhu k vranímu je vypovídající a dodává tomu jinou rovinu. Knihu jsem si dodatečně zakoupila (měla jsem výpůjčku z knihovny) a jsem ráda, že jí mám ve své sbírce. 
Moje hodnocení: 


To by bylo pro tento měsíc vše. Brzy se pokusím najít čas a zpracovat Přečteno i za druhý prázdninový měsíc - srpen. Mějte se nádherně, užívejte posledních zbytků léta a budu se zase těšit u písmenek, 
vaše Šárka :)

Žádné komentáře:

Okomentovat